تولید ژلی که صنعت الکترونیک جهان را متحول می کند

محققان ژلی تولید کرده اند که به طور خودکار می تواند مدارهای الکترونیکی را ترمیم و آنها را به وضعیت طبیعی خود برگرداند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، محققان دانشگاه تگزاس فناوری جدیدی ابداع کرده اند که احتمالا می توان آن را راه حلی امیدوارکننده برای یکی از اصلی ترین چالشهای صنعت الکترونیک سازی به شمار آورد. اینکه بتوان تجهیزات الکترونیکی قابل خم شدن و انعطاف پذیر تولید کرده و از آنها در روباتهای منعطف نرم آن هم در سطحی گسترده استفاده کرد همواره یکی از آرزوهای اصلی محققان عرصه الکترونیک بوده است.

به طور کلی مدارهای الکترونیکی که همواره در معرض خم شدن قرار می گیرند مستعد ترک برداشتن و خرد شدن هستند اما با استفاده از ژل جدیدی که محققان دانشگاه تگزاس تولید کرده اند، این نگرانی برطرف خواهد شد.

این ژل بدون هیچگونه محرک خارجی عمل کرده و این بدان معناست که در نقاطی که هرگونه ترک یا شکافی در مدارهای الکترونیکی روی می دهد، به طور خودکار عمل کرده و آن را پر می کند.

همچنین در مواردی که به واسطه استفاده زیاد از مدار یا خم شدن بیش از حد، نقصی در عملکرد آن ایجاد می شود می توان امیدوار بود که به لطف ساختار این ژل متفاوت، مدار به طور خودکار ترمیم شده و مانند گذشته به کار خود ادامه دهد.

ژل مورد نظر از ترکیب پلیمر رسانای هیدروژل با نوعی ژل پایه فلزی با قابلیت شکل گرفتن به طور خودکار ساخته شده که در تلفیق با هم نسبت به هیدروژل (به تنهایی) مستحکمتر و خاصیت کشسانی بیشتری پیدا می کند.

محققانی که این فناوری جدید را ابداع کرده اند امیدوارند که به جز مدارهای الکترونیکی، از آن بتوان در مواردی نظیر باتری ها و حسگرهای زیستی هم استفاده کرد.

20102

کد خبر: 559929

وب گردی

وب گردی