نشست تخصصی آنالیز شبکه های اجتماعی در واحد علوم و تحقیقات

نشست تخصصی آنالیز شبکه های اجتماعی، فرصتها و چالشها با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و کارشناسان و به همت دفتر فرهنگ اسلامی دانشکده علوم پایه در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، علی اکبر فرهنگی مدیر گروه مدیریت رسانه این واحد با بیان اینکه تأثیر و نفوذ شبکه های اجتماعی بر اقتصاد، جامعه، فرهنگ و ... بسیار گسترده است، گفت: شبکه های اجتماعی امروزه نقش مهمی را در بخشهای گوناگون جامعه ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه از زمانی که بشر توانست به ثبت تاریخ بپردازد حدود 6 هزار سال می گذرد و این مدت به دوره های عصر سنتی(کشاورزی و دامداری)، عصرصنعتی ( بعد ازتولید ماشین بخار) و عصر شبکه های اجتماعی که دوره حاضر است، تقسیم بندی می شود، تصریح کرد: هر دورانی شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... خود را دارد که با ورود به دوره ای جدید و ظهور و بروز تکنولوژی های نوین این شرایط دچار دگرگونی می شوند.

پدرعلم رسانه ایران، افزود: امروز در عصر شبکه های اجتماعی قرار گرفته ایم. افراد بیش از گذشته برای ارتباطات اجتماعی زمان صرف می کنند، نحوه ارتباط بین مردم، متأثر از این شبکه ها، سمت و سوی متفاوت با گذشته گرفته است و استاندارهای سنتی در ارتباطات تغییر پیدا کرده است.

وی بیان کرد: شبکه های اجتماعی مجموعه و ساختاری از افراد عمل کننده است که توسط یک یا چند نوع وابستگی متقابل نظیر دوستی، خانواده، کاری و ... به یکدیگر متصل شده اند. تحت تأثیر گروه بندی های حاصل از آنها، شبکه های اجتماعی در ارکان اصلی زندگی خانواده ها، سازمانها، حکومت و فرهنگ نقش خود را ایفا می کنند.

دکتر فرهنگی افزود: شبکه های اجتماعی ویژگیهای بسیاری دارند که از جمله آنها می توان تعامل اطلاعات به جای انتقال آن، به اشتراک گذاری و یادگیری، سازماندهی انواع گروه‌های اجتماعی مجازی، دوستی، اعتماد نسبت به وبسایتها، قدرت کندوسازی، استناد و تعمیم از طریق فیلم، عکس و متون اصلی رسانه ها، چند رسانه ای بودن، پرستیژ و تشخص آوری، نقد بی رحمانه، باز انتشار، خرد جمعی، جهانی بودن و سرگمی را برشمرد.

دکتر فریبرز باقری رئیس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست با بیان اینکه شبکه اجتماعی ابزاری فرهنگی است، گفت: از آنجایی که فرهنگها بسته به منطقه جغرافیایی متفاوت هستند، بنابراین ابزار فرهنگی ایجاد شده متفاوت می باشند.اگر نتوان فرهنگ صحیح استفاده از آن ابزاری را که از یک بستر فرهنگی وارد بستر دیگری شود را بخوبی نهادینه کرد، چالشهای منفی ایجاد خواهد شد.

وی افزود: ابزارها به خودی خود بد یا خوب نیستند بلکه ناهماهنگی یا فقدان هماهنگی در استفاده از آنها موجب ایجاد آسیب می شود.

دکتر باقری ادامه داد: ارائه نظرات و علائق شخصی، کسب درآمد، بهره مندی از مطالب آموزشی و ... از جمله فرصتهای شبکه های اجتماعی است، شکل گیری حرکتهای جمعی فاقد پشتوانه فکری صحیح، غرض ورزی شخصی، سیاسی و.. افراد با هویت های جعلی، کم رنگ شدن هویت فردی، کاهش انسجام فردی و خانوادگی و .. از جمله تهدیدات این شبکه ها بحساب می آیند.

مدیر گروه روانشناسی بالینی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه برای استفاده از شبکه های اجتماعی نیازمند داشتن مهارت هایی هستیم، گفت: تفکر نقادانه، استقلال فکری و هویتی، مدیریت روابط اجتماعی و تعیین مرزها از جمله این مهارتهای ضروری در استفاده از شبکه های اجتماعی هستند.

دکتر عطااله ابطحی عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات نیز در این همایش با بیان اینکه رسانه و شبکه های اجتماعی به نیازها و خواسته های انسان با توجه به کمبودهای احساس شده از سوی آنها پاسخ می دهد، گفت: از جمله این نیازها و انتظارات می توان به وحدت و تعامل اجتماعی، کسب اطلاعات بدون سانسور، کمک به ایفای نقش های اجتماعی، شریک دانستن آنها در تولید و پخش، دخیل دانستن خود در پیام و متن خبر، کسب اطلاعات درباره وضعیت دیگران، احساس تعلق به جمع، تفریح و سرگرمی، هویت یابی و ... اشاره کرد.

20101

کد خبر: 547577

وب گردی

وب گردی