آدرس غلط روانگردان‌ها برای شادمانی 

الگوی مصرف مواد مخدر تغییر کرده سال‌ها پیش یعنی حدود 10 سال قبل با آمدن برخی مواد مخدر صنعتی به کشور دیگر مواد مصرف کردن به معنای تریاک کشیدن و هروئین تزریق کردن با ساعت‌ها خواب زیاد ناشی از خماری یا نئشگی نبود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان با آمدن مخدرهای صنعتی مانند شیشه و کراک مصرف‌کنندگان رفتارشان با مصرف‌کنندگان زمان‌های گذشته تفاوت‌های زیادی داشت. نخوابیدن، تند تند راه رفتن و حرف زدن و همه این رفتارها نشان از مصرف مخدری داشت که در درجه اول شادی را به مصرف‌کننده هدیه می‌داد.

هرچند بعدها چندین برابر آن را در قالب لحظات خماری از او پس می‌گرفت. حالا اما چند سالی است که مخدرها دیگر سنتی و صنعتی نیستند. این مواد جدید که تحت عنوان روان‌گردان‌ها دسته‌بندی می‌شوند بیش از مواد مخدر صنعتی ایجاد شادی و تحرک می‌کنند و به همین دلیل جوانان ناآگاه به‌شدت از آنها استقبال می‌کنند. افکار مختلفی که بیشترشان منفی و در تجارب تلخ خانوادگی و اجتماعی ریشه دارد در کنار بیکاری، بی‌پولی، بی‌برنامگی و خیلی از «بی»‌های دیگر بستر مناسبی را فراهم می‌کند که فرد به سمت مصرف محرک‌ها برود.

مواد مخدر جدید و روانگردان‌ها دو خصلت اصلی دارند که باعث می‌شود برای بخش زیادی از افرادبه‌ویژه جوانان وسوسه‌انگیز باشند. مواد مخدر که در قالب قرص و گرد داخل نوشیدنی ریخته می‌شود و چون ظاهر آن ساده و نحوه مصرف آن بی‌خطر است این تصور برای فرد ایجاد می‌شود که عوارض کمی دارد در حالی که اثرات سوء این محرک‌های جدید به مراتب بیشتر از مخدرهای سابق است. مواد محرک و روانگردان‌ها از آنجایی که در مراحال اولیه مصرف و بعد از مصرف نکردن چندان باعث ایجاد وابستگی نمی‌شوند این تصور را ایجاد می‌کنند که بی‌خطر بوده و باعث وابستگی نمی‌شوند در حالی‌که میزان وابستگی افراد به این محرک‌ها به مراتب بیشتر از مخدرهای سنتی بوده و ترک آنها به مراتب سخت‌تر است.

با این وجود بی‌شک اصلی‌ترین و مهم‌ترین اثری که این مواد بر افراد می‌گذارد رفع خستگی و ایجاد شور و نشاط است. چیزی که جوان به‌شدت به آن نیاز دارد و جامعه ما به همان نسبت و محیط و افراد فاقد آن است. خانواده و جامعه در کنار حمایت از افراد و ایجاد بستر مناسب برای شغل و رفاه اجتماعی می‌توانند باعث شوند افراد از زندگی رضایت بیشتری داشته باشند، اما وقتی این اتفاق نمی‌افتد به هر حال جالی خالی این خلأ باید پر شود. لحظه‌های ناپایدار خوشی ناشی از مصرف مواد برای همه معتادان لحظات طلایی بوده است که شاید تا آخرین روزی که مواد مصرف می‌کنند دنبال لذت آن لحظات اولیه باشند زیرا این لحظات دیگر حتی با مصرف چند برابر مواد هم به شکل اول تکرار نمی‌شود.

این همان چاهی است که فرد در آن فرو می‌رود و وقتی به خود می‌آید که راه فراری ندارد و همه‌چیز را از دست رفته می‌بیند. در کنار این تغییر الگوی رفتار و مصرف مواد با معتادانی روبه‌رو هستیم که با معتادان گذشته و تصویر سنتی از اعتیاد زمین تا آسمان تفاوت دارند. این افراد چرت نمی‌زنند بلکه خیلی هم سرحال به نظر رسیده و هیجان‌زده هستند. کمتر می‌خوابند و بیشتر راه می‌روند و حرف می‌زنند و در عرصه اجتماع نیز بدون اینکه شناسایی شوند می‌توانند تا زمان‌های طولانی کار کرده و زندگی عادی خود را ادامه دهند اما یک دفعه به‌طور کلی نابود می‌شوند.

105105

کد خبر: 547549

وب گردی

وب گردی