پس از آزادشدن قیمت بنزین برای تاکسی‌ها، حالا سهم حق بیمه هم حذف شد/رخسار تاکسی ها زردتر می شود

اثرات هدفمندی یارانه‌ها قرار نیست تمام شود و پس‌لرزه‌های آن همچنان زندگی اقشار آسیب‌پذیر را می‌لرزاند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شرق خبر حذف بدون اعلام قبلی سهم حق بیمه دولت برای تاکسی‌ران‌ها اول تکذیب و بعد تأیید شد و طبق اظهارات رانندگان تاکسی و عضو شورای شهر تهران قرار است از ابتدای سال ٩٥ رانندگانی که تازه به چرخه تاکسی‌رانی می‌پیوندند، خودشان حق بیمه را پرداخت کنند. البته از آنجایی که این تصمیم عطف به‌ماسبق نمی‌شود، فعلا رانندگان قدیمی اعتراضی ندارند. دولت قبل برای کم‌کردن تبعات این قانون در حمل‌ونقل عمومی، سهمیه بنزین برای تاکسی‌ها در نظر گرفت و نیمی از حق بیمه آنها را تقبل کرد. اما حالا و بعد از چند سال دولت به این نتیجه رسیده که این کار قانونی نبوده و می‌خواهد بعد از حذف سهمیه بنزین، سهم خود از پرداخت حق بیمه را هم حذف کند و به این ترتیب بیمه‌شدگان جدید تاکسی‌رانی، باید کل حق بیمه را خودشان پرداخت کنند.
با وجود خبرهایی که تاکسی به تاکسی می‌گشت سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، قطع بیمه تاکسی‌ران‌ها را تکذیب کرد و گفت: بیمه تاکسی‌رانان و خانواده‌شان قطع نشده است اما پوشش بیمه‌ای جدید برای تاکسی‌رانان نداریم، زیرا حق بیمه سهم دولت پرداخت نشده است.
حسین طلا، سخنگوی مجمع نمایندگان تهران، هم موضوع را تأیید کرد و گفت: قطع بیمه رانندگان تاکسی در جلسه این مجمع موردبررسی قرار می‌گیرد. وی به شکایاتی که درمورد قطع بیمه رانندگان تاکسی بالای ۵۰ سال به مجلس شده، اشاره کرد و گفت هنوز از ابعاد این ماجرا خبر نداریم و باید بررسی بیشتری صورت گیرد.
اما روایت تاکسی‌ران‌ها موضوع حذف حق بیمه را تأیید می‌کند درحالی‌که بیشتر آنها از این کمک‌ها ناامیدند و می‌گویند «ما که هر سه ماه بیش از ٣٠٠‌ هزار تومان بابت حق بیمه می‌دهیم، حالا می‌خواهند همین کمک را هم بردارند. اگر با این پول‌ها بار دولت بار می‌شود، حذف کنند». «فعلا که سراغ ما قدیمی‌ها نیامده‌اند». «بنزین را که گرفتند، حق بیمه را هم بگیرند ببینم دیگه کسی تاکسی‌دار میشه». «خودشون که روی زمین نموندن، بدونن درد ما یا مردمی که تاکسی سوار میشن چیه».
رانندگان تاکسی که هر کدامشان برای پرداخت حق بیمه و هزینه‌های خودرو و شارژ ماهانه‌ای که به شرکت‌های تاکسی‌رانی پرداخت می‌کنند باید‌ هزار تومان، ‌هزار تومان کنار هم بگذارند، حالا باید فشار مضاعفی را تحمل کنند و درعین‌حال سروکله بیشتری با مردم بزنند. تاکسی‌ران‌ها، البته تاکسی‌های واقعی و فعال و نه آنهایی که تاکسی‌داری شغل فرعی‌شان است، هر سال چشم به افزایش قیمت کرایه‌ها دارند. اتفاقا همین دولتی که هر روز یک جور شرایط را برای تاکسی‌ها سخت می‌کند، در پایان هر سال و موقع تعیین نرخ کرایه‌ها برای شورا و شهرداری خط و نشان می‌کشد که نکند کرایه‌ها از حدی که موردنظر آنهاست، بالاتر باشد.
ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت‌رئیسه و کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، در توضیحی مربوط به دلایل قطع بیمه رانندگان جدید تاکسی، به «شرق» گفت: در سال ٨٨ و پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، دولت وقت سهمیه بنزین تاکسی‌ها را به صورت ویژه در نظر گرفت، چراکه این قشر متضرر شده بودند. درعین‌حال برای جبران خسارت، ٥٠ درصد از حق بیمه رانندگان را تاکنون تقبل کرد، اما تازه امسال متوجه شدند که این پول را نباید پرداخت می‌کردند و غیرقانونی بوده و حالا می‌خواهند این میزان سهم حق بیمه را حذف کنند.
وی افزود: در دولت پس از بررسی‌های متعدد، به این نتیجه رسیده‌اند که این اقدام دولت مصوبه مجلس را نداشته و چون مصوبه ندارد، به این تصمیم رسیده‌اند که دیگر نباید پرداخت شود. البته یک موضوع دیگر هم وجود دارد و آن اینکه برای پرداخت مجدد، دولت باید این تصمیم را به مجلس ببرد و دوباره تصویب آن را بگیرد. در این میان اعلام کرده‌اند چون فعلا در نیمه سال هستیم، این ماجرا عطف به‌ماسبق نمی‌شود. یعنی آنهایی که تابه‌حال بیمه بوده و حق بیمه آنها پرداخت می‌شده، حق بیمه‌شان پرداخت می‌شود ولی از این تاریخ، که حدود یک ماه قبل بوده، به بعد همه متقاضیان جدید تاکسی مشمول بیمه نمی‌شوند و خودشان باید بیمه را کامل پرداخت کنند.


