ساخت ستون جداکننده سلولی برای کمک به درمان ناباروری

محققان دانشگاهی قادر به ساخت نمونه اولیه ستون جداکننده سلولی شدند. آنها در تلاش هستند تا بتوانند نسخه پیشرفته این ستون را با کاربرد در درمان ناباروری برای مراکز درمانی و تحقیقاتی در دستور کار قرار دهند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، سینا اسد علیزاده دستگاه جدا کننده سلولی را از دستگاه‌های مورد نیاز در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و درمانی عنوان کرد و گفت: در پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و درمانی برای جداسازی یا مرتب‌سازی سلول‌ها از دستگاه‌های جداکننده سلول استفاده می‌کنند.

او گفت: با توجه به نیاز فراوان کشور به این دستگاه با اجرای پروژه تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری دانشگاه تهران موفق به طراحی و ساخت ستون‌های جدا کننده سلولی این دستگاه شدیم.

علیزاده درباره نحوه عملکرد این ستون‌ها در جداسازی سلول‌ها گفت: سلول‌های مورد نظر از طریق میکروبیدهای مغناطیسی با استفاده از آنزیم‌ها نشاندار می‌شوند و زمانی که سلول‌ها در داخل این ستون قرار می‌گیرند، سلول‌های نشاندار شده تحت تأثیر میدان‌های مغناطیسی، از سایر سلول‌ها جداسازی می‌شوند.

این محقق کاربرد این ستون‎ها را جداسازی هر نوع سلول اعم از انسانی و حیوانی ذکر کرد و گفت: مراکز تحقیقاتی و درمانی از نمونه‌های آلمانی این دستگاه استفاده می‌کنند و این ستون به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت انطباق با دستگاه‌های وارداتی موجود در کشور را دارد.

او درصد خلوص بالای سلول‌های جداسازی شده را از مزایای این محصول عنوان کرد و گفت: از این دستگاه می‌توان در فعالیت‌های درمانی،‌ تشخیصی و پژوهشی در حوزه‌های سلول‌های بنیادی، سرطان،‌ ایمونولوژی و سلامت جنین استفاده کرد.

علیزاده از طرح توسعه‌ای این ستون دستگاه جداکننده سلولی خبر داد و گفت: نسخه پیشرفته این ستون با کاربرد در درمان ناباروری در دستور کار قرار دارد.

او با تاکید بر این که نمونه اولیه این ستون طراحی و عرضه شده است، گفت: در حال مذاکره با چند شرکت داروسازی برای واگذاری لیسانس این ستون هستیم.

علیزاده به اهمیت ساخت این ستون‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کشور به 50 هزار دستگاه جداکننده سلولی نیاز دارد و میزان گردش مالی بازار ایران از این محصول 2.5 میلیارد تومان است.

۲۰۲۰

کد خبر: 548466

وب گردی

وب گردی