به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، علی خاکساری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما در ارزیابی اجرای این طرح، افزود: مردم از عملکرد صنعت خودرو و از کیفیت و قیمت محصولات این صنعت راضی نیستند.
وی، اضافه کرد: محصول تولیدی این صنعت، نه کیفیت لازم را از نظر ایمنی و زیست محیطی و نه از نظر قیمت با درآمد مردم همخوانی دارد.
با پایان این طرح موافقم
خاکساری، با بیان اینکه از آغاز با این طرح مخالف بودم و اکنون هم با پایان این طرح موافقم، گفت: بانک مرکزی جایگاه مستقل دارد و باید تصمیمات مستقل بگیرد و نباید به بانک مرکزی به صورت دستوری اجبار کنیم که منابع مالی خود را که متعلق به همه مردم و کشور است در جای خاصی خرج کند و این کار استقلال بانک مرکزی را زیر سوال می برد.
در ادامه غلام محمد زارعی نماینده و عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی، در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه صنعت خودروسازی داخلی نیازمند چاره اندیشی است، گفت: با تشکیل کمپین تحریم خرید خودروی صفر، خودروسازان با انباشت خودروهای تولیدی مواجه شدند و اجرای این طرح، چاره اندیشی دولت برای حل این مشکل بود، اما این راه حل، مقطعی است و منطقی، قطعی و بنیادی نخواهد بود.
وی، با اشاره به اینکه بیش از 50 سال سابقه تولید خودرو در کشور وجود دارد، افزود: در طول این سالها می توانستیم موفق باشیم و بازارهای اطراف را هم تامین کنیم.
زارعی، گفت: پائین بودن کیفیت خودرو از مهمترین علت های موفق نبودن این صنعت است و این عامل، منتهی به واکنش مردم شد.
وی، افزود: استقبال مردم از این تسهیلات نشان می دهد که این طرح ها می تواند نوعی راه حل باشد، اما باید شیوه اجرای آن بهتر شود.
خاکساری در ادامه، گفت: اجرای این طرح تا کنون 3250 میلیارد تومان معادل حدود یک میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی را به خود اختصاص داد و حدود 2 هزار میلیارد تومان هم مردم به صورت مستقیم پرداخت کردند.
وی، افزود: طرح های اقتصادی را نباید با آزمون و خطا اجرا کرد و هدف ان ، خالی کردن انبارهای ایران خودرو وسایپا بود.
خاکساری، با بیان اینکه این دو خودروساز ادعا می کنند سالی یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تولید می کنند اضافه کرد : با اجرای این طرح حدود 10 درصد خودروهای آنان به فروش رفته است و آنها 90 درصد دیگر را چه خواهند کرد؟
در ادامه زارعی، با اشاره به اینکه کیفیت خودروهای تولیدی پائین است،گفت: اگر پائین بودن کیفیت خودرو اصلاح و قیمت ها واقعی می شد، این اتفاقات رخ نمی افتاد.
وام خودرو مشمول خودروهای چینی شد
وی، افزود: پرداخت این وام مزیت ها و معایبی دارد که یکی از معایب این وام را مشمول شدن خودروهای چینی می دانم زیرا خودروهای چینی نباید مشمول این وام می شدند.
زارعی، گفت: به شدت مخالف ورود خودروهای چینی هستم زیرا جا را برای خودروهای داخلی تنگ می کند .
عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی، افزود: باید کیفیت و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی ارتقاء یابد.
زارعی، گفت: برای اجرای این طرح با مجلس شورای اسلامی مشورتی نشد، اما دولت در بسته حمایتی خود این موضوع را دیده بود و خودش راسا اقدام کرد.
خاکساری در ادامه گفت: اجرای این طرح موجب افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل نمی شود و خودروسازان و قطعه سازان با اجرای این طرح به هدف خود رسیدند اما مردم نه.
زارعی عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: با تجربیاتی که از اجرای این طرح به دست آوردیم و با بررسی های دقیق تر، می توانیم این طرح را با رویکرد وشیوه های اصولی تر ادامه دهیم.
مجری در ابتدای سخنان خود، گفت: از نماینده دو خودروسازو دعوت کردیم در این برنامه حاضر شوند و از قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت هم دعوت کردیم که ارتباط تلفنی داشته باشند که دعوت ما را رد کردند.
مجری در پایان برنامه، گفت: در قسمت های آخر برنامه آقای خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ارتباط تلفنی با این برنامه اعلام آمادگی کرد اما وقت برنامه تمام شده است و امیدواریم در برنامه های بعدی از نظرات وی بهره مند شویم.
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، گفت: طرح اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی با هدف کمک به تحریک تقاضا و خرید کالاهای تولیدی تولیدکنندگان داخلی بود.
محمدعلی کریمی، در ارتباط تلفنی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح خرید خودرو به بانک مرکزی تحمیل شد؟ گفت: مسلما تحمیلی نبود و یک بخش از این طرح برای خودرو بود و بخش دیگر، کالاهای واسطه ای را هم شامل می شود.
کریمی، اضافه کرد: در بخش خودرو برای فروش صد هزار دستگاه تفاهم شد، اما این تفاهم اعلام نشد زیرا واقعیت این است که پیش بینی دقیق برای میزان استقبال مردم نبود که چه تعداد و در چه مدت فروش می رود.
وی، با بیان اینکه مجموعه نظام اقتصادی و پولی کشور این تصمیم را گرفته است، افزود: این مجموعه همان مجموعه ای است که تورم را در 2 سال اخیر از 40 به 15 درصد رسانده است.
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، با بیان اینکه اجرای این طرح نواقصی هم داشت، گفت: نگرانی هایی وجود داشت که در اجرای این طرح دلالی و رانت ایجاد شود.
کریمی افزود : این طرح کمکی از سوی مجموعه نظام بانکی به یک بخش اقتصادی بود که صنایع پایین دستی و مرتبط دارد و حدود 20 درصد مجموع صنایع ما را صنعت خودرو تشکیل می دهد.
401401