جریمه‌های سنگین برای شرکت‌های تاکسی‌رانی
این عضو شورای شهر تهران درعین‌حال از بروز یک مشکل دیگر در کنار این تصمیم دولت خبر داد و گفت: این مسئله زمینه بروز مشکلاتی شده و مدتی است که سازمان تأمین اجتماعی شکایت‌نامه‌ای برای چند شرکت تاکسی‌رانی فرستاده است که چون امسال بیمه رانندگان تاکسی را نداده‌اند، بعضا ٨٠٠ تا یک‌ میلیارد تومان باید جریمه پرداخت کنند. مسئله این است که این شرکت‌ها توان پرداخت این رقم‌ها را ندارند و فشار آن حتما به راننده‌ها و در ادامه به مردم وارد می‌شود.
قناعتی می‌گوید در شرایطی که بنزین را برای تاکسی‌ها آزاد کرده‌اند و سهمیه ندارند و امکان افزایش کرایه، تا حدی که آنها راضی باشند، وجود ندارد، حذف‌کردن بیمه قوز بالاقوز است. او اضافه می‌کند: در این شرایط یا باید این سهم حق بیمه ادامه پیدا کند یا اینکه در سال ٩٥ شورا و شهرداری مجبور خواهند شد به حمایت از این گروه از جامعه پایتخت، قیمت‌های واقعی را برای تاکسی‌ها در نظر بگیرند تا مشکل معیشتی ایجاد نشود و آنها هم به ما خرده نگیرند. راننده تاکسی هم شهروند است و حقوقی دارد؛ وقتی هزینه‌های کامل بیمه و بنزین را به سبد هزینه‌های راننده تاکسی اضافه می‌کنید، این افراد متحمل بیشترین فشار می‌شوند و در نتیجه این فشار بر تاکسی‌ها بیشترین تأثیر را روی کرایه‌ها و در ادامه در ارتباط با مردم می‌گذارد.


