بزرگترین قاتل جهان تا سال 2015 شناسایی شد

از سرطان معده به عنوان کشنده ترین سرطان در کشور یاد شده که استفاده زیاد از فست فودها و نبود تغذیه مناسب و سالم، از عوامل زمینه ساز آن است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرآنلاین، شیوع سونامی گونه ی انواع سرطان در کشور نگران کننده است. آن طور که معاون بهداشت وزیر بهداشت عنوان کرده است، 5 نوع سرطان در ایران شایع است و همچنین اعلام کرده که سالانه 90 هزار مورد جدید سرطان در کشور شناسایی می شوند و حدود 300 هزار نفر در کشور به این بیماری کشنده مبتلا هستند. آمارهای سال 93 نشان می دهند که در سال گذشته 37 هزار نفر به خاطر این بیماری از دنیا رفته اند که این رقم نسبت به سال های گذشته روند افزایشی داشته است.

اما در این میان دو سرطان ریه و معده، کشنده ترین سرطان ها در کشور محسوب می شوند. سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت آلودگی هوا را زمینه ساز انواع سرطان از جمله سرطان ریه می داند. او می گوید : تحقیقات سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که خطر ابتلا به سرطان در افرادی که در محیط‌های باز آلوده زندگی می‌کنند، بیشتر از سایرین است. این در حالی است که مردم تهران تنها پنج درصد از روزهای سال را هوای پاک تنفس می‌کنند.

در همین رابطه عضو هیات مدیره انجمن علمی رادیوتراپی انکولوژی هم معتقد است 30 درصد موارد ابتلا به سرطان ناشی از مصرف انواع دخانیات است.

محمدرضا معدنی می گوید : 97 درصد علت ابتلا به سرطان ناشی از مصرف مواد دخانی است و البته این نکته را هم متذکر شده که کسانی که به سرطان ریه مبتلا می شوند بعد از سه سال می میرند.

با این که بررسی ها نشان داده که استنشاق دود مواد دخانی از مهمترین عوامل بروز سرطان ریه است، اما بنزن، سرب و فلزات سنگین هم در بروز این بیماری بی تاثیر نیستند. چیزی که با آلوده تر شدن کلانشهرها در هوا بیشتر شده و آمار مبتلایان به انواع سرطان را بالا برده است.

علاوه بر این، عامل مهم دیگری که در بروز سرطان ریه نقش دارد، ریزگردها هستند. عضو کمیته علمی انجمن خون و سرطان ایران به نقش ریزگردها در بروز سرطان اشاره می کند و می گوید: ریز گردها جامداتی هستند با اندازه حدود یک بیستم قطر یک تار موی انسان که در هوا معلق هستند و قادرند در هنگام دم تا عمق ریه نفوذ کنند. او می گوید که در سال 2010 تعداد 223 هزار مرگ ناشی از سرطان ریه در سطح جهانی مرتبط با آلودگی هوا گزارش شده است. این آمار به این معنا است که در یک سال از میان کل سرطان‌های مشاهده شده 223 هزار انسان تنها بر اثر آلودگی هوا و ابتلا به سرطان ریه فوت کردند.

به گفته این کارشناس، امروز ثابت شده که 3 تا 5 درصد از سرطان های ریه ناشی از آلودگی‌های هوای مورد تنفس انسان‌ها است.

فودازی، عضو هیات مدیره انجمن علمی رادیوتراپی انکولوژی هم می گوید: آلودگی هوا و ورود ریزگردها منجر به ابتلا این افراد به سرطان ریه شده است؛ چراکه این ریزگردها به تدریج تغییراتی در کیسه‌های هوایی ایجاد می‌کند که با تکرار این تغییرات، تشکیل توده‌های بدخیم در ریه‌ها را در پی دارد.


فست فود، بزرگترین قاتل مردم جهان تا سال 2015

کارشناسان می گویند:دومین علت ایجاد سرطان فست فودها هستند. در این باره دبیر پنجمین همایش سالانه سرطان ایران می گوید که انتظار دارند تا سال 2020 رقم مرگ و میر ناشی از سرطان در دنیا به 10 میلیون نفر برسد.

به گفته ای این کارشناس، فست فود در تمام دنیا حتی در کشورهای پیشرفته هم اکنون به یک معضل تبدیل شده و طبق تحقیقات 98 درصد تبلیغات محصولات غذایی در آمریکا با استانداردهای جهانی از نظر نمک، سدیم و چربی و شکر تفاوت قابل ملاحظه ای دارد.
آن طور که بررسی ها نشان داده، گوشت فرآوری شده عامل مهم سرطان از جمله سرطان معده است. در هر نوع فرآوری گوشت یا موادی مثل سیب زمینی، ماده ای سرطان زا به نام آکریل آمید تولید می شود که شاید سرطان زاترین ماده طبیعی است.

عضو هیات مدیره انجمن علمی رادیوتراپی انکولوژی بالاترین میزان شیوع انواع سرطان‌ها در کشور را سرطان معده می داند و می گوید: در حالی که سرطان معده ششمین سرطان شایع در دنیا محسوب می‌شود، در ایران شایع‌ترین و کشنده‌ترین نوع سرطان‌هاست که این امر به دلیل مصرف غذاها و لبنیات فرآوری شده است و می‌طلبد نهادهای مرتبط بر تولید مواد غذایی نظارت بیشتری داشته باشند.

دکتر فودازی، متخصص کلینیکال انکولوژی در باره مصرف مواد فراوری شده می گوید: مطالعات نشان داده است که این مواد غذایی اثرات زیادی در ابتلا افراد به سرطان‌های معده و مری دارند و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال 2014، فست فودها تا سال 2025 کشنده‌ترین عامل در بین عوامل مرگ انسان خواهند بود.

به عقیده کارشناسان، رژیم غذایی مناسب، ورزش و تلاش برای دوری از انواع آلودگی های خوراکی و تنفسی از عوامل پیشگیری از ابتلا به این دو سرطان کشنده هستند که البته رعایت موارد گفته شده با وجود انواع آلودگی های زیست محیطی که بر مواد غذایی و هوا تاثیر مستقیم دارند، سخت و غیر ممکن به نظر می رسد.
20106

کد خبر: 546329

وب گردی

وب گردی