تعلیق پروژه شبیه سازی اپلیکیشن های اندرویدی برای ویندوز 10 موبایل

پروژه شبیه سازی اپلیکیشن های اندرویدی برای ویندوز 10 موبایل به حال تعلیق در آمد،

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیجیاتو، اوایل امسال، مایکروسافت از پروژه های متعددی خبر داد که با هدف کمک به توسعه دهندگان برای انتقال اپلیکیشن هایشان به محیط ویندوز 10 کلید می خورد. این موارد عبارت بودند از پروژه وست مینیستر (برای اپلیکیشن های تحت وب)، Centennial (برای انتقال اپلیکیشن های 32 بیتی)، Islandwood (برای انتقال اپلیکیشن های تحت iOS) و پروژه آستوریا (برای شبیه سازی اپلیکیشن های اندرویدی).

خبر امروز به مورد آخر مربوط می شود. آستوریا در اصل نوعی سیستم شبیه سازی اپلیکیشن های اندرویدی است که مایکروسافت با هدف افزایش شمار اپ های ساخته شده برای دستگاه های موبایل ویندوزی مشغول توسعه اش بوده است.

نسخه های اولیه آستوریا که برای ویندوز 10 موبایل ارائه شدند به کاربران امکان می دادند که اپلیکیشن های اندرویدی را روی این دستگاه ها لود و اجرا نمایند.

با این همه، پروژه آستوریا باعث ناامید بسیاری از توسعه دهندگانی شد که زمان، پول و زحمت زیادی را صرف توسعه اپلیکیشن برای ویندوز فون کرده بودند و بسیاری از آنها توسط خود مایکروسافت تشویق به این کار شده بودند.

این پروژه در اصل به سان میانبر یا راهکاری بی رحمانه برای حل معضل کمبود اپلیکیشن دستگاه های ویندوز فونی دیده می شد. از طرف دیگر، همزمان با عرضه آستوریا، سرمایه گذاری مایکروسافت روی پلتفرم موبایلی اش هم به میزان قابل توجهی کم شد و اثرات منفی چنین تصمیمی ظاهرا در وهله نخست شبیه سازی اپلیکیشن های اندرویدی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

آستوریا هیچگاه به صورت علنی در اختیار توسعه دهندگان قرار نگرفت و این گروه برای آنکه بتوانند سرویس مذکور را تست نمایند باید درخواست می دادند. مایکروسافت همچنین گوشی شنوا برای حرف های توسعه دهندگان داشت و آنطور که خودش اعلام کرده آنها «به شدت از سرویس مذکور دلخورند».

در حال حاضر نیز وضعیت کنونی پروژه مذکور روشن نیست با این همه، مشخص شده که مایکروسافت آن را به حال تعلیق درآورده است. این کمپانی حتی دیگر در مورد آستوریا با توسعه دهندگان حرف هم نمی زند. یکی از منابع آگاه به ویندوز سنترال گفته است که «انتقال اپلیکیشن های اندرویدی به محیط ویندوز موبایل طبق برنامه پیش نمی رود».

هفته هاست که در انجمن پروژه آستوریا هم موضوعی مطرح نمی شود و پرسش های مطرح شده از سوی توسعه دهندگان بدون جواب باقی مانده اند. در کنار بازخوردهای منفی دریافت شده از سوی توسعه دهندگان، گزارشات دیگر هم حکایت از این دارند که کد شبیه سازی اندروید دچار مشکل است و عملکرد آن در ویندوز 10 موبایل با اختلالاتی روبروست.

اما نکته دیگری که نباید از قلم انداخته شود این است که مسائل حقوقی استفاده از چنین سرویسی هم هنوز مدیریت نشده اند؛ شبیه سازی نرم افزاری نیازمند انجام توافقات گسترده برای دریافت لایسنس است. همه این موارد دست به دست هم دادند تا مایکروسافت نرم افزار مذکور را از بیلدهای مربوط به ویندوز 10 موبایل از جمله نسخه تجاری آن حذف نماید.

یکی از سخنگویان این شرکت در این باره گفته است: ما مصمم هستیم که گزینه های متعددی را پیش روی توسعه دهندگان قرار دهیم تا اپلیکیشن هایشان را به پلتفرم ویندوز بیاورند و از آن جمله می توانم به بریج های ارائه شده برای وب و iOS اشاره کنم که به زودی ویندوز 32 بیتی را هم شامل می شود.

بریج آستوریا هنوز هم آماده نشده اما در حال حاضر ابزارهای متعدد دیگری برای توسعه دهندگان وجود دارد. برای نمونه بریج iOS این امکان را فراهم می آورد تا یک اپلیکیشن فراگیری ویندوزی را مستقیما از طریق زبان Objective-C بنویسند و سپس این اپ ها را با مفاهم iOS نظیر XAML و UIKit تلفیق نمایند.

توسعه دهندگان می توانند اپلیکیشن هایی را بنویسند که روی تمامی دستگاه های مبتنی بر ویندوز 10 قابل اجرا هستند و قادرند به ساده ترین شکل ممکن از قابلیت های بومی ویندوز بهره بگیرند.

متاسفانه مشخص نیست که آیا مایکروسافت واقعا پروژه بریج شبیه سازی اندروید موسوم به آستوریا را متوقف کرده است یا خیر. شاید این طرح همچنان ادامه داشته باشد و شاید هم سخنگویان این کمپانی مستقر در ردموند منتظر فرصتی هستند تا از لغو آن سخن بگویند.


20104

کد خبر: 547098

وب گردی

وب گردی