مرحله اول طرح کارت اعتباری شامل حقوق بگیران ثابت است

در اجرای طرح خرید کالای ایرانی از طریق کارت اعتباری 10 میلیون تومانی ، در مرحله نخست ، این کارت شامل کارکنان ادارات ، سازمان ها و شرکت هایی می شود که حقوق ثابت می گیرند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما، در اجرای این طرح به مراجعه متقاضیان به بانک ها نیازی نیست و کارت خرید از طریق ادارات، سازمان ها، شرکت ها و محل کار در اختیار کارکنان قرار داده خواهد شد.

به گزارش بانک مرکزی، کارت خرید کالای ایرانی، ابزاری اعتباری است که در بانک‌های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند، صادر می شود و دارنده آن می‌تواند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهانه و حداکثر معادل یکصد میلیون ریال خواهد بود، استفاده کند.

بنا بر این گزارش، دارندگان کارت اعتباری می توانندکالاهایی را که فهرست آنها در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است، خریداری کنند و فهرست کالاهای قابل خریداری در این طرح از طریق تارگاه دولت (www.dolat.ir)، شاپرک (www.shaparak.com) و وزارت صنعت، معدن و تجارت (www.mimt.gov.ir) در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

در مرحله اول اجرای طرح کارت اعتباری، حسب تقاضای امور اداری دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی از بانک‌های عامل پرداخت حقوق کارکنان، فرم‌هایی در اختیار آنان قرار می‌گیرد تا به کارکنان و مستمری بگیرانی که مایل به دریافت کارت خرید کالای ایرانی هستند، ارائه شود.

پس از تکمیل و ارسال فرم‌های درخواست متقاضیان در دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌های عامل کارت‌ها را صادر می کند و از طریق دستگاه‌های مربوطه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

کارت ‌ها از زمان تحویل به متقاضیان، قابلیت خرید را در مراکز فروش حضوری و اینترنتی مشخص شده خواهد داشت.

بنا بر این گزارش، برای دارندگان کارت در هر ماه و متناسب با زمان صدور کارت، صورتحسابی از طریق پیامک ارسال می‌شود که شامل ریز اقلام خرید در هر دوره بعلاوه مجموع تسهیلات اعطایی قبلی است.

مشتریان می‌توانند با اطلاعات این پیامک، نسبت به بازپرداخت اقساط تسهیلات خود همانند سایر قبوض خدماتی اقدام کنند.

در مراحل بعدی طرح، امکان درخواست کارت خرید کالای ایرانی برای عموم مردم به صورت انفرادی از طریق مراجعه به شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری وجود خواهد داشت.

در این طرح، برای هر شهروند ایرانی حداکثر می‌تواند یک کارت خرید کالای ایرانی صادر شود.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیز پیش از این درباره اجرای طرح کارت اعتباری 10 میلیون تومانی گفته است: مشمولان مرحله اول این طرح، حقوق بگیران و بازنشستگان دولتی خواهند بود.

عباس هاشمی، افزود: در این طرح خریداران می توانند با دریافت کارت اعتباری و مراجعه به فروشگاه ‌های اعلام شده نسبت به خریداری کالاهای با کیفیت ایرانی اقدام کنند.

وی، نرخ سود این نوع از تسهیلات را 12 درصد اعلام و تصریح کرد: مرحله اول این طرح که با همکاری بانک مرکزی انجام می‌شود، شامل حقوق بگیران و بازنشستگان دولتی خواهد بود.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت ، معدن و تجارت، تصریح کرد: از آنجا که تاکید وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت بر اجرای سریع این طرح بوده، به گونه ای عمل شده است تا مراحل اعتبار سنجی متقاضیان در بانک‌ها به حداقل برسد.

هاشمی، تاکید کرد: در این طرح کالاها از لحاظ کیفیت، قیمت، دوام و خدمات پس از فروش گزینش شده است و بدین ترتیب با امکان انتخاب کالا از جانب مشتریان فضای رقابتی عادلانه ای برای فروش ایجاد می شود.

هاشمی افزود: شیوه نامه، فهرست کالاها، واحدهای تولیدی، چگونگی انجام کار و ... با بانک مرکزی هماهنگ شده است و احتمالا تا یک هفته آینده اجرایی شود.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی، با اشاره به طرح‌های قبلی با سقف 8 میلیون تومان تحت عنوان خرید کالای مصرفی با دوام ایرانی و وام ازدواج 3 میلیون تومانی (تسهیلات کالایی مصوب دولت برای مزدوجین) موضوع تبصره 26 قانون بودجه سال 94، گفت:‌ به دلیل برخی مشکلات و آماده نبودن زیر ساخت‌های لازم و نبود آمادگی واحدهای تولیدی، این نوع از پرداخت‌ها با استقبال کمتری روبرو شد.

وی، با بیان اینکه این طرح با دستور ریاست جمهوری و مصوب شورای پول و اعتبار به انجام می رسد، تصریح کرد: ما به عنوان وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرست کالاهایی را که مشمول این طرح می شود، از لوازم خانگی برقی و گازسوز، فرش و موکت، مصنوعات چوبی و مبلمان و سرویس خواب و بخشی از صنایع معدنی (چینی آلات و کاشی و سرامیک) را به اضافه واحدهای مشارکت کننده و واحدهایی که موجودی انبار خود را اعلام کرده بودند به بانک مرکزی ارائه داده ایم و با هماهنگی لازم طرح به اجرا درخواهد آمد.

این مقام مسئول همچنین ،اعلام کرد: برای جلوگیری از هر گونه تخلف؛ شناسه تولیدکننده، شناسه کالا و مرکز فروش مشخص و خرید به صورت کاملاً شفاف و به واسطه تراکنش‌ها مشخص است و پول مستقیم به حساب واحد تولیدی واریز می شود.

به گفته هاشمی، این طرح به صورت کارت اعتباری و حتما برای خرید کالای ایرانی است و براساس شیوه نامه طرح، هر شخص می تواند تنها یک کارت تهیه کند.

401401

کد خبر: 547039

وب گردی

وب گردی