زنگنه: ضرورت حضور سران کشورهای صادرکننده گاز در تهران

وزیر نفت، با بیان اینکه صبح فردا اجلاس عادی وزرای کشورهای صادرکننده گاز برگزار خواهد شد، گفت: امیدواریم در دو سال آینده 20 تا 30 میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی و گازی با شرکتهای خارجی منعقد کنیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، بیژن زنگنه درباره اینکه چرا سومین اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز (GECF) آنقدر اهمیت پیدا کرده که 9 تن از سران این کشورها حاضر می شوند در این سطح بالا در آن حضور یابند؟ گفت :اجلاس تهران سومین اجلاس سران است که در طول 14 سال عمر این سازمان برگزار می شود، اجلاس نخست در مسکو و اجلاس دوم در دوحه قطر برگزار شده است. این اجلاس علامت بسیار مثبتی برای ایران همزمان با لغو تحریمهاست، از سوی دیگر کشورهای حاضر در این رویداد مهم از جمله کشورهایی هستند که از نظر سیاسی نزدیک به ما هستند.

اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF) دوازده عضو دائم دارد و 5 عضو ناظر، اعضای اصلی این اجلاس شامل الجزایر در سطح نخست وزیر، بولیوی در سطح رئیس جمهوری، گینه استوایی در سطح رئیس جمهوری، روسیه در سطح رئیس جمهوری، نیجریه در سطح رئیس جمهوری، عراق در سطح رئیس جمهوری، ونزوئلا در سطح رئیس جمهوری، ترکمنستان به عنوان میهمان ویژه در سطح رئیس جمهوری و اعضای دیگر، مصر، لیبی، امارات، قطر، ترینیداد و توباگو، هلند، نروژ و عمان در سطح وزرا در این اجلاس شرکت می کنند.

وی گفت: صبح روز شنبه یک اجلاس عادی وزرا برگزار خواهد شد، در این جلسه مسائلی همچون بودجه، اوضاع بازار و مسائل پیشنهای که دبیر کل گزارش کرده و تصمیماتی همچون انتخاب دبیر کل گرفته می شود. بعد از ظهر شنبه نیز اجلاس فوق العاده برگزار می شود که در آن دستور کار جلسه سران و پیش نویس بیانیه پایانی اجلاس تعیین می شود.

زنگنه اظهارد اشت : در این اجلاس سران در سخنرانیهای مجزا موضوعات خود را مطرح می کنند و در پایان، بیانیه پایانی را با رهنمون به اجلاسهای آتی همچون اجلاس تغییرات آب و هوایی در پاریس منتشر خواهند کرد، چون موضوع بحث ما در این اجلاس گاز، سوخت مناسب محیط زیست برای توسعه دنیاست، این موضوع تقارن خوبی با ابلاغ سیاستهای کلی در حوزه محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری نیز دارد. در واقع دستور رسمی اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز (GECF) تایید بیانیه ای است که قبلا روی آن کار شده و ممکن است سران نکاتی داشته باشند که در این بیانیه اعمال کنند.

وزیر نفت تصریح کرد : نقش جمع شدن سران کشورهای صادر کننده گاز در تهران بسیار مهم است. لازم است بگویم که اوپک در عمر بیش از 60 ساله خود سه اجلاس سران داشته است، این درحالی است که جی یی سی اف در عمر 14.5 ساله خود تاکنون سه اجلاس را در این سطح برگزار کرده است.

وی درباره تفاوت های این اجلاس با اوپک هم افزود: اوپک از نظر تشکیلاتی یک سازمان به شمار می آید در حالی که جی یی سی اف سازمان نیست. تاسیس این نهاد به ابتکار ایران در اردیبهشت ماه سال 1380 انجام شده است، طی سالهای گذشته تلاش شده به گونه ای در این اجلاس کار شود که اتحاد میان کشورهای صادرکننده گاز را ایجاد کنیم. 70 درصد ذخایر گازی جهان در اختیار اعضای این نهاد است.

اوپک با توجه به ماهیت نفت و خصوصیت آن این قدرت را دارد که بتواند با تغییر در عرضه نفت قیمت را در بازار تنظیم کند.

زنگنه در باره اینکه ایا آیا این خاصیت در گاز همچون نفت وجود دارد هم گفت : گاز با توجه به طبیعتی که دارد و نیز نوع عرضه آن نمی تواند این خاصیت را داشته باشد، هم اکنون دوسوم عرضه گاز در دنیا از طریق خط لوله انجام می شود و یک سوم به صورت ال ان جی است.

وی تاکید کرد: اگر بازار به شکل تک محموله ای توسعه یابد. بازار ال ان جی هم دو شکل است، یکی که در گذشته بوده که در قالب قرار دادهای دراز مدت عرضه می شده است، از این رو تولید کننده در زمینه تعیین قیمت قدرت مانور ندارد. در شکل دوم که هم اکنون در حال ایجاد است، به عبارت دیگر بازار ال ان جی در حال رفتن به سمت تک محموله و کوتاه مدت می رود.حداکثر عمر یک قرارداد در این شکل یک سال بوده و مبنای قیمت نیز بر اساس بورسهای بین المللی است.

با افزایش حجم قراردادهای کوتاه مدت در بازار ال ان جی، قدرت کشورهای تولیدکننده نیز برای نقش آفرینی در این بازار افزایش می یابد.
401401

کد خبر: 548159

وب گردی

وب گردی