پایان پرنده‌کشی

مساله شکار پرندگان در فریدون‌کنار مساله‌ای است که هر ساله در فصل پاییز اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان در سال‌های قبل به‌رغم دستوراتی که مبنی بر برخورد با این پدیده داده می‌شد، اما این شکارچیان پرنده همچنان به کار خود ادامه می‌دادند و هزاران پرنده مهاجر بی‌گناه در کشور ما غریب کش می‌شدند. با توجه به وخامت اوضاع به نظر می‌رسد امسال برخورد قاطعانه با این مساله در دستور کار قرار گرفته است. روز گذشته، حمید رضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست از آغاز برخورد جدی و قاطع با بازار خرید و فروش غیرمجاز پرندگان فریدون ‌کنار از پنجشنبه (28 آبان) خبر داد.

ایران یکى از اصلی‌ترین شاهراه‌هاى مهاجرت و از مقاصد نهایى و مهم پرندگان مهاجر در غرب آسیا و جهان است. مازنداران ایران از منظر مقایسه جمعیت نسبت به مساحت، بزرگ‌ترین زیستگاه زمستان‌گذرانى پرندگان در جهان معرفى شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد سالانه حدود دو میلیون پرنده از نیمکره شمالی زمین به ایران مهاجرت می‌کنند که نیمی از آنها تنها در فریدون‌کنار شکار می‌شوند. صید غیرقانونی پرندگان مساله ای است که سال‌های طولانی در فریدون کنار جریان دارد و بسیاری از گونه‌های جانوری را که تعداد زیادی از آنها در خطر انقراض قرار دارند تهدید می‌کند. یکی از عوامل در معرض انقراض قرار گرفتن بسیاری از گونه‌های پرندگان، شکار افسار گسیخته آنها در شمال ایران است. کار به جایی رسیده است که نگرانی‌های جامعه بین‌الملل هم بالا گرفته است و بعضی از کشورها با استفاده از روش‌های عجیب کاری می‌کنند که پرندگان به ایران مهاجرت نکنند.

شکار در کمین مهاجران زودهنگام

قرار است امسال سال متفاوتی برای پرندگان مهاجر باشد. امسال پرندگان حدود دو ماه زودتر از سال‌های گذشته مهاجرت به زیستگاه‌های شمال کشور به‌ویژه عرصه‌های تالابی، آب بندان‌ها و شالیزارهای فریدون‌کنار و سرخرود مازندران را آغاز کردند، و دسته‌هایی از انواع مرغابی ها، اردک‌ها و سایر پرندگان جهت زمستان‌گذرانی وارد این مناطق شدند. مهاجرت زودهنگام پرندگان باعث شده که شکارچیان هم کار خود را زودتر آغاز کنند و با نگاهی بی‌رحم به استقبال این پرندگان مهاجر بروند. تنها روش مجاز صید پرندگان استفاده از روش دوما است که روش سنتى صید پرندگان محسوب می‌شود. در این روش صید برخلاف دام‌هاى هوایى و دام کرِس، به جمعیت‌هاى پرندگان آسیبى وارد نمی‌شود و برداشت به شکل منطقى و پایدار از گونه‌هاى فراوان و با حفظ آرامش زیستگاه انجام می‌شود. اول مهرماه ١٣٩۴ اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اطلاعیه اى را در پرتال آن اداره کل منتشر کرد و علاوه بر توضیحات ممنوعیت استفاده از روش هاى صید غیرسنتى پرندگان شامل کرِس (دام بزرگ زمینى حاشیه محل هاى تجمع پرندگان مورد استفاده براى صید در طى روز) و گِذر، شب دام و تور هوایى که روش هاى صید شبانه هستند، بخشى از جدول مصوبه جدید نرخ ضرر و زیان حاصل از شکار غیرمجاز که شامل گونه‌هاى پرندگان مهاجر منطقه است را نیز منتشر نمود.

