ورود غواص‌های امدادگر به خیابان‌های شهرهای استان فارس/امدادرسانی به ٢٤٠٠ سیل‌زده

بار دیگر باران با سیل آمد. این‌بار ابرهای باران‌زا از نیمه غربی کشور به مرکز، جنوب و جنوب شرق کشور کوچ کردند. طوفان و سیلی از ٢ روز گذشته آرام نداشتند و حالا با تلفات و خسارات‌ وسیع افکار عمومی و رسانه‌ها را تحت‌تاثیر خود قرار داده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند حالا ٩ استان هرمزگان، کرمان، بوشهر، لرستان، فارس، قزوین، یزد، ایلام و کرمانشاه در محاصره سیل هستند. سیلی که ٣ کودک را به کام مرگ برده است. با بارش‌های سیل‌آسای پاییزی سازمان‌های امداد و نجات ازجمله امدادگران جمعیت هلال‌احمر، ماموران آتش‌نشانی، اورژانس، مدیریت بحران و پلیس وارد عمل شدند و به نجات گرفتارشدگان باران‌های سیل‌آسا، طوفان و برف پرداختند. بارش باران تا حدی بود که غواصان سازمان آتش‌نشانی نیز در استان فارس ماموریت ویژه‌ای را کلید زدند. این تیم امداد و نجات در این عملیات کم‌نظیر محبوس‌شدگان را در اعماق آبی که در معابر و خیابان‌ها ایجاد شده بود، نجات ‌دادند. همزمان با بارش های سیل آسا در ٩ استان ،برف و کولاک ٨ استان را سفید پوش کرد. برف شدید پاییزی ٢٠٠ خودرو را در استان های کردستان و آذربایجان غربی گرفتار کرد .

امدادرسانی به ٢٤٠٠ سیل‌زده
بر اثر این بارندگی‌ها ٤٢ شهرستان کشور دچار آبگرفتگی شد و جمعیت هلال‌احمر از آغاز بارندگی‌ها به ٢٤٠٠ نفر امدادرسانی کرد و همچنین ١٥ نفر به‌صورت اضطراری اسکان یافتند.
حسین درویشی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر از انتقال ٤ مصدوم سیلاب به‌ مراکز درمانی خبر داد و گفت: متاسفانه ٣ نفر از هموطنان ازجمله یک دختر ٢ساله در بوشهر، پسری ١٢ساله در بندرعباس و یک پسربچه ٤ساله در فارس جان خود را از دست دادند. همچنین ٦٢٠ امدادگر در قالب ١٣٥ تیم به امدادرسانی پرداخته و از ١٦٠ منزل نیز تخلیه لجن صورت گرفته است.
تعطیلی مدارس و قطع برق و آب
بارندگی به همراه تندباد و رگبار که از نخستین ساعت‌های بامداد چهارشنبه در مناطق جنوبی فارس و هرمزگان آغاز شد؛ مدرسه‌های ابتدایی نوبت صبح شهرستان‌های جهرم و لامرد و هرمزگان را تعطیل و آب و برق بندرعباس و برخی مناطق شهری و روستایی شهرستان لامرد را قطع کرد. این درحالی است که در پی بارش‌های شدید آب ورودی از فارس و کهگیلویه و بویراحمد به بوشهر قطع شد. شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اعلام کرده است که به علت طغیان رودخانه شاپورو تخریب آبگیر تصفیه‌خانه بوشیگان در شهرستان کازرون استان فارس و همچنین قطع برق ایستگاه پمپاژ خط کوثر آب ورودی به این استان به مدت ۷۲ ساعت قطع می‌شود. همچنین طوفانی شدن خلیج‌فارس و نامساعد بودن شرایط جوی، تمامی بندرهای مسافری استان هرمزگان را از صبح چهارشنبه تا اطلاع ثانوی به حالت تعطیل درآورد. وزش بادهای شدید لحظه‌ای و ایجاد پدیده موج مرده، شرایط را برای تردد تمامی شناورهای مسافری نامساعد کرد.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر شهید باهنر که مسئولیت راهبری بندرهای مسافری هرمزگان را برعهده دارد، گفت: به دلیل طوفانی و مواج بودن دریا از صبح چهارشنبه تردد تمامی شناورها بین بنادر مسافری شهید حقانی بندرعباس، شهید ذاکری قشم و بندرگاه هرمز در راستای افزایش ایمنی سفرهای دریایی انجام نمی‌شود.
محسنی همچنین از مسافران و شهروندان خواست تا زمان بازگشایی بندر شهید حقانی از مبادی غیرمجاز و با شناورهای غیراستاندارد تردد نداشته باشند. وی اضافه کرد: هموطنان در صورت ضرورت می‌توانند از مسیر دریایی بندر پهل و لافت در فاصله ٧٠ کیلومتری غرب بندرعباس تردد کنند.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه نیز گفت: در پی حاکم شدن وضع ناپایدار جوی، بنادر مسافری لنگه، چارک و آفتاب به مقصد جزیره کیش از روز سه‌شنبه به حالت تعطیل درآمده است.
تمام کارگروه‌های مرتبط ازجمله امداد و نجات، خدمات‌رسانی، بهداشت و فرمانداری‌ها در حالت آماده‌باش هستند و مدیریت بحران استان نیز پیگیر مسائل است. فرماندار بندرعباس گفت: براساس برآوردهای اولیه، بارندگی بامداد چهارشنبه ٦٠‌میلیارد ریال به زیرساخت‌های این شهرستان خسارت زده است. احمد پویافر با اشاره به شکسته شدن درختان و تابلوهای شهری بر اثر بارندگی، افزود: بیشتر خسارت‌ها به بخش سامانه‌های انتقال برق، آب و خدمات شهری وارد شده است. اینک ارزیابی خسارت‌ها ادامه دارد و برآورد نهایی میزان خسارت در پایان بارندگی‌ها مشخص می‌شود.


