روش کنونی خصوصی سازی شکست خورده است/ پوری حسینی: خصوصی سازی شکست نخورده بلکه کند و پرهزینه بوده است

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: روش فعلی خصوصی سازی شکست خورده است و باید تغییر کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، پدرام سلطانی در ارتباط تلفنی با برنامه تیتر امشب درباره خصوصی سازی، افزود: در واگذاری بنگاه ها به بخش شبه دولتی مقاومتی نیست، اما در واگذاری به بخش خصوصی واقعی مقاومت وجود دارد.

وی، با بیان اینکه خصوصی سازی از ابتدا به درستی بنیان گذاشته نشده است، تاکید کرد: اعداد و ارقام نشان می دهد که خصوصی سازی شکست خورده و بخش خصوصی از آن ناامید شده زیرا خصوصی سازی واقعی انجام نشده است و به اهداف تعیین شده از جمله افزایش بهره وری و شفاف سازی نرسیدیم.

سلطانی، با اشاره به اینکه نباید از بیان صریح مشکلات ناکامی خصوصی سازی طفره رفت، گفت: بحث اول این است که نگاه به خصوصی سازی، درآمدی بوده است و همه دستگاه های دولتی، حساس به درآمد هستند و این موضوع کار را مختل کرده است زیرا آنها ورود می کنند.

وی با بیان اینکه بین بخش خصوصی و دولتی، بخش خصوصی، خودی محسوب نمی شود، افزود: اصولاً نگاه به حضور بخش خصوصی در اندازه های واقعی در اقتصاد کشور، نگاه نادرست و ناباورانه است.

سلطانی، ادامه داد: آمارهای اعلام شده در مورد درصد خصوصی سازی با احتساب واگذاری های خرد است و گرنه پنج درصد هم خصوصی سازی نشده است.

وی گفت: پیشنهاد بخش خصوصی این است که تجربیات کشورهایی مانند آلمان در زمینه خصوصی سازی را در نظر بگیرند که هیئتی را تعیین کردند و واگذاری ها را به اهلش سپردند حتی بدون دریافت پول.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، افزود: ما هم باید هیئتی را تشکیل دهیم که مورد تایید هر سه قوه باشد و این هیئت واحدهای دولتی را به بخش خصوصی واقعی واگذار کند نه به بخش خصولتی و گر نه انجام این امر در قالب یک وزارتخانه جواب نمی دهد.

سلطانی گفت: باید روش خصوصی سازی عوض شود زیرا از نظر بخش خصوصی روش فعلی خصوصی سازی شکست خورده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه تاکید کرد: میزان واگذاری به بخش خصوصی حداکثر 5 درصد و بقیه آن واگذاری خرد در بورس است که ارزشی ندارد زیرا باید مدیریت بنگاه واگذار شود.

وی افزود: دولت می تواند ابتدا مدیریت بنگاه را خصوصی سازی کند سپس واگذاری کامل را انجام دهد.

سلطانی گفت: معنای اهلیت، اعمال مدیریت صحیح است و دولت باید بخش خصوصی را امتحان کند.

وی افزود: واگذاری آلومینیوم المهدی که ماه هاست مبلغ را پرداخته است اما به محض واگذاری به بخش خصوصی، اعتراضات فراوانی شد به همین علت بخش خصوصی جرأت ندارد وارد شود بنابراین باید در این زمینه آسیب شناسی صحیح انجام گردد.

سلطانی تاکید کرد: خصوصی سازی شکست خورده است و باید روش را عوض کنیم و الا با تصویب قانون به جایی نخواهیم رسید زیرا این مدل، جواب نمی دهد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: موتور محرکه اشتغال در هر کشوری بنگاه های کوچک است و نباید سیاست های اشتغال زایی را فقط در بنگاه های بزرگ ببینیم و اشتغال بیشتر در بنگاه های کوچک رخ خواهد داد.

اما میرعلی اشرف پوری حسینی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: مقاومت مدیران دولتی در برابر خصوصی سازی، طبیعی و این به عنوان یک آسیب همیشه مطرح بوده است و مطلب جدیدی نیست.

وی ادامه داد: اما برخی اوقات این مخالفت ها از حد فراتر می رود و تلاش می کنند سازمان خصوصی سازی موفق نشود.

پوری حسینی گفت: برخی از اعضای قوه مقننه هم در برخی موارد نه تنها از خصوصی سازی دفاع نمی کنند بلکه در برابر آن مقاومت می کنند.

وی با اشاره به اینکه سیاست های اصل 44 سیاستی نیست که تصادفیً و بدون مطالعه انجام شده باشد گفت: اجرای این اصل و کوچک شدن تصدی گری های دولت، از جمله راه های درمان اقتصاد است ضمن اینکه اجرای اقتصاد مقاومتی اثرش از اصل 44 بیشتر است.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: در پنج سال اول از سال 1380 تا سال 1385 خصوصی سازی به جهت اینکه در صدر اصل 44 عبارتی نوشته بود که اجازه واگذاری شرکت های بزرگ را نداشت این شرکت ها خصوصی سازی نمی شد اما با ابلاغ سیاست های اصل 44 ، دولت مجاز شد که شرکت های بزرگ را هم واگذار کند.

پوری حسینی اضافه کرد: از سال 1385 تا سال 1392 خصوصی سازی پیشرفت چندانی نداشت اما واگذاری صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: در سال 1384 واگذاری های زیادی انجام دادیم و در سال 1383 ، صد و پنجاه شرکت سهام دولتی را فروختیم.

پوری حسینی افزود: در دولت یازدهم هم با همراهی مجلس شورای اسلامی که رد دیون را ممنوع کرد و سهام عدالت هم ساماندهی شد در سال 94 صد درصد و در سال 93، هشتاد و هفت درصد واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی است در حالی که در گذشته حدود 17 درصد واگذاری ها به بخش خصوصی، واقعی بود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: اینکه در زمینه خصوصی سازی از روش آلمان در ایران استفاده کنیم اراده فوق العاده ای لازم دارد.

وی افزود: در خصوصی سازی دیوار بلند دیگری به جز مقاومت مدیران داریم که بعضاً ساختار بنگاه های ما از پایه ویران است.

پوری حسینی ادامه داد: تا زمانی که قیمت برق را رقابتی نکردیم امکان خصوصی سازی را در وزارت نیرو برای تولید و توزیع برق نخواهیم داشت و در حوزه گاز هم که به شدت یارانه ای است دچار این مشکل هستیم و باید قیمت گاز هم واقعی شود.

وی گفت: بخشی از شرکت هایی را که نمی توانیم واگذار کنیم علتش این است که ساختار آن اصلاح و قیمت ها واقعی نشده است.

پوری حسینی افزود: امیدواریم روش خصوصی سازی فعلی آسیب شناسی شود تا موفقیت ها در این زمینه بیشتر گردد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: در طول این 14 سال حدود 550 شرکت واگذار شد اما هدف، دو برابر آن بود.

پوری حسینی افزود: شرکت های توزیع برق و گاز با توجه به دلایل فوق بنا به اضطرار خصوصی سازی نشد.

وی ادامه داد: روش هایی وجود دارد که با هزینه کمتر و سریعتر خصوصی سازی کنیم.

پوری حسینی گفت: سازمان خصوصی سازی پارسال 38 هزار میلیارد تومان سهم عرضه کرد اما توانست فقط سه هزار سهم را بفروشد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی، آماده نبودن واحدها و قیمت پایه بالا را از جمله علل فروش نرفتن بنگاه ها دانست.

401401

کد خبر: 547569

وب گردی

وب گردی