علی اکبر‌زاده: آموزش و پرورش به تنهایی از عهده فرهنگ سازی کتابخوانی بر نمی‌آید/ افزایش ۲۷ درصدی کتابخانه‌های کلاسی

مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش از افزایش ۲۷ درصدی کتابخانه‌های کلاسی خبر داد و گفت: ۱۵۵ هزار کلاس درس به کتابخانه‌های کلاسی مجهز شده است. 

رویا ذوالفقاری: آگاهی و علم بی شک یکی از مولفههای اصلی توسعه چه از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و چه اقتصادی به شمار می‌آید و علم و آگاهی میسر نمیشود مگر با مطالعه. کتاب و کتابخوانی اگرچه مختص به روز، هفته و ماه و سال نیست ولی نامگذاری روز یا هفته ای در تقویم به نام آن شاید بتواند تلنگری باشد برای مایی که شاید ماهها یا سالهاست سری به کتابخانه خاک خورده و کتاب‌های نیمه تماممان نزده‌ایم.

شکسپیر کتاب را بزرگترین اختراع بشری میداند اما سهم ما از این بزرگترین اختراع بشریت روزانه کمتر از یک دقیقه است. بسیاری از ما کتاب خوانی را امری فرهنگی می دانیم و دلیل بی علاقه بودنمان به کتابخوانی را به گردن متولیان فرهنگی می‌اندازیم. شاید هم درست باشد، کتابخوانی باید از کودکی در انسان ریشه گیرد. با این حال آموزش و پرورش خود میگوید که نسبت به آینده کتابخوانی در مدارس خوش‌بین نیست و از آمار کتاب کودک و نوجوان جامعه می‌توان وخامت اوضاع را فهمید. با این حال آموزش و پرورش دست به ایجاد کتابخانه های کوچک کلاسی زده است تا دانش آموزان را به کتاب و کتابخوانی نزدیک تر کند.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با ایسکانیوز در مورد کتابخانه های کلاسی و اقدام وزارت آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس توضیحات بیشتری ارائه کرده است.

مهدی علی اکبر‌زاده در گفتگو با ایسکانیوز، با اشاره به افزایش ۲۷ درصدی کتابخانه‌های کلاسی گفت: ما طی دو سال گذشته یعنی از سال ۹۲ تا ۹۴ اقداماتی را در راستای افزایش کتابخانه‌های کلاسی انجام داده‌ایم که از این طریق توانستیم کتابخانه‌های کلاسی را از ۱۲۲ هزار کلاس درس به ۱۵۵ هزار افزایش دهیم.

او در ادامه گفت: کتابخانه‌های آموزشگاهی ابتدایی از ۱۶ هزار و ۲۰۰ به ۳۴ هزار رسیده یعنی نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته و همچنین کتابخانه‌های آموزشگاهی متوسطه اول ۵۷ درصد افزایش داشته است به عبارت دیگر از ۱۱ هزار، کتابخانه آموزشگاهی متوسط اول به ۱۸ هزار و ۵۰۰ و در متوسط دوم از ۱۳ هزار به ۱۷ هزار رسیده‌ایم بنابراین رشدی ۲۷ درصدی داشته‌ایم.

کتاب یاری ۱۲۲ هزار دانش آموز

مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش از ۱۲۲ هزار کتاب یار در مدارس خبر داد و گفت: از زمانی که پست کتابداری در مدارس حذف شده تلاشمان را روی کتاب یاری دانش آموزان گذاشته‌ایم یعنی سعی کرده‌ایم دانش آموزان را تشویق به مدیریت کتابخانه‌های مدارس کنیم. در سال گذشته ۶۰ هزار کتاب یار در مدرسه داشته‌ایم که این تعداد در سال جاری به ۱۲۲ هزار نفرافزایش یافته است.

علی اکبر‌زاده، درباره تاثیر ایجاد کتابخانه‌های کلاسی در روند بهبود کتابخوانی در بین دانش آموزان گفت: این موضوع ثابت شده است که اگر کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های کلاسی متناسب با سن دانش آموزان و مقطع تحصیلی آن‌ها باشد هم از نظر آموزشی و هم از نظر تربیتی برای دانش آموزان موثر‌تر است و تصمیم را بر این گذاشتیم تا به مرور کتابخانه‌های کوچکی را متناسب با نیاز دانش آموزان در کلاس ایجاد کنیم.

