زنگنه: بیانیه جی یی سی اف به اجلاس پاریس ارائه می شود

وزیر نفت ایران در سخنانی روند تصویب بیانیه مجمع کشورهای صادرکننده گاز(جی یی سی اف) را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسکانیوز؛ متن سخنان بیژن نامدار زنگنه در نشست فوق العاده وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) به این شرح است:
حضار محترم
خانمها و آقایان گرامی

میزبانی نشست فوق العاده وزیران جی یی سی اف افتخاری است که نصیب جمهوری اسلامی ایران شده است. من می خواهم از این فرصت استفاده کنم و به شما حضار گرامی، وزرای ارجمند، رؤسای هیئت های کشورهای حاضر در این اجلاس، دبیر کل محترم جی یی سی اف و دیگر اعضای هیئت های اعزامی به ایران خوش آمد گویم.

موضوع اصلی نشست فوق العاده وزرا بحث و بررسی درباره دستورکار و بیانیه سومین نشست گازی سران جی یی سی اف است که طبق تصمیمات نشست های وزرای جی یی سی اف قرار است در تهران برگزار شود.

همانطور که همه شما عزیزان مطلع هستید، در دیدار دیروز گروه های بلند پایه، پیش نویس بیانیه سومین نشست سران آماده شد و به نشست فوق العاده وزیران برای تأیید نهایی ارائه شد. از این رو، من می خواهم از تمام عزیزانی که در این دیدار شرکت داشتند مخصوصا ریاست نشست گروه که کمک بسیار زیادی برای نهایی کردن دستور کار و نیز پیشنویس بیانیه کردند، کمال تشکر را داشته باشم.

یکی از ویژگی های اصلی سومین نشست گازی سران تعداد وزرا و مقامهای دولتی اعضا است که در آن شرکت کرده اند که نشان دهنده اهمیتی است که دولتها برای این موضوع قائل هستند.

به عنوان میزبان سومین نشست سران، جمهوری اسلامی ایران مفتخر به میزبانی از 9 تن از سران کشورهای عضو مجمع به همراه رئیس جمهوری ترکمنستان است که حضور ایشان سطح برگزاری این نشست را بسیار ارتقاء داده است. بدون شک این نشست زمینه را برای تبادل نظر، همکاری های هرچه بیشتر و همگرایی میان اعضای فعلی مجمع و نیز تشویق دیگر دولتها برای پیوستن به جی یی سی اف هموار می کند.

خام ها و آقایان
همانطور که قبلا هم خدمت شما عرض شد، موضوع اصلی نشست فوق العاده وزیران، تأیید پیش نویس بیانیه ای است که نمایندگان ما در گروه بلند پایه آن را نهایی کرده اند. به همین خاطر، من می خواهم توضیحاتی در مورد پیش نویس بیانیه که تا چند دقیقه دیگر روی صفحه نمایش داده خواهد شد ارائه کنم.

در ابتدا، می خواهم اعلام کنم که دو اصل مقرر شده در بیانیه های مربوط به دو نشست سران قبلی که مربوط می شود به حقوق حاکمیت کشورهای عضو جی یی سی اف بر منابع انرژی خود، و نیز تقویت سیاستهای همکاری و هماهنگی میان اعضا و غیره در این بیانیه هم در نظر گرفته شده است.
ثانیا، همانطور که هم شما عزیزان کامل آگاه هستید، سال 2015 از نظر مباحث مربوط به تغییرات آب و هوا سالی بی سابقه ای و منحصر به فرد بود و

همچنین نشست COP21 نیز قرار است هفته آینده در پاریس برگزار شود. از آنجایی که گاز طبیعی نعمتی ویژه است که می تواند کمک شایانی به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک کند و این موضوع در بیانیه سران در نظر گرفته شده است. بنابر این، پیشنهاد شده است که پیام جی یی سی اف در سومین اجلاس COP21 هم قرائت شود.

این بیانیه شامل نکات و اقدامهای مهمی است که دبیرخانه باید آنها را پس از اینکه از سوی اجلاس سران مجمع تأیید شد به اجرا در آورد.
یکی از نکات مهمی که در این بیانیه بر آن تأکید شده است نقش همکاری و هماهنگی میان کشورهای عضو جی ای سی اف با هدف سرمایه گذاری های مشترک و تقویت همکاری های مشترک میان کشورهای عضو است.

به علاوه نکات دیگری هم در این بیانیه ذکر شده است که می توان آنها را بعد نمایش روی صفحه مرور کرد.
امیدوارم تبادل نظر خوبی به منظور ارتقای این بیانیه در این جلسه وجود داشته باشد.

401401

کد خبر: 548317

وب گردی

وب گردی