مدیر کل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش: به ازای هر دانش آموز 8 جلد کتاب در مدارس داریم

علی اکبرزاده با اشاره به افزایش کتاب در مدارس کل کشور گفت: در حال حاضر در مدارس کل کشور حدود 104 میلیون جلد کتاب داریم که در واقع در سال گذشته نسبت به هر دانش آموز 6 جلد کتاب داشتیم اما اکنون برای هر دانش آموز به 8 جلد کتاب رسیده است.

رویا ذوالفقاری: بسیاری از دانشمندان و روانشناسان معتقدند که اساس و زیربنای شخصیت هر انسانی در همان سال های اول زندگی شکل می‌گیرد بنابراین باید مطالب مفید و آموزنده ای از دوران کودکی در اختیار بچه ها قرار گیرد و تحت تاثیر داستان ها و کتاب های آموزنده به رشد و تعالی برسند. وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی پرورش نسل آینده کشور در سال تحصیلی 94-95 مبنای عملکرد خود را در مجهز کردن مقاطع ابتدایی به کتابخانه‌های کوچک کلاسی قرار داده و بر این اصل معتقد است که هر تغییری در بهبود وضعیت کتابخوانی باید از مقاطع ابتدایی در دانش آموزان که نسل آینده کشور هستند، به وجود آید.

علی اکبرزاده، مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در همین باره به ایسکانیوز می‌گوید: تمرکز آموزش و پرورش بر گسترش فرهنگ کتابخوانی در مقطع ابتدایی است. چرا که باید کتابخوانی را باید از پایه به افراد آموخت. به همین دلیل تجهیز کتابخانه های کلاسی ابتدایی را در اولویت قرار داده ایم.

او در ادامه گفت: ما دو مقطع ابتدایی و دبیرستان را مد نظر قرار داده ایم ولی با توجه به اینکه نوع کتاب این دو مقطع با یکدیگر متفاوت است و انگیزه در دانش آموزان مقطع ابتدایی بیشتر است ما پایه را برای این مقطع گذاشته ایم تا حاصلش را در دوران دبیرستان مشاهده کنیم.

برگزاری مسابقات داخل مدرسه

او با اشاره به برگزاری مسابقات داخل مدارس گفت: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی مسابقاتی از جمله مسابقات کتاب و کتاب خوانی، شعر و داستان نویسی، شعر و شعر خوانی و سخنوری را در مدارس برگزار کردیم.

علی اکبر زاده با اشاره به توصیه آموزش و پرورش به مربیان پرورشی گفت: ما به مربیان پرورشی در جلسات و دوره های مختلف آموزشی توصیه می‌کنیم تا در اوقات فراغت و زمان‌هایی که دانش آموزان فرصت دارند کتاب‌های داستانی را ببینند و ورق بزنند و حتی آنها را با خود به خانه ببرند، بخوانند و دوباره بازگردانند.

بیش از 250 میلیون کتاب برای دبیرستان های مناطق مختلف کشور فرستادیم

مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: اعتقاد ما بر این پایه است که هر تغییری در دانش آموزان باید در مقطع ابتدایی به وجود آید به همین دلیل ما ابتدا مبنا را بر تجهیز کردن کتابخانه مقاطع ابتدایی گذاشته ایم اما در مقطع دبیرستان هم برنامه ریزی هایی داشته ایم به عنوان مثال ما امسال براساس سهمیه ای که در نظر گرفتیم بیش از 250 میلیون کتاب برای دبیرستان های مناطق مختلف کشور فرستادیم.

او با اشاره به برگزاری هجدهمین دوره نمایشگاه در 50 هزار مدرسه کشور در هفته گذشته به مناسب روز کتابخوانی گفت: هجدهمین دوره نمایشگاه را در 50 هزار مدرسه برگزار کردیم و حدود 32 میلیارد ریال کتاب به تمام استان های کشورمان برای هفته کتاب ارسال کردیم تا دانش آموزان ابتدایی و دبیرستان با کتاب های جدید آشنا شوند.

علی اکبر زاده با بیان اینکه از دانش آموزان ترویج کننده کتاب و کتاب خوانی در مدارس تقدیر می‌شود گفت: ما امسال در نظر داریم تا در تمام استان ها از دانش آموزان ترویج کننده کتاب و کتاب خوانی و مولفین دانش آموز و مربی و همینطور از کتاب یاران تقدیر و تجلیل به عمل آوریم.

افزودن زنگ کتابخوانی مساوی با حذف یک درس

او با بیان اینکه از لحاظ قوانین و مقررات اختصاص دادن یک زنگ به عنوان زنگ کتابخوانی نیاز به مطالعه کارشناسی دارد گفت: این امر باید در شورای عالی آموزش و پرورش انجام شود و به دلیل محدودیت در افزایش ساعت در صورت اختصاص دادن یک زنگ به عنوان زنگ کتابخوانی، یک درس باید حذف شود.

علی اکبرزاده به عنوان کارشناس آموزش و پرورش گفت: فعالیت‌های کتابخوانی در مرکز آموزشی و پرورش نتیجه بسیار موثری دارد. یعنی اگر معلمان آموزش و پرورش در کنار سایر فعالیت ها فرصتی را برای مطالعه کتاب و کتابخوانی به دانش آموزان بدهند و آنها را نسبت به مطالعه کتاب در خارج از فضای مدرسه تشویق کنند موثرتر خواهد بود تا اینکه ما در یک زمان خاص بنا به دلایلی دانش آموزان را مقید به کتابخوانی کنیم.

مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سخنان ریاست جمهور مبنی بر اینکه کتاب و کتابخوانی در بین مردم رونق پیدا کند، گفت: توصیه کرده ایم تا در داخل مدرسه یک فضای تربیتی و ایده آل به خصوصا در روزهایی که دانش آموزان تکالیف کمتری دارند برای ترویج کتابخوانی ایجاد کنند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فضای دیگری برای مطالعه کودکان است

او با بیان اینکه به جز فضای رسمی آموزش و پرورش فضاهای دیگری برای مطالعه کودکان مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد گفت: در کنار این موضوعات ما به جز فضای رسمی آموزش و پرورش در داخل مدارسه فضاهای دیگری مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حدود بیش از 1000 مرکز در سطح کشور داریم و فضای زیبایی مثل کارگاه های قصه گویی را برای مطالعه دانش آموزان و کودکان و نوجوانان برگزار کرده ایم بنابراین کتاب و کتابخوانی تنها محدود به فضای مدرسه و کلاس نمی‌شود.

مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نباید کتابخوانی را محدود به مدارس و فضای آموزشی کرد، گفت: کتاب و کتابخوانی را باید تبلیغ کرد تا وارد خانه و محیط خارج از مدرسه شود و دانش آموزان با علاقه خودشان وارد عرصه کتاب و کتابخوانی شوند.

علی اکبرزاده درباره افزایش کتاب در مدارس کل کشور گفت: در حال حاضر در مدارس کل کشور حدود 104 میلیون جلد کتاب داریم که امسال به ازای هر دانش آموز 8 جلد کتاب در مدارس داریم که این نسبت در سال گذشته 6 جلد کتاب به ازای هر دانش آموز بوده است.

20102

کد خبر: 548831

وب گردی

وب گردی