بررسی عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت بازار سرمایه کشور

ایسکانیوز_ محمدرضا گیوکی، مدیر مالی و اداری کارگزاری بانک شهر: در عصرحاضر با گذر از اقتصاد کلاسیک و توسعه ابعاد فعالیت های اقتصادی و تولیدی، حجم سرمایه گذاری ها نیز بزرگتر و قابل ملاحظه تر شده و در پی آن نحوه تامین مالی برای منابع سرمایه گذاری ها دشوارتر.

در این شرایط و با ورود اقتصاد به دوره تولید انبوه نقش بورس چشمگیرتر شده چرا که نقش اصلی بازار سرمایه در اقتصاد کشورها تخصیص بهینه منابع مالی است، به طوری که سرمایه های کوچک را به سمت حرکت هایی بزرگ متمایل می کند. با توجه به نقش اساسی بازار سرمایه در اقتصاد کشور، شاخص های این بازار تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارند،در بررسی عوامل تاثیر گذار بر پیشرفت بورس تهران شایان ذکر است که:

عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه همانند ریسک های بازار به دو دسته ی عوامل بیرونی و درونی تقسیم بندی می شوند، عوامل خارجی تاثیرگذار بر بازار سهام، مولفه هایی همچون قیمت نفت، قیمت محصولات و کالاهای اساسی و پایه در جهان و همچنین تغییرات نرخ ارز است.

اما از عوامل درونی موثر بر پیشرفت بازار که در شرایط فعلی مطرح است در ابتدا می توان به نرخ سود سپرده های بانکی اشاره نمود، با توجه به این موضوع که سپرده بانکی همواره در کنار سایر موارد جایگزینی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه است، با افزایش نرخ سود سپرده آن دسته از سرمایه گذارانی که از درجه ریسک پذیری کمتری برخوردار هستند سرمایه خود را از بازار سرمایه خارج کرده و وارد بازار پول می کنند که بدین ترتیب نقدینگی از بازار سهام خارج خواهد شد. بنابراین کاهش نرخ سود بانکی می تواند موجب شود تا سرمایه های سپرده شده در بانک ها به بازار سهام بازگردند. اما حتی در شرایطی که با کاهش نرخ سود بانکی تمام سرمایه های سپرده شده وارد بورس نشوند باز هم با توجه به اینکه کاهش نرخ سود موجب کاهش نرخ بهره تسهیلات بانکی نیز می شود، در پی آن هزینه های مالی شرکت های بورسی نیز کاهش خواهند یافت و تاثیر مثبت آن بر سودهی شرکت ها لحاظ می شود و زمینه افزایش سود شرکت های بورسی را فراهم خواهد نمود.

از طرفی نرخ تورم نیز از جمله عوامل موثر بر بازار سرمایه و شاخص سهام است بدین شرح که در سال هایی که نرخ تورم بالا باشد، از کیفیت سود واقعی شرکت ها کاسته خواهد شد، همچنین اثر دیگر تورم بالا این است که باعث کاهش ارزش ذاتی هر سهم می شود علاوه بر این، این مساله موجب کاهش قدرت خرید در میان مردم و فعالان در سرمایه گذاری خواهد شد که به جز کاهش تقاضا میزان وجه سرمایه گذاری در اختیار سرمایه گذاران را نیز کاسته و به طور غیرمستقیم اثرات منفی خود را بر بازار سهام اعمال خواهد کرد. در نهایت کاهش نرخ تورم نیز از دیگر عوامل موثر بر بهبود بازار سهام است.

دیگر عامل پیش رو در مسیر بهبود بازار سرمایه ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار است که می تواند باعث ورود منابع مالی جدید به بورس شود و نقدینگی جدیدی به بازار سهام در شرایطی که بازار در این روزها از کمبود نقدینگی کافی رنج می برد تزریق کند. علاوه بر اینکه جریان سرمایه خارجی به سمت داخل کشور پول داخلی را نیز تقویت می کند.

و اما مهمترین عامل تاثیرگذار بر بهبود و پیشرفت بورس تهران که به عنوان پارامتر مهمی و اثر گذاری مطرح است، بازگرداندن اعتماد به سرمایه گذاران بازار سهام است. در دوسال اخیر به دلیل نوسانات بازار سهام و رکود شاخص های بورس بسیاری از فعالان بازار با عدم اعتماد و اطمینان کافی مواجه شده و سرمایه خود را از بازار خارج نمودندکه اکثریت این دسته از سرمایه گذاران را، سرمایه گذاران خرد و حقیقی تشکیل می دهند،اما مسائل دیگری همچون تاخیر در پرداخت سود نقدی از طرف شرکت های بورسی نیز می تواند بدبینی سهامداران به بازار سرمایه را افزایش دهد. در نهایت با انجام اقداماتی همچون پرداخت به موقع سود نقدی از طرف شرکتها به سهامداران، رفع سریع تر ابهامات موجود در صنایع و همچنین حمایت سهامداران حقوقی، می توان جلب اعتماد دوباره فعالان خرد بازار را تسریع بخشد.

401401

کد خبر: 546397

وب گردی

وب گردی