راه حل مسئله اتلاف محصولات کشاورزی چیست؟

اگر کشاورز آمار دقیقی از میزان نیاز سالانه کشور به محصول تولیدی خود داشته باشد به همان میزان اقدام به تولید محصولات می کند، که این امر دیگر باعث افزایش عرضه نسبت به تقاضا و زیر خاک رفتن ۶۲۰ میلیون تومان پول ملی نمی شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، ۱۷۲۳ تن سیب زمینی که تابستان امسال از کشاورزان فارس خریداری شده بود، توسط سازمان تعاون روستایی برای جلوگیری از کاهش قیمت در بازار زیر زمین دفن شده که این خبر از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز تایید شده است.

چندی پیش بهجت حقیقی مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس، گفته بود که دلالان سیب زمینی کشاورزان را کیلویی ۱۰۰ تومان هم نمی خرند، اما سازمان تعاون روستایی ۶۰۰ تن سیب زمینی از کشاورزان داراب و ۱۰۰ تن از کشاورزان جهرم را به قیمت ۳۵۰ تومان خیرداری کرده است، اما از آنجایی که ۴۰ درصد سردخانه های استان تعطیلند فساد در کمین سیب زمینی ها است.
حدود ۲ ماه پس از این هشدار مسئول انبار تعاونی روستایی سیدان مرودشت از فاسد شدن ۷۰ تن سیب زمینی در انبارهای این تعاونی خبر داد. به گفته کشاورز: اداره بازرگانی این شهرستان اوایل مرداد ماه با هدف تنظیم بازار، حدود ۲۰۰ تن سیب زمینی با قیمت کیلویی ۳۶۰ تومان از کشاورزان خریداری کرد، اما بر اثر نگهداری نامناسب، نبود فضای کافی و استاندارد بیش از ۷۰ تن از این سیب زمینی ها کاملا فاسد شد و از بین رفت، اما متاسفانه در۵ آبان، روزنامه خبرجنوب تیتر زد؛ فارس ۱۷۲۳ تن سیب زمینی را زیر خاک کرد.

به گزارش ایسکانیوز؛ در استان فارس ۱۳ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می شود، اما ظرفیت تمامی سردخانه های نگهداری محصولات تولیدی این استان به ۴۰ هزار تن هم نمی رسد، متاسفانه این امر باعث شد که ۱۷۲۳ تن سیب زمینی که از کشاورزان فسایی و دارابی به قیمت ۳۶۰ تومان خریداری شده بود، بدون سود و منفعتی زیرخاک دفن شود و خسارتی بالغ بر ۶۲۰ میلیون تومان به کشور وارد کند.

چالش‌های بنیادی بخش کشاورزی

امحا و نابودی محصولات کشاورزی اقدام جدیدی نیست که اکنون در دولت یازدهم روی داده باشد، بلکه از سنوات گذشته تا به امروز عدم توجه به محصولات کشاورزی از سوی دولتمردان همواره صورت گرفته است. پس مشکلاتی که هر از چندگاهی در بخش کشاورزی کشور رخ می دهد، ریشه ای دیرینه دارد. به طوری که هرساله عدم تعادل بین عرضه و تقاضا یک محصول کشاورزی در بازار، باعث کاهش یا افزایش قیمت محصول و در نهایت به ضرر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان منجر می شود.

سیب زمینی که در استان فارس کشت می شود بنا بر نوع محصول تنها می توان یک ماه در سردخانه نگه داشت، براساس قانون، محصولاتی که مشمول خرید تضمینی هستند باید شش ماه از خرید گذشته باشد تا بتوان آن را به بازار عرضه کرد. این بدان معنی است که مسئولان تعاون روستایی با آگاهی از احتمال فساد این نوع سیب زمینی ها، اقدام به خرید این محصول از کشاورزان کرده اند، بنابراین مسئولان قبل از خریداری این محصول از کشاورزان باید بازار فروش آن را فراهم می کردند.

