تازه ترین گزارش آمانو:پیشرفت قابل توجهی درباره برنامه اتمی ایران صورت گرفته است

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: پیشرفت قابل توجهی که درباره برنامه اتمی ایران صورت گرفته است بیانگر موفقیت واقعی در دیپلماسی است اگرچه هنوز هم کارهای بسیاری باید انجام شود.


به گزارش ایسکانیوز، یوکیو آمانو سه شنبه تازه ترین گزارش خود را در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد.


وی درباره ایران گفت: متعاقب توافق های صورت گرفته بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک ، ایران پروتکل الحاقی را به توافق پادمانی خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی اضافه خواهد کرد. پروتکل الحاقی ابزار قدرتمند تایید کننده ای است که دسترسی بیشتر به اطلاعات و مکان ها در ایران را برای آژانس میسر می سازد.


یوکیو آمانو گفت: علاوه بر آن ایران پذیرفته است شماری از تدابیر مرتبط با شفاف سازی را نیز اجرا کند. این تدابیر فراتر از دامنه پروتکل الحاقی است و به آژانس کمک می کند به درک بهتری از فعالیت های اتمی ایران دست یابد.


وی افزود: پس از توافق بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک در ماه جولای میلادی، نقشه راهی را نیز درباره شفاف سازی ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی آن کشور امضاء کرده ام.


مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: هم اکنون سرگرم نهایی کردن تحلیل ها درباره اطلاعاتی هستیم که در اختیار داریم، در 15 دسامبر، ( 24 آذر) ارزیابی نهایی درباره همه موضوعات مهم پیشین و حال برنامه اتمی ایران را به هیئت حاکمان آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه خواهم کرد.


وی افزود: گزارشی که ارائه خواهم کرد واقعی، عینی و بی طرفانه خواهد بود و کشورهای عضو نیز پاسخ های مناسب را خواهند داد.


یوکیو آمانو تاکید کرد: آژانس همچنان به اجرای پادمان ها در ایران ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل شود همه مصالح اتمی طبق موارد مقرر همچنان برای فعالیت های صلح آمیز به کار گرفته می شوند.


وی در پایان ضمن اذعان بر استفاده صلح آمیز انرژی اتمی برای همگان افزود: همچنان به انجام وظائف گسترده خود به شیوه ای متعادل و تلاش برای بهبود رفاه و امنیت مردم جهان با بکارگیری دانش و فن آوری صلح آمیز اتمی ادامه خواهیم داد.

201/201

کد خبر: 547713

وب گردی

وب گردی