مصرف زیاد  گوشت برای سلامتی کلیه ها مضر است

یک فوق تخصص تغذیه مصرف زیاد گوشت بویژه گوشت گوسفند را تهدیدی برای سلامت کلیه‌ها عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا ، دکتر کیومرث دانشور با بیان اینکه مصرف زیاد غذاهای پروتئین‌دار به کلیه‎ها فشار زیادی وارد می‌کند، گفت: در همین راستا توصیه می‌شود افراد در مصرف اینگونه مواد غذایی افراط نکنند.

او گوشت را یکی از منابع غنی پروتئین عنوان کرد و افزود: مصرف گوشت زیاد به ویژه گوشت گوسفند و نیز مصرف آن در سنین بالا می‌تواند اثرات بدی روی کلیه‌ها داشته باشد. همچنین مصرف گوشت زیاد علاوه بر پروتئین بالایی که دارد به دلیل داشتن پتاسیم زیاد نیز می‌تواند برای سلامت کلیه‌ها مضر باشد.

او همچنین انواع حبوبات شامل عدس و لوبیا را نیز منابع غنی پروتئین عنوان کرد و گفت: افراد جهت سلامت کلیه‌ها نباید در مصرف این مواد نیز افراط داشته باشند.

این فوق تخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف زیاد آب تاثیری در سلامت کلیه‌ها ندارد، افزود: همواره توصیه ما برای افراد سالم نوشیدن هشت لیوان آب در روز است. افرادی هم که ناراحتی کلیه دارند نباید حتما آب زیاد بخورند، زیرا در فردی که به عنوان مثال نارسایی کلیه دارد، نوشیدن زیاد آب نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه به کلیه‌ها فشار مضاعفی را هم برای تصفیه وارد می‌کند.

دانشور همچنین نوشیدن آب زیاد برای دفع سنگ کلیه را نیز تصور غلطی دانست و گفت: این کار شاید بعد از مدتی تنها بتواند به مقدار اندکی سنگ‌های کلیه را جابجا کند، اما هرگز هسته مرکزی آن را نخواهد شکست.

او مصرف بالای نمک را تهدیدی جدی برای سلامت کلیه‌ها عنوان و توصیه کرد: افراد زیر 50 سال روزانه 200 تا 250 میلی‌گرم نمک مصرف کرده و افراد بالای 50 سال نیز روزانه حدود 50 میلی گرم نمک مصرف کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه مصرف بسیار مواد خوراکی با پتاسیم بالا را نیز برای سلامت کلیه‌ها مضر دانست و تاکید کرد: افراد در مصرف میو‌هایی مانند موز که پتاسیم بالایی دارند افراط نکنند.

20106

کد خبر: 547604

وب گردی

وب گردی