قشقاوی: در پیگیری فاجعه منا از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم

معاون وزیر امور خارجه گفت: فاجعه منا را در سمینار سفرا مطرح کرده ایم و هر کار لازم باشد فروگذار نخواهیم کرد و پیگیری این موضوع را وظیفه خود می دانیم.


به گزارش ایسکانیوز، حسن قشقاوی درباره آخرین اقدامات ستاد پیگیری فاجعه منا گفت: این ستاد با اقدام خانم امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور و نیز ستاد دیگری در وزارت امور خارجه تشکیل شده است که مدیرکل کنسولی و حقوقی ما در جلسات آن حضور فعال دارد.

وی افزود: باید واقعیتی را به افکار عمومی بگویم، تجربه کمیته حقیقت یاب این است که یا دو کشور باید به تراضی برسند که به مجامع حقوقی مثلاً دیوان بین المللی کیفری ارجاع شود یا مجامع بین المللی مانند شورای حقوق بشر، سازمان همکاری اسلامی یا مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصمیم بگیرند.

قشقاوی گفت: در هر دو صورت همکاری عربستان برای موفقیت در این زمینه لازم است، البته می توان دادگاه های محلی تشکیل داد همچنان که قوه قضائیه و دادستانی این کار را انجام دادند اما واقعیت این است که تأثیر این کار حتماً منوط به همکاری عربستان است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: این یک حقیقت است گرچه ممکن است برخی به صراحت نگویند اما بنده معتقدم باید به افکار عمومی به صراحت بگوییم، این پرونده در حال پیگیری است و جلسات ستاد هم برگزار می شود.

قشقاوی گفت: اقداماتی مانند برگزاری دادگاه های خودمان یا برپایی دادگاه محلی در عربستان البته با همکاری این کشور موثر است اما اگر نخواهند همکاری کنند چکار می شود کرد؟ مگر اینکه در ارجاع این پرونده به مرجعی بین المللی با هم توافق کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به کارشکنی عربستان در پیگیری این پرونده آیا قصد شکایت از این کشور را ندارید؟ افزود: شکایت کردن یک موضوع است و تأثیر آن موضوعی دیگر، ما قطعاً پیگیری می کنیم چون امر مقام معظم رهبری است.

قشقاوی گفت: در حال مشورت با حقوقدانان بین المللی در این باره هستیم زیرا بحث جانباختگی افراد بی گناه مطرح است و اصلاً نمی شود در قبال خانواده های داغدار بی تفاوت بود و هیچ چیز حتی مسائل سیاسی بی تفاوتی در این باره را توجیه نمی کند.

وی افزود: با این حال باید توجه داشت که تفاوت دستگاه دیپلماسی با دستگاه های دیگر این است که حتماً میزان تأثیر و رأیی که در این پرونده به ما می دهند مدنظر است.

قشقاوی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت و گو می کرد، گفت: به عنوان نمونه اگر این موضوع را در سازمان همکاری اسلامی مطرح کنیم اگر رأی کمی بیاوریم شاید اثرش منفی تر باشد پس تفاوت دستگاه دیپلماسی با دیگر دستگاه ها این است که ما تأثیرات عملی تعداد آراء و میزان نفوذ اقداممان را حتماً باید بسنجیم.

وی افزود: به همین علت به طور مستمر در حال پیگیری و بررسی این موضوع هستیم و به سفرایمان در خارج از کشور گفته ایم که ارزیابی مستمر داشته باشند.

معاون وزیر امور خارجه گفت: این موضوع را در سمینار سفرا نیز مطرح کرده ایم و هر کار لازم باشد فروگذار نخواهیم کرد و پیگیری این موضوع را وظیفه خود می دانیم.

201/201

کد خبر: 545946

وب گردی

وب گردی