تهرانگردی مسجد جامعی/از درخت آدامسی تا ورق زدن پرونده پزشکی هاشمی رفسنجانی

احمد مسجدجامعی در تهرانگردی آذرماهی خود از منطقه یک تهران بازدید کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، اولین تهرانگردی احمد مسجدجامعی در آذرماه حال و هوای تاریخی به خود گرفت و وی در اولین بازدیدش از محله تجریش از درخت آدامسی بازدید کرد. این درخت که در خیابانی در محله باغ فردوس قرار دارد مورد توجه اهالی قرار گرفته چراکه بعضاً رهگذران و اهالی محل آدامس‌های خود را به این درخت می‌چسبانند اما کسی نتوانسته در مورد چرایی این عمل توضیحاتی را ارائه کند.

در ادامه مسجدجامعی با حضور در مدرسه جلال آل احمد، از بنای این مدرسه قدیمی بازدید کرد. این مدرسه که در میدان تختی قرار دارد بنا به گفته اهالی مدرسه‌ای بوده است که جلال آل احمد در آن درس می‌خوانده، اما مسجد جامعی با رد این ادعا عنوان کرد که جلال آل احمد در محلات جنوبی پایتخت ساکن بوده و پس از ازدواجش با سیمین دانشور قطعه زمینی در کنار منزل نیما در این حوالی خریداری کرده و در این محله درس نمی‌خوانده است.

در ادامه مسجدجامعی با رد ادعای تحصیل جلال آل احمد در این محله گفت: جلال اهل محله پاچنار بوده و پس از ازدواجش با سیمین به شمال تهران مهاجرت می‌کند.

در ادامه مسجد جامعی در مورد چرایی نامگذاری میدانی به نام تختی در محله باغ فردوس سوالاتی را مطرح کرد که یکی از اهالی قدیمی این محل عنوان داشت که در نبش میدان کوچه‌ای به نام قهرمان وجود دارد که منزل پدرزن تختی قهرمان کشتی آنجا بوده و بر همین اساس نام این میدان را تختی گذاشته‌اند.

مسجد جامعی در ادامه از خانه منتسب به پدرزن تختی بازدید کرد که این بنا تخریب و صاحبان فعلی در حال برج‌سازی بودند! اما مالک ساختمان با رد این ادعا که این زمین در گذشته منزل پدرزن پهلوان تختی بوده، گفت: این قطعه زمین مربوط به خاندان سالور بوده است.

در ادامه یکی از اهالی قدیمی محله باغ فردوس با بیان اینکه در باغ فردوس امارت ییلاقی محمدشاه قرار داشته است، گفت: حتی نقل است که در سرداب موزه سینما محمد شاه فوت کرده و پس از آن پسرش ناصرالدین شاه به این دلیل که پدرش در این امارت جان خود را از دست داده به محله باغ فردوس بی‌اعتنایی می‌کند و به دامادش دوست علی خان این محله را هدیه می‌دهد و پس از آن دامادش قطعاتی از این محله را به تومانیانس که از تاجران معروف قدیم پایتخت بوده واگذار می‌کند و این فرد پس از مدتی به دلیل بدهی زمین را قطعه قطعه کرده و به فروش می‌رساند.

او در ادامه به میدان تجریش آمده و از قدیمی‌ترین آش‌فروشی پایتخت بازدید کرد و با صاحب 80 ساله این آش‌فروشی به صحبت نشست.

احمد مسجدجامعی در ادامه به بیمارستان شهدای تجریش رفت و ضمن عیادت از بیماران بخش پیوند کلیه این بیمارستان از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد.

مسجدجامعی با بیان اینکه در گذشته در قسمت جنوبی این بیمارستان، قبرستان تجریش بوده است، در این قبرستان قبر افشار طوس که رئیس شهربانی دولت مصدق بوده است، قرار دارد.

او افزود: قبل از کودتای 28 مرداد، افشار طوس در میدان بهارستان ربوده می‌شود و در اطراف تهران و در محلی به نام تلخو کشته و بدنش تکه تکه می‌شود و از آنجایی که منزلش در نزدیکی تجریش بوده، در این قبرستان دفن می‌شود.

او با بیان اینکه بیمارستان شهدای تجریش محل درمان بسیاری از بزرگان سیاست بوده و پرونده‌های پزشکی مهمی در این بیمارستان است، گفت: در ابتدا بیمارستان شهدا، خانه بهداشت بوده است اما در زمان پهلوی دوم، فرح پهلوی کلنگ احداث بیمارستان سه طبقه را می‌زند و طبقه دوم این بیمارستان به وی‌آی‌پی مسوولان آن زمان تبدل می‌شود.

او با اشاره به کمبود بیمارستان در این منطقه ادامه داد: به دلیل افزایش مجتمع‌های مسکونی در شمال پایتخت با حجم زیادی از مردم روبه‌رو هستیم اما تنها سه بیمارستان در شمال پایتخت وجود دارد.

او افزود: در گذشته و قبل از انقلاب داماد دکتر غریب کمپین طرح پزشک روستا را ایجاد می‌کند چراکه معتقد بود پزشکان ایرانی پس از تحصیل برای کار به خارج از کشور می‌روند و روستاها از پزشک خالی است.

دکتر محسنی، رئیس بیمارستان شهدای تجریش نیز با بیان اینکه این بیمارستان یک بیمارستان سیاسی است، گفت: بزرگانی همچون دکتر ولایتی، هاشمی رفسنجانی، موسوی لاری یا در این بیمارستان بستری بوده‌اند یا فعالیت سیاسی داشتند.

او با بیان اینکه در دوره انقلاب این بیمارستان مرکزیت ویژه‌ای داشت، گفت: بزرگترین مشکل فعلی این بیمارستان نبود تخت کافی است و این در حالی است که پروژه ایجاد تخت جدید نیز به دلیل انصراف خیر به کندی پیش می‌رود.

مسجدجامعی در ادامه پرونده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که پس از ترورش در این بیمارستان بستری شده بود را مطالعه کرد.

20106

کد خبر: 549865

وب گردی

وب گردی