منادی: ارائه دوره پسادکتری در دانشگاه پیام نور با سیاست علمی کشور هماهنگ نیست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ارائه مقطع پسادکتری در دانشگاه پیام نور با سیاست های علمی  و کیفی کشور هماهنگ و مورد کاربرد نیست.

علیرضا منادی نماینده مجلس در گفتگو با ایسکانیوز درباره وجود زیرساخت ها و امکانات کافی برای دانشجویان پسا دکتری گفت: کشور ما آن طور که باید برای دوره پسادکتری آماده نشده است و به عقیده من دانشجویان دوره پسادکتری باید در دانشگاه های معتبر خارج از کشور تحصیل کنند تا مسایل جدید روز دنیا را آموزش ببینند و پس از آن با حضور در کشور به عنوان استاد آموزش های لازم را به دانشجویان دکتری بدهند.

او در پاسخ به این سوال که آیا مهاجرت دانشجویان برای گذراندن دوره پسادکتری به دانشگاه‌های معتبر دیگر کشورها به گسترش پدیده خروج نخبگان از کشور دامن نمی‌زند؟ گفت: دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری می‌توانند با حضور در دانشگاه های معتبر خارج از کشور با گذراندن دوره هایی تحت عنوان فرصت مطالعاتی دانش خود را افزایش دهند و معمولا دانشجویانی که در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل می کنند دانش هایی را فرا می گیرند که در داخل کشور از آن بی بهره هستیم. آنها می‌توانند آموزه‌های خود را با دانش کشور تلفیق کنند و رونق جدیدی به سطح علمی کشور دهند.

منادی در ادامه گفت: دانشجویان پسادکتری در دانشگاه های خارج از کشور روش ها و امکانات جدید را آموزش می بینند که آن را به محض ورود در کشور خود اجرا می کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین درباره دوره پسادکتری در دانشگاه پیام نور گفت: ارائه مقطع پسادکتری در دانشگاه پیام نور با سیاست های رکن علمی و کیفی کشور هماهنگ و مورد کاربرد نیست.

او با اشاره به بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: افرادی هستند که در دانشگاه ها به تحصیلات عالیه رسیدند اما برخی از آنان با وجود اتمام دوران دانشگاهی خود شغلی ندارند و خیلی از آنها با هدف قرار دادن دانشگاه ها در این فکر هستند تا با ادامه تحصیل خود استاد دانشگاه یا عضو هیات علمی دانشگاه شوند.

نماینده مجلس در ادامه گفت: این نکته که نخبه های ما با هزینه های خودشان به تحصیلات ادامه می دهند و به درجه دکتری می رسند بسیار باارزش است اما اینکه آن دکتر بعد از پایان تحصیلات خود بیکار بماند و در انتظار شغلی در راستای رشته خود باشد هم برای ما و هم برای آنان ضد ارزش است.

او با اشاره به عدم لزوم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته مرتبط تحصیلیشان گفت: فردی که دکترای ادبیات دارد حتما ملزم به تدریس در رشته ادبیات نیست این فرد می تواند به بسیاری از مشاغل دیگر که مرتبط با رشته اش نیست مشغول به کار شود.

منادی در ادامه گفت: بسیاری از فارغ التحصیلان می توانند با توجه به علم و دانشی که در دوره دکترا کسب کرده اند مشغول به کار دیگری شوند و مخارج زندگیشان را به روش دیگری به دست آورند و با علمشان سطح زندگی و فرهنگیشان را بالاتر ببرند.

نماینده مجلس با بیان اینکه دانشگاه ها باید به دنبال کیفیت خروجی دانشجویان از دانشگاه ها باشند، گفت: ما درحال حاضر تعدادی دانشجوی شیمی داریم که تمام این دانشجویان تمایل به کار در آزمایشگاه ها را ندارند بنابراین به دنبال اختراعات جدید وابسته به رشته خود می روند و مواد جدیدی را کشف می کنند.

او با اشاره به لزوم حمایت دولت از دانشجویان کارآفرین گفت: دولت باید با برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها طرح هایی را به دانشجویان محول کند تا آنها بتوانند علاوه بر کار آفرینی تعدادی از افراد دیپلم و حتی زیر دیپلم را نیز به کار مشغول کنند.

منادی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس ورودی به نحوه پذیرش دانشجویان پسا دکتری در دانشگاه‌ها کرده است یا خیر؟ گفت: تا به حال مجلس در این زمینه هیچ گونه اقدامی نکرده است.

20104

کد خبر: 545877

وب گردی

وب گردی