یافته‌های محققان دانشگاهی درباره اثر انرژی تاریک بر شکل‌گیری ساختارهای کیهانی

محققان گروه فیزیک دانشگاه بوعلی سینای همدان و دانشگاه منچستر در پروژه‌ای بنیادی، اثر انرژی تاریک بر روی روند شکل‌گیری ساختارهای کیهانی یعنی کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی را مورد مطالعه قرار دادند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، این محققان دانشگاهی بر خلاف بیشتر مطالعات انجام گرفته بر روی انرژی تاریک، به جای مسأله انبساط تند شونده، به سناریوی تشکیل ساختارهای بزرگ مقیاس کیهانی مانند کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی در کیهان شتابان امروزی پرداخته‌اند.

انرژی تاریک نه تنها باعث انبساط تندشونده کیهانی می‌شود، بلکه بر روی تشکیل ساختارهای کیهانی نیز اثر مستقیم دارد. این پروژه قصد بررسی مساله تشکیل ساختارهای کیهانی با رهیافت نیمه تحلیلی رمبش (فروریختن) کروی را دارد. بصورت خاص رهیافت رمبش کروی در کیهان شامل انرژی تاریک برای مطالعه تشکیل کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی گسترش داده شده است. این پروژه بنیادی، می‌تواند در مطالعه تشکیل ساختارهای کیهانی و اثر انرژی تاریک بر تحول ساختارهای بزرگ مقیاس، منبع مفیدی باشد.

نتایج حاصل از رصدهای گوناگون کیهانی در دو دهه اخیر حاکی از آن است که کیهان کنونی در حال انبساط تند شونده است. پیش از این عقیده بر آن بود که به خاطر نیروی گرانش این انبساط کندشونده است. در چارچوب کیهان‌شناسی استاندارد، سیال انرژی تاریک پاسخ‌گوی این انبساط تندشونده است.

به ادعای این محققان انتظار می‌رود در سال‌های آینده به‌ کمک اطلاعات رصدی دقیق‌تر، سررشته جدیدی در کیهان‌شناسی نوین توسط اختلالات انرژی تاریک گشایش یابد.

نتایج این تحقیقات که در قالب پایان‌نامه دکتری طیبه نادری و با همکاری دکتر محمد ملک‌جانی و فرانچسکو پیس از دانشگاه منچستر انجام شده، در شماره 453 مجله MNRAS منتشر شده است.

20102

کد خبر: 548729

وب گردی

وب گردی