سرنوشت غم‌انگیز کودکان رها شده/ دومین نوزاد در اصفهان رها شد 

موضوع رها کردن نوزادان چند روز و چند ماهه به یکی از معضلات اجتماعی اخیر در ایران تبدیل شده است.هفته گذشته با پیدا شدن نوزادی چند روزه در میان زباله‌های کنار جاده در نطنز رخ داد که واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه آرمان یکی از موارد این اتفاق تلخ هفته گذشته با پیدا شدن نوزادی چند روزه در میان زباله‌های کنار جاده در نطنز رخ داد که این موضوع واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. هنوز تلخی این ماجرا به فراموشی سپرده نشده بود که روز گذشته خبر رسید یک نوزاد دختر پنج ماهه نیز در حالی که در یکی از خیابان‌های نجف آباد اصفهان رها شده بود پیدا شد. به گزارش ایسنا، بعد از پیدا شدن این نوزاد توسط مردم شهرستان، اداره بهزیستی او را تحویل گرفته اما این نوزاد هم مانند نوزاد چند روزه پیدا شده در جاده نطنز، هویتی نامعلوم دارد. گاهی این امر به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی خانواده اتفاق می‌افتد و گاه می‌تواند دلایلی دیگری از جمله، تولد نوزاد خارج از روابط شرعی به وقوع پیوسته باشد.

انگ سرراهی

این معضل دلایل اجتماعی و فرهنگی را در دل خود دارد و بدتر از خود موضوع، سرنوشتی است که انتظار این نوزادان رها شده در جامعه را می‌کشد. کلان‌شهرهایی مانند تهران و اصفهان به مراتب بیش از دیگر شهرهای کشور درگیر این معضل اجتماعی شده‌اند و در برخی موارد حتی نوزادان به جای رها شدن در خیابان یا پشت در اداره بهزیستی، بعد از زایمان با فرار مادر از بیمارستان در همان بیمارستان رها می‌شوند. هر سال به صورت جسته و گریخته اخباری درباره نوزادانی که به طرق مختلف سرراه گذاشته می‌شوند منتشر می‌شود بی‌آنکه در درجه اول آماری در این خصوص وجود داشته باشد تا مددکاران اجتماعی در بررسی آسیب‌های اجتماعی بتوانند به آن استناد کنند و بی‌آنکه دولت در حمایت از این افراد اقدامی انجام دهد. در کشورهای اروپایی و آمریکایی دولت‌ها جعبه حمایتی ویژه برای نوزادان سرراهی در نظر گرفته‌اند که با تخصیص آن به نهادهای حمایتی تا حد زیادی از این کودکان حمایت می‌کنند. کودکانی که به هر دلیل رها می‌شوند صرف نظر از دلایل رها شدنشان بیش از دیگران نیازمند حمایت و توجه اجتماعی هستند در حالی که در جامعه ما برخی افراد با زدن انگ سرراهی به این قبیل بچه‌ها حتی آنها را از سایر کودکان بی‌سرپرست جدا کرده و انگشت نما می‌کنند.

سرنوشت غم‌انگیز کودکان رها شده

کودکان سرراهی به طرق مختلف رها می‌شوند. بیشتر این کودکان در بیمارستان و همان لحظات اولیه ولادت از سوی پدر و مادرها به حال خود گذاشته می‌شوند در حالی که در سال‌های اخیر آمار رها کردن این کودکان در خیابان‌ها نیز طبق اخبار افزایش یافته است. کودک سرراهی نمی‌تواند سن زیادی داشته باشد و حتی در اغلب موارد کودکان بالای دو سال هم که توانایی تشخیص دارند جز در موارد نادر از سوی والدین رها نمی‌شوند در حالی که نوزاد تازه متولد شده یا زیر دو سال بیش از سایر کودکان در معرض این رها شدگی است. بهزیستی نخستین و آخرین نهادی است که مسئولیتی که این پدر و مادرها از زیر بار آن شانه خالی کرده‌اند را به عهده می‌گیرد. در نخستین اقدام ماموران کودک را تحویل می‌گیرند و در مرحله بعدی پس از ارجاع به یکی از مراکز و آسایشگاه‌ها تکلیف نگهداری از آن را مشخص می‌کنند. در این مرحله مددکاران بهزیستی در تلاشی نومیدانه عکس و اسم این کودکان رها شده را در اختیار پلیس و جراید کثیرالانتشار قرار می‌دهند تا به فرض گم شدن یا دزدیده شدن کودک بتوانند والدین او را پیدا کنند. در اکثر موارد این تلاش‌ها بی‌نتیجه می‌ماند و اکثر این کودکان با پرونده‌ای که در آن سرگذشت غم انگیزشان قید شده، در بهزیستی می‌مانند و بزرگ می‌شوند.

105105

کد خبر: 549316

وب گردی

وب گردی