هجوم زمین خوارها به روستای تاریخی زیارت

علی رغم سیاست‎های کلان دولت یازدهم مبنی بر جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و تاکیدات مقام معظم رهبری بر جنگل خواری، تصاحب زمین، جنگل و کوه توسط افراد سودجو تمامی ندارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از معماری نیوز اگر از جمله افرادی باشید که اهل سفر به مناطق خاص و بکر در ایران باشید، شاید از سایرین نام روستای زیارت را شنیده باشید.

روستایی منحصر به فرد با معماری ارزشمند و آبگرم‌های درمانی که درحدود ۱۷ کیلومتری جنوب شهر گرگان میان دو دامنه کوهستانی و جنگلی قرار گرفته و دارای آب و هوایی معتدل است.

روستای گردشگری زیارت در دهستان استرآباد جنوبی از بخش مرکزی شهرستان گرگان در کوهپایه‌های دامنه شمالی سلسله جبال البرز استقرار یافته و پوشش جنگلی اطراف در کنار اقلیم خاص، آن را به ییلاق گرگانی‌ها و مکانی مناسب برای گردشگران و کوهنوردان و حتی توریست‌ها مبدل ساخته است.

زیارت در ارتفاع هزار متری از سطح دریا واقع بوده و از شمال به ناهارخوران و ارتفاعات بندسر و خمام شهر، از شرق به ارتفاعات خال دره، از غرب به ارتفاعات مازوآش، ادیم و کمرسر و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می‌شود.

آب و هوای خنک و سالم، طبیعت سرسبز با مناظری زیبا، عناصر طبیعی مثل آبگرم، آبشار و چشمه از ویژگی‌های این روستا است که در کنار اینجاذبه‌ها بافت تاریخی زیبا و با ارزش روستای زیارت را نیز باید اضافه کرد.

این روستا با ۴۷۸ واحد مسکونی دارای یک هزار و ۹۶۴ نفر جمعیت است و دارای دو آبشار و استخر آبگرم بوده و از لحاظ معماری بافت روستایی نیز از روستاهای دیگر گرگان متمایز است.

علی رغم اینکه روستای ییلاقی زیارت بعنوان یکی از۱۰ روستای دارای بافت با ارزش تاریخی کشور معرفی و در راستای ثبت آثار باستانی و تاریخی استان گلستان ˈ «زیارت» در فهرست آثار ملی کشور با شماره ۵۰۳ ثبت شده است اما ساخت و سازهای غیرمجاز و توسعه ناهمگون جلوه‌های طبیعی این روستا را از بین برده و از بافت بکر این روستای منحصر به فرد، تنها ویلاهای چند هزار متری و ساختمان‌های سر به فلک دیده می‌شود.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان منابع طبیعی که در تاریخ ۱۷/۱۲/۹۳ صورت گرفت، با اشاره به جنگل‌ها و مراتع به عنوان ریه‌های تنفسی شهر‌ها و عوامل نگهدارنده خاک، از دست اندازی افراد سودجو به جنگل‌ها و منابع طبیعی بخصوص در شمال کشور ابراز تأسف شدید کردند و افزودند:«دستگاههای مسئول باید قاطعانه با تعدی به جنگل‌ها به هر بهانه‌ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهاتِ به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند.»

ایشان همچنین در بیانات خود در بوستان ولایت که به مناسبت روز درختکارى ۱۷/۱۲/۸۹ صورت گرفت فرمودند:

«مسئله‌ محیط زیست خیلى مهم است. مسئله‌ى منابع طبیعى بسیار مهم است. منابع طبیعى ثروتهاى ملى‌اند؛ مال این دولت و آن دولت و این وزیر و آن وزیر که نیستند؛ این‌ها مال ملتهاست؛ آن هم نه ملت‌ها در یک نسل؛ ثروتى است متعلق به ملت‌ها در طول تاریخشان؛ از این‌ها باید استفاده کنند. روى مسئله‌ى تخریب جنگل‌ها حساس باشید. فشار به جنگل‌ها زیاد است. جنگل‌ها را باید حفظ کرد. منابع طبیعى و مراتع را باید حفظ کرد.»

تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اینباره در حالی است که از روستای زیارت تنها نامی باقی ماده است و ساخت و سازهای غیر قانونی، اثری از محیط ساده روستایی باقی نگذاشته و در سال‌های اخیر مساحت روستای زیارت چند برابر شده و ساخت و ساز ویلا‌ها از چند کیلومتر مانده به محدوده روستا آغاز و امروز تا مناطق بالادست و به محدوده آبشار زیارت هم رسیده است که البته مسئولان نیز می‌گویند که تمام این ساختمان‌ها به صورت غیرقانونی ساخته شده‌اند.

معرفی 163 مورد پرونده روستای زیارت به دادگاه

رئیس امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: «در روستای زیارت ۱۶۳ مورد پرونده به دادگاه معرفی شده، ۵۸ مورد برای امسال و ۳۲۳ مورد دیگر نیز شناسایی و آماده معرفی است و در مجموع ۲۵ مورد تخریب، ۲۲ مورد برائت و ۲۳ مورد جریمه را داشتیم.»

اهمیت منطقه زیارت و ناهارخوران گرگان تا حدی بوده که حتی رئیس کمیته مبارزه با زمین خواری کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز در سفری که به گرگان داشت، با تاکید بر اینکه روستای زیارت و جاده نهارخوران باید احیا شود، گفت: با احداث بنا در مسیرهای روستایی به هر عنوانی مقابله می‌کنیم.

سید محمد حسین میرمحمدی با بیان اینکه روستای زیارت و جاده نهارخوران باید کاملا پاک سازی شود، گفت: ویلاهایی که ساخته شده باید تخریب شود.

همچنین که معاون عمرانی استاندار گلستان نیز در این مورد گفته بود: «حریم رودخانه‌ها و اراضی و حتی حاشیه‌ها در این ساخت و ساز‌ها رعایت نشده است که این علاوه بر آسیب به فضای گردشگری باعث به خطر افتادن سلامت و امنیت اهالی منطقه می‌شود.»

او تاکید کرد: «اگر کسی بخواهد طرح‌های تفریحی و گردشگری در داخل محدوده روستا اجرا کند، از او حمایت می‌شود اما با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در خارج از حریم‌های قانونی و بدون مجوز برخورد قانونی خواهد شد.»

با این حال روند ساخت و سازهای غیرمجاز در ناهارخوران و روستای زیارت، باعث شده ماهیت منابع طبیعی و گردشگری گرگان در معرض نابودی قرار گیرد.

البته ساخت و سازهای بیش از حد، ادعای دیگری را به دنبال داشته است چراکه بافت روستای زیارت در زمانی که خارج از محدوده شهر بود با همکاری بنیاد مسکن در طرح هادی قرار گرفت.

مطابق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور در مورخه ۱۱/۸/ ۹۲ در خصوص طرح جامع، شهر گرگان حدفاصل پل سیدمسعود (قبل از ناهارخوران (تا آبشار زیارت در این محدوده منظور شده و توسط دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی به استانداری گلستان ابلاغ شده است.

دراین خصوص براساس طرح جامع جدید محور زیارت تا آبشار در حریم شهر گرگان واقع است و شهرداری مرکز گلستان قوانین و مقررات شهرسازی را در این محور اعمال می‌کند اما این در حالی است که بعد از گذر از امامزاده این روستا در مسیر راه دسترسی به آبشار متاسفانه باز هم شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز در این مسیر هستیم که باعث نابودی جنگل، منابع طبیعی و تخریب و آسیب رساندن به محیط زیست شده‌اند و علی رغم اینکه توجه به بخش کشاورزی و حفظ و حراست از این بخش، یکی از شاخص‌های توسعه استان گلستان است اما خارج شدن زمین‌های کشاورزی از وضعیت قابل کشت بودن آن به یکی از مشکلات بزرگ تبدیل شده است.

علی رغم سیاست‎های کلان دولت یازدهم مبنی بر جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در رابطه با بحث جنگل خواری و توجه به توسعه جنگل‌ها اما تصاحب زمین، جنگل و کوه توسط افراد سودجو تمامی ندارد و به سادگی تمامی نقاط گردشگری و منحصر به فرد به برج‌های بلند و ویلاهای خاص تبدیل می‌شود.

105105

کد خبر: 546564

وب گردی

وب گردی