او درباره پایه قراردادن مقطع ابتدایی برای راه اندازی کتابخانه‌های کلاسی گفت: کتابخانه‌های کلاسی در مقطع ابتدایی به دلیل متنوع بودن و متناسب بودن کتاب‌ها با سلیقه دانش آموزان ابتدایی موثر‌تر است.

اختصاص ۱۶ میلیارد ریال برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس

مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امکان دسترسی دانش آموزان به کتاب در شهرهای بزرگ بیشتر از شهرهای کوچک و روستاهاست گفت: در تفاهم نامه‌ای که امسال با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مقطع ابتدایی منعقد کرده‌ایم، در ۱۶ استان مرزی و عشایری کشور با اعتباری حدود ۱۶ میلیارد ریال در ۳ فاز نسبت به تجهیز کتابخانه‌ها اقدام کرده‌ایم.

او با اشاره به لزوم ایجاد علاقه و انگیزه به کتابخوانی در بین دانش آموزان ابتدایی گفت: دانش آموزان مقطع ابتدایی انگیزه بیشتری را برای خواندن کتاب دارند و شاید همین علاقه دانش آموزان در این مقطع به خواندن کتاب است که به نوعی به ما مسئولان آموزش و پرورش این انگیزه را می‌دهد که برای مقاطع ابتدایی نسبت به سایر مقاطع تلاش بیشتری را انجام دهیم.

علی اکبرزاده گفت: اعتقاد ما بر این است که پایه کتاب خوانی باید از سنین ابتدایی انجام گیرد ما اگر در سنین ابتدایی مطالعه کتاب و کتابخوانی را خوب جا نیندازیم قطعا در سنین بالا‌تر سخت ترخواهد شد.

کتابخوانی یک علاقه خانوادگی است

مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش کتابخوانی را یک علاقه خانوادگی دانست و گفت: دانش آموزان ابتدایی علاقه بیشتری به خواندن داستان و قصه‌ها دارند و بار‌ها مشاهده کرده‌ایم که والدین برای کودکان و نوجوانان کتاب داستان می‌خوانند که این امر یک نوع علاقه خانوادگی است.

او درباره نقش خانواده‌ها در فرهنگ سازی کتاب خوانی در بین دانش آموزان گفت: فرهنگ سازی کتابخوانی برای خانواده‌ها یک عزم عمومی می‌طلبد یعنی باید کلیه نهادهای خارج از آموزش و پرورش، این وزارتخانه را یاری کنند.

آموزش و پرورش به تنهایی از عهده فرهنگ سازی کتابخوانی بر نمی‌آید

علی اکبرزاده، با بیان اینکه آموزش و پرورش به تنهایی از عهده فرهنگ سازی کتابخوانی بر نمی‌آید گفت: شعار ما این است که والدین کتاب خوان فرزندان کتاب خوان پرورش می‌دهند. والدین الگوی دانش آموزان هستند.

مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: برنامه ما این است که از طریق انجمن‌های اولیا و مربیان کتابخوانی را در بین دانش آموزان ترویج دهیم. کتابخوانی برای دانش آموزان چه در داخل مدرسه و چه در جمع خانواده می‌تواند در شکل گیری فرهنگ کتاب و کتابخوانی موثر باشد.

او با تاکید بر نقش خانواده‌ها در ترویج کتابخوانی گفت: تاکید من برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در کودکان بیش از مسئولین آموزشی بر خانواده هاست. خانواده‌ها باید ساعاتی از روز را به کتابخوانی اختصاص دهند.

البته کتابخوانی در فرهنگ ما تنها به مطالعه کتاب محدود نمی‌شود، طبیعت گردی هم نیز نوعی مطالعه محسوب می‌شود مطالعه کتاب یک عادت پسندیده است که باید سعی کنیم آن را در بین خود و فرزندانمان ماندگار کنیم.

20104

کد خبر: 547635

وب گردی

وب گردی