امتیاز مسافربر شخصی به تاکسی‌ها
او به تأثیر بنزین به‌عنوان یک کمک برای این رانندگان اشاره می‌کند و می‌افزاید: حداقل بنزین را برای آنها آزاد نمی‌کردند؛ الان فرق یک تاکسی با مسافربر شخصی چیست!؟ امتیاز مسافربر شخصی بیشتر است؛ مسافربر شخصی همان پول و حتی بیشتر را هم از مردم می‌گیرد و کسی حرفی نمی‌زند، اما راننده تاکسی با همین بنزین و همین شرایط باید کار کند و اگر تخلفی هم کند، همه می‌خواهند پدرش را در بیاورند. در شرایط فعلی که بیمه و بنزین را از رانندگان گرفته‌اند، آنها دیگر هیچ راهی برای دفاع از خود ندارند.
تاکسی‌دارها قشر متوسط و روبه‌پایین جامعه ما هستند که همانند بسیاری از اقشار کم‌درآمد جامعه، روزی خود را از کف خیابان درمی‌آورند، آنها و خودروهایشان مدت‌هاست که حال و روز خوبی ندارند. حال و روز تاکسی‌ها این‌روزها بیمارگونه و زرد است و اگر قرار است این مدل از حمل‌ونقل به سهم خود در تعهد حمل‌ونقل عمومی برسد، باید برایش فکری اساسی کرد. اگر این معضل امروز رسیدگی و حل نشود، طبق معمول در روزهای پایانی ٩٤ و ابتدایی سال ٩٥ این مردم هستند که با رانندگان تاکسی بر سر قیمت‌های چند برابر درگیر خواهند بود. باید توجه کرد که بخش زیادی از حدود ٨٠‌ هزار تاکسی که فعلا در شهر تردد و روزانه نزدیک به چهار ‌میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند، همان تاکسی‌های فرسوده و رانندگان در آستانه بازنشستگی هستند.
اگر قرار است این مدل از حمل‌ونقل، قول‌های مسئولان را محقق کند و این تاکسی‌ها و رانندگانشان جایگزین شوند و این چرخه بچرخد، باید راه را برای حضور در این حرفه باز بگذاریم. قطعا حذف این بیمه و بنزین در کنار خودروهای کم‌کیفیت با اقساط بالا و هزینه‌های کمرشکن هیچ جوانی را به راننده تاکسی‌شدن ترغیب نمی‌کند. از سوی دیگر حدود ٢٠ شرکت تاکسی‌رانی خصوصی که فعلا در سامانه سازمان تاکسی‌رانی ثبت شده‌اند، با محاسبه شرایط قبلی پا به این عرصه گذاشته‌اند و درحال‌حاضر هم یکی از چالش‌هایشان، گرفتن همین سهم اندک از تاکسی‌ها برای گذران اموراتشان است. اگر قرار باشد در این میانه به راننده و شرکت خصوصی تاکسی‌رانی فشار وارد شود، قطعا این شرایط دوام نخواهد داشت.


انتقاد شهرداری از قطع بیمه تاکسی‌رانان بدون اعلام قبلی
ایسنا: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با انتقاد از قطع بیمه رانندگان تاکسی گفت: این اقدام بدون اطلاع قبلی از سوی سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، درخصوص قطع بیمه رانندگان جدید تاکسی گفت: این اقدام سازمان تأمین اجتماعی بدون اطلاع قبلی بوده است. وی با بیان اینکه بر اساس شنیده‌ها نه‌تنها بیمه رانندگان جدید بلکه بیمه رانندگان قدیمی نیز در حال قطع‌شدن است و ما پیگیر این موضوع هستیم، گفت: امیدواریم دولت ٥٠ درصد سهم خود برای پرداخت حق بیمه رانندگان تاکسی را پرداخت کند تا دل‌نگرانی خانواده ١٠٠هزارنفری رانندگان تاکسی برطرف شود. وی با اشاره به تک‌نرخی‌شدن قیمت بنزین گفت: هنگام تک‌نرخی‌شدن قیمت بنزین و تعیین کرایه‌های جدید تاکسی، هیچ‌گاه دغدغه رانندگان موردتوجه قرار نگرفت و به این قشر توجه نشد و حالا حداقل کمک‌ها نیز که درخصوص پرداخت حق بیمه آنها بوده است، از این قشر دریغ می‌شود. او افزود: معاونت حمل و نقل شهرداری تهران پیگیر پرداخت حق بیمه رانندگان تاکسی است و امیدواریم با کمک دولت این مشکل مرتفع شود.

105105

کد خبر: 546965

وب گردی

وب گردی