برخورد جدی و قاطع در راه است

روز گذشته فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست از آغاز برخورد جدی و قاطع با بازار خرید و فروش غیرمجاز پرندگان فریدون ‌کنار از پنجشنبه (28 آبان) خبر داد. حمیدرضا خیلدار با اشاره به جلسه 23 آبان‌ که با محوریت صید و خرید و فروش غیرمجاز پرندگان در فریدون‌کنار و با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل اداره محیط زیست استان مازندران، مدیرکل دفتر صید و شکار و فرماندار یگان حفاظت محیط زیست تشکیل شد، گفت: دستور اکید ابتکار این بود که با متخلفان در این منطقه برخورد شود. در این راستا ماموریت‌هایی به فرماندهی یگان حفاظت محیط زیست داده شده است. او با بیان اینکه با هماهنگی ناجا نامه‌ای از سوی رئیس پلیس پیشگیری ناجا به فرمانده انتظامی استان مازندران ارسال شد، افزود: از روز پنجشنبه 28 آبان با بازار خرید و فروش غیرمجاز پرندگان فریدون‌کنار برخورد خواهد شد، در این مساله گشت نیروی انتظامی و گشت محیط زیست به طور مشترک و با عرضه خرید و فروش غیرمجاز پرندگان برخورد می‌کند. خیلدار با بیان اینکه سال گذشته هم با متخلفان فریدون‌کنار برخورد شد، گفت: در دولت‌های نهم و دهم این مساله به طور کل رها شده بود که با توجه به بیکاری منطقه این کار به طور فراگیر رواج یافت و به خاطر سوددهی فراوان آن افراد نصفی از سال را در زمین خود برنج می‌کاشتند و در نصف دیگر سال زمین را پر آب و تالاب مصنوعی درست می‌کردند و به مقدار فراوانی ذرت و دانه برای پرندگان می‌خریدند. او با بیان اینکه برخی افراد در منطقه فریدون‌کنار برای صید پرندگان نسبت به اجاره زمین اقدام و هزینه بسیاری برای این کار صرف می‌کنند، گفت: در دوره هشت ساله دولت قبل این مساله رها شد که باعث افزایش جمعیت متخلفان شد، بنابراین در حال حاضر با تعداد بسیاری از متخلفان در این حوزه مواجه هستیم. فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه بنابر دستور ابتکار مقرر شد در استان مازندران برخورد با صاحبان دام پرندگان و صید غیرمجاز پرندگان را شورای تامین تصویب کند تا بتوان با قاطعیت با متخلفان برخورد کرد، گفت: تا به حال خروجی خوبی از شورای تامین نداشتیم. امسال فرماندار فریدون ‌کنار قول داده که مصوبه‌ای تعیین کند و برخورد مستمر و قاطع با متخلفان صورت گیرد و در طول هفته سه یا چهار بار با صاحبان دام صید غیرمجاز پرندگان برخورد شود. به گزارش ایسنا، خیلدار با بیان اینکه ابتکار تاکید داشتند که اگر مقامات استانی در این زمینه کوتاهی می‌کنند، اسامی آنها باید ارائه شود، گفت: در این بحث با کسی تعارف نداریم و اجازه نمی‌دهیم پرندگان غیرمجاز در بازار وجود داشته باشد و برخوردی قاطع خواهیم داشت.

اخطارهایی که راه به جایی نمی‌برند

یک فعال محیط زیست در فریدون کنار که نخواست اسمش فاش شود در این باره به «آرمان» می‌گوید: شکار پرندگان در شمال کشور به روال سابق ادامه دارد و اخطارهای محیط زیست هم در این زمینه راه به جایی نبرده‌اند. او ادامه می‌دهد: با وجود اطلاعیه‌هایی که سازمان محیط زیست فریدون کنار بر سایتش گذاشته است ولی هنوز جلسه ای با شورای تأمین گذاشته نشده است که این اطلاعیه‌ها اجرایی شوند، به همین دلیل به نظر می‌رسد که انجام اقدامی به این زودی‌ها ممکن نباشد. او تصریح می‌کند: برای ریشه کن کردن این مساله در حین فرهنگ‌سازی و ایجاد معیشت جایگزین باید نیروی انتظامی هم با متخلفان برخورد جدی ای بکند. جمع همه این موارد باید در کنار هم فعال باشند تا این مساله در فریدون کنار ریشه کن شود. این فعال محیط زیست می‌گوید: با توجه به مشکلاتی که از نظر فرهنگی در آنجا وجود دارد بیشتر فعالیت فعالان محیط زیست این بوده است که خود، خانواده و دوستانشان را از چرخه مصرف پرندگان شکار شده رها کرده‌اند. او ادامه می‌دهد: نحوه ذبح این پرندگان غیر بهداشتی است و حتی اگر خطر انتقال آنفلوآنزای مرغی وجود نداشته باشد، با این شیوه ذبح تمامی پروتکل‌های سازمان دامپزشکی زیر پا گذاشته می‌شوند. او به ارتباط داشتن شکار غیرقانونی پرندگان با پدیده زمین‌خواری اشاره می‌کند و می‌گوید: در شرایطی که بحث حفاظت از جنگل‌ها و مراتع طبیعی در کشور به طور جدی مورد توجه است، کوچک‌ترین پناهگاه حیات وحش که در فریدون کنار است، نابود شده و نیمی از آن تصرف شده است.

105105

کد خبر: 548015

وب گردی

وب گردی