علائم ابتلا به دیابت را بشناسید

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: میلیون‌ها دیابتی حتی از بیماری خود آگاه نیستند و تنها ممکن است در آغاز، احساس خستگی شدیدی داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا ، زهرا سعیدی گفت: شکل‌گیری و توسعه پدیده شهرنشینی، تغییر الگوی غذایی و کاهش تحرک و فعالیت بدنی مناسب، شرایط مساعدی را برای افزایش میزان قند خون و ابتلا به بیماری دیابت پدید آورده است.

او با ارائه توضیحاتی درباره دیابت و انواع آن، افزود: همه افراد ممکن است به دیابت غیروابسته به انسولین یا نوع دو دچار شوند و عواملی نظیر تجمع چربی در اطراف کمر و معده، کم تحرکی و انجام ندادن حرکات ورزشی، وزن بیش از حد، سابقه دیابت نوع دوم در خانواده، ابتلا به دیابت حاملگی، فشار خون بالا و تری گلیسیرید بالا انسان را در خطر بیشتر ابتلا به بیماری قرار دهد.

سعیدی با اشاره به اینکه علائم دیابت در افراد یکی نیست، ادامه داد: دفع ادرار بیش از حد معمول، احساس تشنگی فراوان، احساس تهوع و استفراغ، تاری دید، احساس گرسنگی و در عین حال کاهش وزن، ابتلای پی در پی به بیماری‌های عفونی و زخم‌های پوستی که به سختی بهبود پیدا می‌کند از جمله علائم دیابت است.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان این مطلب که دیابت را در مراحل اولیه، بدون دارو و تنها با خود مراقبتی می‌توان کنترل کرد، گفت: اگر هم دارو مصرف می‌کنید، باز هم باید از خودتان مراقبت کنید؛ زیرا در این صورت، مصرف دارو نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس تغذیه به بیماران دیابتی تاکید کرد: از گرفتن رژیم‌های سخت خودداری کنند و وزن خود را آرام و به تدریج کاهش دهند. همچنین از غذاهای سبک، سالم و مناسب به طور پیوسته استفاده کنند. انجام ورزش به مدت سه تا چهار مرتبه در هفته یکی از راه‌های کنترل یا پیشگیری از دیابت است.

20106

کد خبر: 547499

وب گردی

وب گردی