سمینار آشنایی با اندیشه های شهید بهشتی در واحد نجف آباد

سمینار  بررسی و آشنایی با افکار و اندیشه های شهید دکتر بهشتی با حضور حجت الاسلام ورعی٬، سید محمد هاشمی  و دانشجویان و استادان دانشکده حقوق ٬ الهیات و معارف اسلامی  واحد نجف آباد برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام ورعی استادیار حقوق دانشگاه شهید بهشتی با توضیح پیرامون اندیشه های شهید بهشتی در زمینه حقوق ملت در قانون اساسی گفت : شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی نقش تعیین کننده ای داشت وی معتقد بود: آراء عمومی پشتوانه قانون ٬ قانونیت و نفوذ تاثیر حکومت است. بهترین نوع حکومت و اداره کشور ٬ حکومت و مدیریتی است که قدرتش را از حمایت عموم بگیرد نه از سر نیزه و هیچ عامل دیگری و این در حالی است که نقش مشورت در قرآن و اسلام بیش از هر چیز در جهت کامل تر بودن تصمیم گیری هاست چرا که وقتی افراد بیشتری از صاحب نظران در یک تصمیم دخالت دارند تاثیر بیشتری بر روی حسن انجام آن خواهند گذاشت.

ورعی با اشاره به اصل 56 قانون اساسی که حاکمیت مردم در آن مطرح است به نقل از شهید بهشتی افزود : ولایت و امامت امت از آن فقیه جامع الشرایط است که اکثریت مردم اورا به عنوان رهبری شناخته و پذیرفته باشند. فقیه٬ فرد باشد یا شورا به هر حال با انتخاب یا پذیرش مردم سر و کار دارد . تا انتخاب مردم نباشد تمامیت و شانیت ندارد . ما حتی برای آنچه که حق میدانیم نباید به تحمیل روی بیاوریم ملت ما باید بداند اگر میخواهند این انقلاب به خوبی به ثمر برسد بیش از هر چیز باید اجرای قوانین انقلاب از راه قدرت قانونی و نظم اداره اسلامی صورت بگیرد و هر گونه خود کامگی حتی در راه اجرای‌ آنچه حق به نظر می رسد ٬ حق را پایمال خواهد کرد.

در ادامه دکتر هاشمی مدیر گروه حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به آیه 25 سوره حدید گفت : خداوند در این آیه مردم را حاکم بر سرنوشتشان قرار می دهد . این را نباید نادیده گرفت که دموکراسی در دل قرآن جای دارد و چیزی خارج از آن نیست

هاشمی٬ ضمن بیان اندیشه ها و منش دکتر بهشتی خاطر نشان کرد : در افکار دکتر بهشتی تلفیقی از نو گرایی و اصالت محوری دینی وجود دارد زیرا هم تحصیلات دانشگاهی و هم تحصیلات حوزوی داشت . دکتر بهشتی از قبل از انقلاب هم انقلابی بود یعنی هم به صورت انقلابی تحولات را بررسی میکرد و هم جامعه را با افکار خود به سمت انقلاب سوق داد. ایشان در پیروزی انقلاب نقش کلیدی و مدیریتی داشت. حضور پر رنگ در شورای انقلاب و مجلس خبرگان قانون اساسی و همچنین دیوان عالی کشور مصداق بارز این موضوع می باشد وی همواره می کوشید با استفاده از مکالمات فقهی و مندرجات تجدد گرایانه بین این دو فضای فکری الفت و هم سویی برقرار کند و این اقدام منجر به عقلانی شدن اصول قانون اساسی شود.

در پایان سخنرانی دکتر هاشمی و حجت الاسلام ورعی به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ دادند.

20101

کد خبر: 546638

وب گردی

وب گردی