٢٠ خانه در شیراز جابه‌جا شد
آغاز بارش شدید باران در شهرستان‌های جنوبی استان فارس که به‌نوعی در برخی نقاط کم‌سابقه بوده سبب مسدود شدن برخی راه‌های ارتباطی و شکستن پل‌ها شد. بر اثر بارش‌های شدید و آبگرفتگی ٢٠ خانه در سلطان‌آباد شیراز جابه‌جا شد.
باران همچنان در شهرستان‌های لار، لامرد، داراب و زرین‌دشت درحال بارش است که سبب آبگرفتگی معابر و جداول و وارد برخی خانه‌های مسکونی شد که با همکاری نیروهای امدادی مشکلات درحال برطرف شدن است. در پی بارش‌های ٤٨ساعته گذشته در استان فارس هیچ‌گونه خسارت جانی در استان رخ نداده و خانه مسکونی نیز تخریب نشده است. میانگین بارندگی در بالادست شیراز ١١٤ میلی‌متر و در مرکز شهر شیراز نیز در یک روز بیش از ٨٠ میلی‌متر بوده است. این درحالی است که در بخش‌هایی از این استان میزان بارندگی‌ها به‌حدی بوده است که غواصان آتش‌نشانی استان فارس وارد عمل شدند تا به کمک گرفتارشدگان در سیل بپردازند.


طوفانی با سرعت ١٤٤ کیلومتر در ساعت
بارندگی و طوفان چندساعته در کیش دریا را متلاطم ساخت و وزش باد شدید و طوفان سبب شکسته شدن شیشه‌های برخی ساختمان‌های ادارات، خانه‌ها، درختان و کنده‌ شدن بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، ایستگاه‌های مینی‌بوس و برخی مجسمه‌ها در سطح جزیره شد.
وزش باد با سرعت ٤٤١ کیلومتر در ساعت سبب کنده شدن برخی درختان از ریشه شد و واژگونی آنها روی تعدادی از خودروها، خیابان‌ها و معابر را مسدود کرد و به خودروها خسارت جدی وارد ساخت. مسئولان نهادهای ذیربط، نیروهای خدمات شهری شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش، پلیس، نیروی انتظامی، آتش‌نشانی و هلال‌احمر از ساعات اولیه صبح در خیابان‌ها حضور داشتند.
سرپرست شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری کیش گفت: بیشترین خسارت ناشی از بارندگی و طوفان صبح روز چهارشنبه به فضای سبز کیش وارد شده است.
رامین افشاری در مورد جزییات طوفان و بارندگی صبح روز چهارشنبه کیش گفت: وزش باد با سرعت بیش از یکصد کیلومتر سبب شکسته و کنده شدن تعدادی از درختان کهنسال در خیابان‌ها و معابر کیش شده است.
وی افزود: قطعی برق در برخی مناطق و افتادن دکل‌ها در چند نقطه سبب شد ماموران شرکت آب و برق از همان ساعات اولیه در محل حضور پیدا کنند و مشکلات ناشی از بروز این حادثه را برطرف سازند.
درختانی که بر اثر وزش طوفان در خیابان‌ها سقوط کرده بودند، توسط ماموران خدمات شهری جمع‌آوری شده‌اند و این ماموران معابر و خیابان‌های فرعی را پاکسازی کردند. افشاری در مورد آمار و میزان خسارت وارده گفت: هنوز برآوردی صورت نگرفته و به محض دریافت گزارش اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین بارش تگرگ ٦٠ گرمی در استان بوشهر هموطنان این بندر را غافلگیر کرد و خساراتی ازجمله شکستن شیشه خودروها را بر جای گذاشت. بارش تگرگ که به مدت ١٥ دقیقه ادامه داشت در ٧٠‌سال اخیر در این شهر کم‌سابقه بوده است.


