نوبخت: مأموریت بسته اقتصادی دولت تا پایان سال است

سخنگوی دولت گفت: با توجه دولت به تخصیص اعتبارات عمرانی تا ۲۸ آبان در مجموع ۲۵ هزار و صد میلیارد تومان برای اجرای طرحهای عمرانی پرداخت شد.

به گزارش ایسکانیوز، محمدباقر نوبخت درنشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به فرجام بسته اقتصادی کوتاه مدت دولت افزود: مأموریت این بسته اقتصادی فقط برای تحرک بخشیدن به اقتصاد کشور در چند ماه باقیمانده تا پایان سال است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه برای تحقق بخشیدن به اقتصاد کشور در این بسته اقتصادی، دولت از دو ابزار مالی و پولی استفاده کرده است گفت: رقمی که دولت از خزانه باید به اقتصاد ملی تزریق می کرد هفت هزار و 500 میلیارد تومان است و نیمی از آن نیز یعنی حدود سه هزار و چند صد میلیارد تومان نیز باید تسهیلات پرداخت می شد.

آقای نوبخت ادامه داد: با این وجود عمده توجه رسانه ها به بخشی معطوف شد که نصف کار ابزارهای مالی است. سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه یکی از اهداف دولت فعال کردن کارخانجات مربوط به اجرای طرحهای عمرانی در کشور مانند کارخانجات سیمان و میلگرد و غیره بوده است گفت: آخرین رقمی که قبل از زمان طرح تحریک اقتصادی در خصوص پرداخت طرحهای عمرانی اعلام شد هشت هزار و 200 میلیارد تومان بود که بر اساس آخرین گزارش خزانه تا 28 آبان رقم پرداخت دولت برای طرحهای عمرانی و در جهت تحرک اقتصاد کشور در بخش تملک داراییهای سرمایه ای به 18 هزار و 527 میلیارد تومان رسید.

وی افزود: فقط طی 21 آبان تا 28 آبان چهار هزار و 21 میلیارد تومان برای اجرای طرحهای عمرانی تزریق شده است. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه هزار و 500 میلیارد تومان دیگر نیز بر اساس قانون برای طرحهای عمرانی ناشی از حوادث غیرمترقبه اختصاص یافته است گفت: سه هزار میلیارد تومان نیز از محل اوراق مشارکت و اسناد خزانه به پیمانکاران پرداخت شد و دو هزار و صد میلیارد تومان نیز از محل طرح ملی مهار آبهای مرزی تخصیص یافت که در مجموع 25 هزار و صد میلیارد تومان تاکنون برای طرحهای عمرانی پرداخت شده است.

آقای نوبخت افزود: در بخش نقدی یعنی پرداخت 18 هزار و 527 میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که برای طرحهای عمرانی 17 هزار و 525 میلیارد تومان داده شد 9 درصد رشد داشته ایم.

سخنگوی دولت گفت: این در حالیست که اعتبارات جاری نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش داشته است و این نشان می دهد که اعتبارات دولت عمدتاً به سمت تأمین مالی طرحهای عمرانی هدایت شده است تا به رشد اقتصادی بینجامد. آقای نوبخت افزود: برای اجرای ماده 10 قانون تنظیم نیز 91 درصد رشد اعتبارات و در اجرای ماده 12 ستاد مدیریت بحران نیز 71 درصد رشد اعتبارات داشته ایم. وی خاطر نشان کرد: این به معنای آن است که به رغم محدودیت اعتباری و برای اجرای سیاست کوتاه مدت تحرک اقتصادی در کشور با صرفه جویی در هزینه های جاری تمرکز اعتبارات به تأمین مالی طرحهای عمرانی بوده است. سخنگوی دولت ضمن عذرخواهی از کارکنان قوه مجریه و کل نظام اداری کشور تأکید کرد: در شرایطی هستیم که نمی توانستیم اعتبارات جاری را بیش از حد افزایش دهیم.

خبرگزاری صدا و سیما، نوبخت گفت: خدمات نظام اداری را بسیار مؤثر برای توسعه کشور می دانیم و وظیفه داریم که برای بازنشستگان و شاغلان در اولین فرصت ترمیم در حقوق و پرداختها به صورت واقع بینانه اقدام کنیم.

201/201

کد خبر: 549021

وب گردی

وب گردی