افزایش سن ازدواج نگران کننده است/هر چقدر سن ازدواج بالا می رود سن باروری کم می شود

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: برای افزایش نرخ باروری در جامعه باید نحوه نگرش جوانان را به ازدواج و فرزندآوری تغییر دهیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل ایسنا، محمداسماعیل مطلق در همایش تبیین سیاست‌های کلی جمعیت با هدف افزایش نرخ باروری افزود: امروز ثابت شده که کاهش رشد جمیعت یک تهدید جدی برای سلامتی جامعه است و باید با استفاده از ایده های علمی و کارشناسی برای آن چاره اندیشی کرد.

او ادامه داد: سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب 14 بند دارد که پنج بند آن مربوط به وزارت بهداشت است که با جدیت پیگیری می‌شود.

مطلق تاکید کرد: کاهش سن ازدواج، تربیت نسل کارآمد، اختصاص تسهیلات برای مادر و نوزاد، تحکیم بنیان خانواده و تکمیل مهارت‌های فرزندپروری باید در برنامه ها گنجانده شود و با ارائه خدمات مشاوره ای و توسعه و تقویت نظام اجتماعی و مراقبت های پزشکی در مسیر سلامت و افزایش باروری حرکت کرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: ارتقا امید به زندگی، تامین سلامت و تغذیه سالم، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، اعتیاد، سوانح و آلودگی های زیست محیطی و بیماریها در این سیاست ها پیش بینی شده تا به سلامت جامعه کمک شود.

مطلق در ادامه به سن ازدواج اشاره کرد و افزود: در سال 90 میزان باروری در کشور1.8 و در استان البرز ۱.4 بوده است و در زمینه ازدواج هم شاهد افزایش این سن بین چهار تا شش سال هستیم که در تهران و البرز تا ۱۰ سال هم گزارش شده است.

مطلق ادامه داد: بهترین سن ازدواج ۱۸ تا ۳۵ سال است و هر چقدر سن ازدواج بالا می رود سن باروری کم می شود که نگران کننده است.

این مقام مسئول تاکیدکرد: در حال حاضر 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج داریم که بخش قابل توجهی از آنان سن باروری را پشت سر گذاشته اند.

او ادامه داد: تا سال ۲۰۵۰ پیش بینی می شود یک چهارم جمعیت کشور وارد مرحله سالمندی شود و اگر امروز به فکر ارتقای نرخ باروری نباشیم فردا دیر است.

مطلق در پایان گفت: ارتقای نرخ باروری یک مسئله بسیار کلان است که مستلزم همکاری همه سازمانها، نهادها و ادارات است. هر سازمانی سهم بخصوصی در ارتقاء نرخ باروری دارد و تنها کار وزارت بهداشت نیست.

20106

کد خبر: 546207

وب گردی

وب گردی