ریزش کوه و طغیان رودخانه
بارندگی‌های روز چهارشنبه باعث ریزش کوه و طغیان رودخانه «فرگ» شهرستان داراب شده و به برخی از خانه‌های روستایی نیز خساراتی وارد کرده است.۵۰ میلی‌متر بارندگی شهرستان داراب را فرا گرفت که باعث شده برخی از دیوارهای خانه‌های روستایی دچار ریزش شود؛ ضمن این‌که جاری شدن آب نیز باعث ریزش کوه شده است. همچنین بارندگی‌های شامگاه سه‌شنبه در شهرستان عسلویه باعث ریزش کوه شد و جاده عسلویه - کنگان را مسدود کرد.
اوج بارش‌ها مربوط به صبح چهارشنبه بود که باعث شد شاهد آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیل و همچنین بسته‌شدن برخی از مسیرها در این شهرستان باشیم. جاده عسلویه - کنگان یکی از محورهای اصلی این منطقه ویژه پارس است که ریزش کوه باعث مسدود شدن این مسیر شد و نیروهای امدادی مشغول بازگشایی مسیر هستند.


امدادرسانی به‌ هزار نفر هموطن مانده در برف


معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر از بارش برف و وقوع کولاک در 8 استان کشور خبرداد و گفت: از روز سه‌شنبه تا صبح دیروز در ٨ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان‌غربی، اصفهان، البرز، فارس، قزوین، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد بارش برف آغاز شده و شاهد کولاک نیز بوده‌ایم. درویشی گفت: در این مدت به‌ هزار نفر از هموطنانی که در برف گیر افتاده بودند امدادرسانی و ١٩٠ دستگاه خودرو نیز از برف رهاسازی شد. همچنین در این ٨ استان، ٩٥ امدادگر در قالب ٢٣ تیم مشغول امدادرسانی به هموطنان بودند.


نجات ٢٠٠ خودرو گرفتار در برف
در ٢٤ ساعت گذشته مسافران بیش از ١٠٠ خودرو گرفتار در گردنه‏های استان کردستان نجات پیدا کردند . به دنبال بارش برف در ارتفاعات استان وانسداد محور سنندج مریوان ٤ تیم امداد ونجات به محل حادثه اعزام شدندو بیش از ١٠٠خودرو در محور سنندج مریوان که براثر برف و کولاک از ادامه راه بازمانده بودند و در برف گرفتار بودند امدارسانی کردند.اقدامات امدادگران هلال احمر در این عملیات شامل جلوگیری از در هم پیچیدن خودروها،کمک به مسافران در بستن زنجیرچرخ و رهاندن خودروهای گرفتار در برف بوده است. شامگاه سه شنبه همچنین به دنبال بارش برف و کولاک شدید و نبود دید کافی در گردنه مایین بلاغ در محورتکاب-شاهیندژ ٩٢ دستگاه خودرو در این گردنه گرفتار شدند.این خودروها شش دستگاه اتوبوس، ٨٠ دستگاه انواع خودروی سواری با بیش از ٣٥٠ نفر مسافر، چهار تریلی و دو تریلی نفت کش را شامل می شود که با تلاش راهداران پس از گذشت دو ساعت نجات یافتند.بارش ناگهانی و غافلگیرکننده برف که از ساعت ١٨ دیروز در شهرستان تکاب آغاز شده، همچنان ادامه دارد و مشکلات زیادی برای تردد خودروها در محورهای مواصلاتی این شهرستان به ویژه در گردنه برفگیر مایین بلاغ در ٣٥ کیلومتری جاده تکاب به شاهین دژ ایجاد کرده است.

105105

کد خبر: 546539

وب گردی

وب گردی