سرانه هر جوان 200  تا 300 تا  تک تومان! 

بودجه ناچیز دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های کلیدی در کشور که با مهم ترین گروه اجتماعی یعنی جوانان سر و کار دارند سال‌هاست صدای گلایه و اعتراض مسئولان این حوزه را بلند کرده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان روز گذشته معاون ساماندهی امور جوانان بودجه اختصاص یافته به این سازمان برای حل مشکلات جوانان را ۸ میلیارد تومان عنوان کرده و افزود: با این بودجه واقعا کاری نمی‌شود انجام داد، یعنی اگر بگوییم ۲۵ میلیون جوان داریم، بودجه سرانه برای هر جوان ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان می‌شود.

محمدرضا رستمی‌افزود: با این سرانه نمی‌شود انتظار داشت که در حوزه هویت، فراغت، ازدواج، خانواده، طلاق، آسیب‌های اجتماعی، مشارکت اجتماعی و فرهنگی کاری انجام داد، پس به دنبال این حرکت کردیم که جایگاه بودجه‌ای جوانان را با برنامه‌هایی که ارائه می‌کنیم ارتقا دهیم.

ازدواج را باید چند بعدی ببینیم

او درباره اقدامات این معاونت در حوزه ازدواج اظهار کرد: تا پیش از این در حوزه ازدواج و خانواده با این مساله روبه‌رو بودیم که ازدواج تک بعدی و فردی دیده می‌شود و علاوه بر آن نگاه به ازدواج نیز تنها به نگاه‌های روان‌شناسی معطوف بود و به موضوعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و اخلاقی ازدواج بهایی داده نمی‌شد، در حالی که ازدواج یک مساله چند بعدی است. بنابراین نخستین کاری که باید انجام می‌دادیم این بود که چند بعدی بودن ازدواج پذیرفته شود. بر همین اساس برنامه‌هایی را تدارک دیدیم و مقدماتش را در هفته ازدواج فراهم کردیم و اکنون نیز در حال اجرای آنها هستیم.

به ۳۰۰۰ مرکز مشاوره ازدواج نیاز داریم

رستمی ‌یکی از این موارد توسعه را مراکز مشاوره ازدواج و خانواده‌ها دانست و افزود: در حال حاضر ۵۰ مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در کشور مجوز گرفته‌اند و امیدواریم که تا آخر سال

۵۰ مرکز دیگر نیز مجوز بگیرند، اما نیاز کشور در واقع به ۳ هزار مرکز است که باید برای تاسیس، صدور مجوز، نظارت و توانمند‌سازی آنها برنامه‌ریزی کرد تا بتوانند خدمات مشاوره به روز را به مراجعان ارائه کنند. او ادامه داد: در همین راستا در حال ارائه آیین‌نامه‌ای به دولت هستیم که دوره آموزشی و مشاوره پیش از ازدواج در کشور اجباری شود.

رستمی‌ادامه داد: موضوع دیگری که در حوزه ازدواج جامعه را به چالش کشیده است همسریابی‌های اینترنتی و مراکز همسریابی غیرمجاز و بدون مجوز است که تعداد آنها رو به افزایش است، نظارتی هم بر آنها وجود ندارد و سوءاستفاده‌هایی توسط این مراکز در حال انجام است. ساماندهی این سایت‌ها و مراکز همسریابی نیز جزئی از برنامه‌های ما است که امیدوارم تا پایان سال بتوانیم تعیین تکلیف کنیم که اینگونه مراکز چه مجوزی باید بگیرند، دارای چه استانداردهایی باشند و در چه قالبی فعالیت‌های خودشان را انجام دهند.

معاون ساماندهی امور جوانان افزود: یک مساله فرهنگی که در حوزه توانمند‌سازی به آن نیاز داریم کتابچه‌هایی کاربردی است که جوانان باید داشته باشند، این کتاب‌ها با عنوان دست نامه در ۸ موضوع تعیین شده است که امیدواریم سال آینده بتوانیم آن را در اختیار جوانان قرار دهیم، برای نمونه در دست نامه فراغتی، جوانان می‌توانند برای خودش یک برنامه فراغتی فردی، دوستانه، خانوادگی، داخل شهری یا خارج شهری یا برنامه فراغتی در داخل خانه طراحی کند و از پیشنهادات این دست نامه‌ها که به صورت چک‌لیستی ارائه شده، استفاده کنند.

رستمی‌در ارتباط با ایجاد مراکز آموزش توانمندسازی برای جوانان توضیح داد: مرکز آموزش آنلاین جوانان نیز تا پایان سال راه اندازی خواهد شد که آموزش‌های مورد نیاز جوانان را با محور توانمندسازی به جوانان ارائه می‌کند و مهارت‌هایی همچون مهارت‌های تجاری، ارتباطی و... را به جوانان ارائه می‌دهد.

حمایت 7 میلیونی از انجمن‌های غیردولتی

معاون ساماندهی امور جوانان در ادامه صحبت‌های خود یکی از مسائل عمده‌ای که برنامه‌های جوانان نیازمند آن است، بحث بیمه برای تحصیل اشتغال، ازدواج، گردشگری و جوانان عنوان کرد و افزود: بر این اساس با بیمه ایران صحبت کردیم که بیمه حامی‌جوانان باشد و ارائه خدمات بیمه‌ای باتسهیلات خاص را به جوانان با ایجاد ۵ بیمه حمایتی ویژه در خدمات خود قرار دهد، اما اکنون با تغییراتی که در سیستم مدیریتی این بیمه رخ داده است، منتظریم که مدیریت جدید این طرح را به نتیجه برساند. به گزارش ایلنا، رستمی‌ادامه داد: در حوزه مشارکت‌های اجتماعی نیز برنامه ما این بود که توانمندسازی NGO‌های جوانان را در اولویت قرار دهیم. ما تقریبا هر ماه یک دوره توانمندسازی را برگزار می‌کنیم و از طرح‌هایی که توسط NGO‌های جوانان ارائه می‌شود و در قالب تخصصی خودشان از قابلیت لازم برخوردار هستند، تا سقف 7 میلیون تومان حمایت می‌کنیم تا بتوانند توانمندی‌هایشان را ارتقا دهند.

105105

کد خبر: 546120

وب گردی

وب گردی