زنگنه: پیش نویس بیانیه اجلاس سران جی یی سی اف تدوین شد/ بازار نفت و گاز را نباید سیاسی کرد

وزیر نفت، با بیان اینکه پیش نویس بیانیه سومین اجلاس سران جی یی سی اف تدوین شد، گفت: بازار نفت و گاز را نباید سیاسی کرد و این اجلاس به نوعی در حکم خوشامدگویی به بازگشت ایران به بازار جهانی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صداو سیما، بیژن زنگنه، وزیر نفت پس از برگزاری نشست فوق العاده وزارتی جی یی سی اف، در نشست خبری با بیان این مطلب، افزود: جلسه فوق العاده جی یی سی اف با هدف آماده کردن اسناد مربوط به جلسه سران برگزار شد.

وی با بیان اینکه برای تدوین پیش نویس بیانیه سران در نشست فوق العاده وزارتی صبح امروز حدود دو ساعت زمان صرف شد تا بیانیه با اجماع کامل اعضا تدوین شود، افزود: جزییات این پیش نویس پس از تایید در اجلاس سران در روز دوشنبه، اعلام و منتشر خواهد شد.

وزیر نفت تصریح کرد: همچنین در نشست فوق العاده وزارتی صبح امروز، پیامی از سوی اجلاس جی یی سی اف به نشست کاپ 21 که قرار است در پاریس برگزار شود تهیه شد و این پیام بر اهمیت نقش گاز در توسعه پایدار و محیط زیست تاکید دارد.

وزیر نفت درباره انتخاب دبیرکل جی یی سی اف اظهار کرد: درباره این موضوع در نشست وزارتی که بعدازظهر امروز برگزار می شود،تصمیم گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه قیمت پایین گاز، نگرانی هایی را ایجاد کرده است، افزود: قیمت پایین گاز موجب ایجاد اختلال در عرضه گاز می شود زیرا میل به سرمایه گذاری را در این حوزه کاهش می دهد.

زنگنه یادآور شد: در نشست فوق العاده وزارتی صبح امروز نیز به مشکلات ناشی از پایین بودن قیمت گاز اشاره کردم.

عدم تخصیص یارانه به سوخت هایی با آلایندگی بالا/بازار نفت و گاز را نباید سیاسی کرد

وزیر نفت، با بیان اینکه نباید به سوخت هایی با آلایندگی بالا، یارانه اختصاص یابد، گفت: بازار نفت و گاز را نباید سیاسی کرد و نباید گذاشت با استفاده از سیاست، مانعی بر سر راه صادرات گاز ایجاد شود.

زنگنه، با اشاره به اینکه البته هرجا قدرتی باشد، به طور طبیعی کار سیاسی نیز به دنبال دارد، تصریح کرد: بازار انرژی از بازار سیاست به دور نخواهد بود، اما خوشبختانه تاکنون همکاری های خوبی در نشستهای برگزار شده حاصل شده است.

وی، تاکید کرد: یکی از تفاوت های جی یی سی اف با اوپک این است که اوپک بسیار می تواند در قیمت نفت تاثیرگذار باشد و اراده سیاسی در اوپک تاثیرگذارتر است.

وزیر نفت، نفس برگزاری اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز را ارتقای جایگاه ایران در سطح کشورهای عضو این اجلاس و در بازارهای جهانی گاز عنوان کرد و افزود: این اجلاس به نوعی در حکم خوشامدگویی به بازگشت ایران به بازار جهانی است.

401401

کد خبر: 548328

وب گردی

وب گردی