رقابت زیادی برای ورود به بازار 80 میلیونی ایران شکل گرفته است

معاون اول رئیس جمهوری رقابت اقتصادی کشورهای دیگر برای ورود به بازار 80 میلیونی ایران را پس از برجام رو به افزایش دانست و گفت: تهران هیچ محدودیتی برای گسترش مناسبات با سارایوو قائل نیست.

به گزارش ایسکانیوز،اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در دیدار میرکو شاروویج وزیر تجارت خارجی و روابط اقتصادی بوسنی و هرزگوین، افزود: منطقه بالکان و به خصوص بوسنی و هرزگوین از جایگاه و اهمیت بالایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.
وی با یادآوری مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقلال و در دوران بازسازی بوسنی و هرزگوین، حمایت و پشتیبانی های لازم را نسبت به این کشور انجام داده و برای تداوم و گسترش این همکاری ها آمادگی دارد.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: چند قومیتی و چند فرهنگی بودن بوسنی و هرزگوین، بیانگر غنای فرهنگی و فرصتی برای شکوفایی استعدادهای اقوام مختلف این کشور است.
جهانگیری با ابراز خرسندی از برگزاری دومین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، خاطرنشان کرد: برگزاری این نشست می تواند گامی مهم در تحرک بخشیدن به روابط فی مابین و به عنوان چارچوبی برای توسعه مناسبات اقتصادی باشد.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت ها و امکانات ویژه ای به لحاظ جمعیت، منابع طبیعی و موقعیت جغرافیایی برخوردار است و پس از توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5، رفت و آمد هیئت های بزرگ تجاری و اقتصادی به ایران به شدت افزایش یافته است.
معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: رقابت زیادی برای ورود به بازار بزرگ 80 میلیونی ایران شکل گرفته است که امیدواریم بوسنی و هرزگوین نیز با استفاده از فرصت فراهم شده، برای تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران تلاش کند.
جهانگیری همچنین با تاکید بر لزوم فراهم شدن بسترهای مناسب برای فعالیت هرچه بیشتر بخش خصوصی و تجار دو کشور تصریح کرد: لازم است کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور موانع پیش روی توسعه همکاری های اقتصادی را شناسایی و در جهت برطرف کردن این موانع اقدام کند تا بخش خصوصی دو کشور بتوانند سهم و نقش بیشتری در پیشبرد اهداف اقتصادی مشترک ایفا کنند.
وی با اشاره به نزدیک شدن به زمان اجرای توافق هسته ای گفت: تهران نسبت به اجرای دقیق این توافق مصمم است و انتظار داریم آمریکا و اتحادیه اروپا نیز دقیقا در چارچوب توافق صورت گرفته عمل کنند.

ایران می تواند محرک اقتصادی منطقه باشد
وزیر تجارت خارجی و روابط اقتصادی بوسنی و هرزگوین نیز در این دیدار با ابراز خرسندی و تبریک به خاطر توافق هسته ای ایران گفت: اطمینان داریم این توافق برای همه طرف ها آثار مثبت و سازنده ای در بر خواهد داشت.
میرکو شاروویج افزود: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت ها و امکانات فراوانی در بخش های مختلف برخوردار است و امیدوارم که توافق هسته ای، محرکی قوی برای توسعه فعالیت ها و همکاری های اقتصادی ایران در سطح منطقه و بین الملل باشد.
وی با اشاره به منابع و ظرفیت های بیشمار و پیشرفت های ایران در بخش های مختلف صنعتی و تولیدی خاطرنشان کرد: ایران می تواند به موتور محرک توسعه اقتصادی منطقه تبدیل شود.
وزیر تجارت خارجی و روابط اقتصادی بوسنی و هرزگوین همچنین با اشاره به همراهی شمار زیادی از تجار در سفرش به ایران، گفت: سارایوو علاقمند است روابط اقتصادی و سطح همکاری های خود را بصورت پیوسته با تهران ارتقا دهد.
میرکو شاروویج سطح روابط اقتصادی فعلی میان دو کشور را بسیار پایین تر از سطح انتظارات ارزیابی کرد و افزود: بر این باورم که فرصت ها و امکانات زیادی برای ارتقای سطح روابط اقتصادی و گسترش همکاری های فی مابین وجود دارد.
وی همچنین از حمایت ها و پشتیبانی های جمهوری اسلامی ایران نسبت به بوسنی و هرزگوین قدردانی کرد و افزود: ایران همواره یک کشور دوست برای بوسنی و هرزگوین بوده و علاقمند هستیم روابط و همکاری های خود را در بالاترین سطح ادامه دهیم.

201/201

کد خبر: 545995

وب گردی

وب گردی