استارت آپ؛ محل زایش و بروز ایده های جوانان

نخستین اردوی جهانی کارآفرینی استارتاپ گرگان که ازعصر چهارشنبه در محل مرکز فن آوری و کسب وکار استان گلستان آغاز شد، شامگاه جمعه بیست و نهم آبان به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسکانیوز، ابن رویداد برای نخستین بار و به صورت رقابت بین المللی با میزبانی سالن کسب و کار و فن آوری شهرک صنعتی آق قلا برگزار شد. در این رویداد 94 شرکت کننده و سه داور از سراسر کشور شرکت کردند.

در مراسم افتتاحیه این رویداد دکتر حسین مومنی و دکتر عبدالقیوم ابراهیمی سخنرانی کردند.

دکتر عبدالقیوم ابراهیمی موسس و بنانگذار دانشگاه آزاد گرگان، گفت: کار آفرینی در عین اینکه باید سود و ارزش افزوده برای پدیدآورنده داشته باشد، می باید انتفاع صرفه اقتصادی مصرف کننده را هم تامین کند.

وی تصریح کرد: علم و فن آوری از این دست کارآفرینی هاست. توسعه و پیشرفت هیچ ملتی بدون جوانان نخبه و دارای ایده های نو امکان پذیر نیست. ابراهیمی افزود: بعد از انقلاب، کشور ما پیشرفت های علمی قابل توجه ای صورت داده است.

در ادامه این برنامه، دکتر حسین مومنی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان به ارائه گزارشی از وضعیت ایران و استان گلستان در حوزه اینترنت و بهره وری از آن پرداخت. وی گفت: کارآفرینی به افزایش رفاه اجتماعی و انگیزه کمک می کند. وی با اشاره به برگزاری اردوهای استارت آپ گفت: این استارتاپ ها باید منجر به کار و تولید شود، چراکه 40 درصد جمعیت 80 میلیونی ایران را جوانان شکل می دهند و تقریبا بخش قابل توجهی از آن ها دانشجو هستند.

دکتر مومنی گفت: این ظرفیتی است که باید برای آن برنامه ریزی کرد و از پتانسل آنها در جهت رشد، توسعه و ایجاد اشتغال پایدار بهره گرفت. وی همچنین گفت: استارتاپ ها در دنیا نقش بنیادینی در شکوفایی اقتصاد دارند. به عنوان مثال حجم بازار فناوری اطلاعات در سال ۲۰۱۲، دو هزارو ۶۵۰ میلیارد یورو بود و انتظار می رود در سال ۲۰۲۰ به پنج هزار میلیارد یورو برسد. از این بین سهم مخابرات ۶۰ درصد و سهم فناوری ۴۰ درصد است.

دبیر این رویداد در سخنان خود در روز افتاحیه با ارائه توضیحاتی در مورد ماهیت و چگونگی برگزاری اردوهای استارت آپ گفت: هدف این رویداد مهیا کردن یک نقطه شروع برای جوانان است تا بتوانند ایده ها و افکار خود را سازماندهی کنند و با نرات مختلف در حوزه کار خود آشنا شوند. ایجاد یک جامعه پویا و کارآفرین در جهت استفاده از توان جامعه جوان استان، فراهم آوردن زمینه خلاقیت و کارآفرینی و ایده های نو با استفاده از فضای IT، به خصوص در دولت یازدهم که معاونت علمی و فن آوری در سطح کشور تز اهداف ماست و اداره کل ارتباطات و فن آوری اطلاعات استان گلستان تلاش گسترده ایی دارند تا جمعیت نخبه و جوان از این فرصت ها برای اشتغال و کارآفرینی استفاده بهینه کنند.

همچنین تمرین کار تیمی و همکاری در قالب تیم ها از دیگر اهداف این رویداد سه روزه است. امیر نورالدینی نماینده کانون کارآفرینی ایران که تسهیلگر این رویداد است درباره اهداف جامع اردوی استارتاپ گفت: می خواهیم کسانی که پتانسیل کارآفرینی دارند، طی 56 ساعت در شمایل کوچک به تمرین بپردازند و با مفاهیم اساسی آشنا شوند و انگیزه ادامه کار پیدا کنند. انگیزه اصلی ترین راهبرد این رویداد تلقی می شود، تا جوانان نگاه سنتی به کار نداشته باشند و تصور نکنند که تنها این دولت است که باید برای آنها کار و شغل فراهم کند، بلکه با ایده های نو و تازه نیز می توانند به ایجاد اشتغال و کسب درآمد برسند.

تسهیل گر این رویداد ادامه داد: اهداف کیفی این اردوها این نیست که استارتاپ بیرون بدهد بلکه می خواهد از دل این ایده ها شرکت های خلاق و مولد در حوزه IT پدید بیاورد. چراکه فضای مجازی امکانت بهینه و گسترده ایی دارد که جهان امروز تلاش می کند از تمام ظرفیت آن بهره ببرد.

همچنین در ادامه این برنامه و طی دوروز شرکت کنندگان با عضویت در تیم های ده نفره به بررسی و کارکردن بر روی ایده های خود پرداختند. این شرکت کنندگان با نظارت و راهنمایی مربیان و متخصصان برنامه نویسی، کامپیوتر، کارآفرینی و مدیریت تا روز جمعه نسخه های ابتدایی از ایده خود را عملی کردند.

در پایان مراسم افتتاحیه این رویداد از حامیان بخش خصوصی و شخصیت هایی که در برگزاری این برنامه نقش داشتند تقدیر شد. همچنین در مراسم اختتامیه این رویداد از ایده های برتر که با نظر تخصصی داوران انتخاب شده بود تقدیر به عمل آمد و به ایده برتر ده میلیون ریال تسهیلات اهدا شد.

401401

کد خبر: 548338

وب گردی

وب گردی