ایران، میزبان غول‌های گازی

اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در گفتگو با چندتن از نمایندگان و کارشناسان اقتصادی بررسی شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه مجازی آستان، ایران این روزها میزبان مقامات بزرگترین کشورهای تولیدکننده گاز جهان است. از وزرای نفت و گاز و انرژی کشورهای مختلفی که عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا همان اوپک گازی هستند گرفته تا دیگران مقامات عالی رتبه آنها از جمله چند تن از رؤسای این کشورها به ایران آمده‌اند تا درباره مهمترین موضوعات و سیاست‌های گازی با یکدیگر سخن بگویند. این میزبانی برای ایران از چند جهت حائز اهمیت است و هم اهمیت و نقش ایران در این حوزه را نشان می‌دهد، هم بهانه‌ای برای دیدارهای دیپلماتیک خواهد بود، هم مبنای همکاری‌های بیشتر ایران و این کشورها را فراهم می‌سازد و هم نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران از توانایی و امنیت کافی برای میزبانی چنین اجلاس مهمی برخوردار است. اوپک گازی، سازمانی است که به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان، توسط ایران، روسیه و قطر و تعدادی دیگر از کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تاسیس شد و با وجود نقش ایران در تأسیس آن، اما دولت قبل نتوانست سهم قابل قبولی از اداره و مدیریت آن داشته باشد. اما این‌بار و در ابتدای میزبانی ایران از این اجلاس، تصمیم گرفته شده که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، از ژانویه ٢٠١٦ به عنوان نایب رئیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز فعالیت کند و این، یکی دیگر از دستاوردهای ایران در این زمینه محسوب می‌شود.

امیدوارم بتوانیم عهده‌دار مدیریت بازار گاز باشیم

در اینباره حسین امیری سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، می گوید: اوپک گازی با ابتکار ایران و با پیشنهاد مقام معظم رهبری شکل گرفت و سازمانی شبیه به اوپک نفتی است. در واقع اوپک گازی باهدف مدیریت بازار گاز و تنظیم و هماهنگی بازار تولید و مصرف گاز در کشورهای تولید کننده و صادر کننده گاز تشکیل شده است تاهماهنگی خوبی ایجاد شود. با توجه به اینکه ما از دارندگان به‌نام گاز در جهان هستیم، امیدوارم بتوانیم مصرف داخلی را استانداردسازی کنیم و همچنین در کنار این مسأله، مدیریت و ابتکار را نیز در بازار گاز عهده‌دار شویم.

اوپک گازی اهمیت زیادی در تأمین انرژی دنیا دارد

همچنین،منصور معظمی،استاد دانشگاه صنعت نفت، می گوید: برگزاری اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در ایران بسیار مهم است. بر اساس آخرین گزارش شرکت بریتیش پترولیوم BP، حجم کل ذخایر اثبات‌ شده گاز دنیا ٣/١٨٧ تریلیون مترمکعب است. از این مقدار ٣/٦٢ درصد ذخایر اثبات‌شده گاز دنیا، در کشورهای عضو GECF قرار دارد. این آمار نشان می‌دهد که مجمع کشورهای صادرکننده گاز اهمیت زیادی در تأمین انرژی دنیا دارد. اگرچه ٣/٦٢ ذخایر گازی جهان در کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز است اما این کشورها تنها ٣٧ درصد تولید گاز جهان را انجام می‌دهند و ٥/٤٦ درصد صادرات گاز در جهان توسط کشورهای عضو GECF انجام می‌شود. در بین کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز، روسیه ٤/١٧ درصد ذخایر گازی جهان را دارد و ١/١٣ درصد ذخایر گازی جهان در کشور قطر است. ایران به‌تنهایی ٢/١٨ درصد ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد. ذخایر گازی سایر کشورهای عضو خیلی زیاد نیست. به‌طور مثال ونزوئلا سه درصد و نیجریه ٧/٢ درصد از ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند. (شرق)

میزبانی تهران، برای حوزه گاز و انرژی کشور مثبت و مفید است

سیدسعید حیدری طیب، عضو کمیسیون انرژی اظهار می کند: اوپک گازی دیپلماسی خوب ما در حوزه انرژی است که با کار خوب وزارت نفت شروع شد که می تواند برای کشورهای تولیدکننده، صادرکننده و مصرف کننده در بحث گاز و مبادلات گازی مفید موثر باشد. امیدواریم اوپک گازی با تلاش جمهوری اسلامی ایران رونق پیدا کند و جلسات این سازمان مداوم و مدون‌تر برگزار شود. ما تشکیل این سازمان و برگزاری مجمع آن در تهران را مثبت و مفید برای حوزه گاز و انرژی در کشور می‌دانیم.

اوپک گازی می‌تواند مشکلات اوپک نفتی را جبران کند

مصطفی محبی مجد،کارشناس مسائل اقتصادی، می گوید: ما در منطقه ای هستیم که هم ایران و هم روسیه بزرگترین ذخایر گازی جهان را دارند و حجم بالایی از ذخایر گازی روسیه غیر قابل برداشت است و اگر اوپک گازی فعال شود قطعا حجم بالایی از ذخایر ایران و روسیه قابل برداشت می‌شود. تشکیل اوپک گازی به نحو مناسبی می تواند مشکلات اوپک نفتی را جبران کند. با توجه به اینکه امسال با افت قیمت نفت به دلیل مشکلاتی که عربستان ایجاد کرد مواجهه بودیم لذادرآمدهای ایران و روسیه کاهش یافت و قطعا ایران وروسیه می توانند با تشکیل اوپک گازی بخشی از این درامدها را جبران کنند.

اگر اوپک گازی به درستی مدیریت شود می‌تواند همان نتایج مثبتی داشته باشد

محمدحسین معماریان، کارشناس مسائل اقتصادی، می گوید: تا چندسال پیش اوپک نفتی جواب می‌داد و اگر اوپک گازی نیز به نحو درستی هدایت و مدیریت شود می‌تواند همان نتایج مثبت اوپک نفتی را داشته باشد؛ البته با توجه داشت که با وجود روسیه در اوپک گازی مقداری معادلات قدرت بهم می خورد زیرا روسیه صادرکننده قدرتمند در این حوزه است که البته باید این قدرت به نحوی با سایر کشورها و صادرکننده‌های گاز متعادل شود تا نتایج مثبت داشته باشد.

401401

کد خبر: 548566

وب گردی

وب گردی