همچنین ظرفیت تمامی سردخانه های نگهداری محصولات تولیدی در سطح کشور به ویژه در استان فارس بسیار پایین است به همین دلیل دولت باید در وهله اول اقدام به ساخت سردخانه مطابق با حجم تولیدی محصولات کشاورزی در استان ها کند.

آن طور که باید و شاید در بیشتر استان های کشور صنایع تبدیلی و تکمیلی ایجاد نشده است به طوری که مسئولان می توانستند به جای دفن این حجم سیب زمینی و به هدر رفتن منابع مالی، این محصول را به کارخانه های صنایع تبدیلی و فرآوری بفروشند و سیب زمینی ها را تبدیل به فرآورده های نهایی با ارزش افزوده بالاتر کنند که به طور حتم ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی دراستان ها علاوه بر اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری در هر استان، باعث تبدیل محصول به محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر، امکان صادرات و افزایش حجم تجارت خارجی و به دنبال آن رشد مثبت اقتصادی در بخش کشاورزی می شود.

هم اکنون خشکسالی در کشور به بحران تبدیل شده است. کمبود آب در استان فارس بیداد می کندو برای تولید هر یک کیلوگرم سیب‌ زمینی، ۲۱ لیتر آب مصرف می‌شود، بنابراین زیر خاک رفتن ۶۲۰ میلیون تومان منابع مالی عملکرد کارشناسانه وعلمی نبوده است، به طوری که مسئولان می توانستند قبل از فساد محصول، این نوع سیب زمینی ها را به عنوان خوراک دام به تولید کنندگان بفروشند، که به نفع منابع مالی کشور باشد.

اما نکته حائز اهمیت این است که هزینه های تولیدی کشاورزان به دلیل افزایش قیمت نهاده های کشاورزی از جمله بذر، کود، سم، آب و دستمزد کارگران بسیار افزایش پیدا کرده است که در این راستا قیمت خرید تضمینی محصولات به هیچ عنوان پاسخگوی هزینه های تولیدی کشاورزان نیست، به همین دلیل دراین چند سال اخیر تغییر کاربری زمین های کشاورزی به شدت اوج گرفته است. متاسفانه تا به امروز الگوی کشت مناسبی به کشاورزان ارائه نشده است، که این عدم ارائه الگوی کشت با توجه به هزینه های بالای تولیدی کشاورزان باعث ضرر هر ساله آنها شده است. بنابراین اگر کشاورز آمار دقیقی از میزان نیاز سالانه کشور به محصول تولیدی خود داشته باشد به همان میزان اقدام به تولید محصولات می کند، که این امر دیگر باعث افزایش عرضه نسبت به تقاضا و همچنین زیر خاک رفتن ۶۲۰ میلیون تومان پول ملی نمی شود.

کج سلیقگی مسئولان اجرایی در دفن ۱۷۰۰ تن سیب زمینی

در اینباره عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، در حاشیه جلسه دیشب شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران،گفت: نسبت به معدوم کردن سیب زمینی‌ها اعتراض داریم و به نظر می رسد که دولت در این رابطه کج سلیقگی صورت گرفته است، چرا که این میزان سیب زمینی می‌توانست خوراک دام شود.

به گفته رجایی، سیب زمینی معدوم شده تولید بهار بوده است و حتی ده درصد سهم کمیته امداد و ارگان‌های تحت پوشش نیز تحویل داده شده بود، اما قرار بود که مجوز خاص برای صادرات سیب زمینی داده شود تا از تولید محصولات داخلی حمایت شود، در حالی که این اقدام صورت نگرفت و از سوی دیگر، قرار بود که یارانه ای از سوی دولت برای صادرات سیب زمینی داده شود که پرداخت نشده است.

وی اظهار داشت: قرار بود به ازای صادرات هر کیلوگرم سیب زمینی ۱۵۰ تومان پرداخت شود، اما دو سال است که این یارانه پرداخت نشده است.

401401

کد خبر: 549110

وب گردی

وب گردی