خال کوبیدن جرات می خواهد/ رواج خالکوبی میان جوانان

کم نیستند جوانانی که امروزه گرایش زیادی به سمت خالکوبی دارندو طرح های بزرگ و کوچکی که بر روی پوست خود حک می کنند تا از کاروان مدگرایی جا نمانند.

نیوشا یعقوبی:کافی است اسم خالکوبی یا تاتو(تتو) را در اینترنت سرچ کنید. هزاران صفحه در مقابلتان باز می شود. از مدل های مختلف تاتو و تبلیغ مراکز مربوطه گرفته تا عوارض های مختلف آن. هزاران مرکز در سطح ایران ادعا دارند در این زمینه تخصص دارند و حاضرند هزینه های زیادی برای تبلیغ و جذب مشتری بپردازند. اما آیا تمامی این مراکز تخصص کافی در این زمینه دارند؟ آیا خطرات احتمالی را مد نظر می گیرند یا حاضرند درمقابل اندکی پول، بدون آگاهی و رعایت نکات بهداشتی لازم این مد غربی را رواج دهند.

عوارض جبران ناپذیر کاشت ناخن / سرطان در کمین آرایشگرها

در همین زمینه پای صحبت چند نفر از کسانی که با وجود ریسک خطرهای مختلف تاتو ، حاضر شده اند طرحی را روی پوست خودشان داشته باشند،نشسته ایم:

دوست داشتم خالکوبی کنم، اما جرات نداشتم

آتنا 18 ساله ، ترم اول حسابداری است.از زمانی که طرح یک قلب را بر روی دستش حکاکی کرده تقریبا یک ماهی می گذرد. او در این باره به ایسکانیوز می گوید: دوسالی می شد که تصمیم داشتم خالکوبی داشته باشم اما هم جرات نداشتم هم مادرم راضی نبود اما وقتی دانشگاه قبول شدم ، قبول کرد طرح کوچکی را بر روی دستم بزنم.

او درباره نحوه زدن خالکوبی می گوید: دوست مادرم آرایشگر است و چند سالی است که انواع تاتوها را انجام می دهد.چند بار دیده بودم که طرح های مختلفی روی بدن زنان می زند. ابتدا مقداری داروی بی حس کننده بر سطح پوست افراد میزد ، طرح مورد نظر را با خودکار روی پوست می کشید و پس از 10 دقیقه دستگاه را بر روی طرح مورد نظر می کشد اما چون طرح من یک قلب کوچک بود از بی حس کننده استفاده نکرد.

زمونه عوض شده...

امیر 22 ساله دانشجوی رشته آی تی ، 4 سال است که عکس یک تاج را روی بدنش حک کرده است. او که به تازگی ازذواج کرده است ، همسرش فاطمه را تشویق می کند تا او نیز یک خالکوبی داشته باشد.

او می گوید: به قول معروف «زمونه عوض شده». بسیاری از عوام خالکوبی را بد می دانند و معتقدند تاتو زدن مخصوص افراد شیطان پرست و بی دین است در صورتی که چنین نیست. خالکوبی برای من فقط جنبه زیبایی دارد و بیانگر اعتقاد به فرقه ای خاص نیست.

چشمتان که به خالکوبی عادت کند،از داشتنش پشیمان می شوید

علی 25 ساله فارغ التحصیل رشته معماری است. او یکی از مخالفان سر سخت خالکوبی در سطح بدن است و معتقد است زیبایی های انسان باید ذاتی باشد.

او در این باره می گوید:من یکی از طرفداران مد هستم ولی تماما از آن پیروی نمی کنم. انسان ها ذاتا زیبا آفریده شده اند. برخی افراد برای جلب توجه بیشتر، عمل های زیبایی افراطی انجام می دهند، آرایش های نامتعارف می کنند و حاضرند چندین ساعت درد را تحمل کنند تا یک خالکوبی داشته باشند. خالکوبی شاید زیبا باشد ولی در فرهنگ ما آن را نپذیرفته است.

او ادامه می دهد:انسان ها طرفدار تنوع هستند.مثلا اگر فردی برای یک مدت به صورت متوالی از یک لباس استفاده کند برایش یکنواخت می شود و به قول معروف ازآن لباس زده می شود. این ماجرا درباره تاتو نیز صادق است. اگر شما برای مدتی طولانی یه طرح را روی بدن خود ببینید، چشمتان به دیدن آن عادت می کند حتی ممکن است پس از مدتی از داشتن خالکوبی پشیمان شوید.

علی با اشاره به برچسب های تاتویی که در بازار موجود است می افزاید: افرادی که طرفدار خالکوبی هستند می توانند از برچسب های موجود در بازار استفاده کنند.این برچسب ها از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و با آب و صابون به راحتی پاک می شود.

این چیب بازی ها مال غربتی هاست ، خال کوبیدن جرات می خواد

آنیتا 19 ساله است و خودش را برای کنکور سال 95 آماده می کند. در نگاه اول طرح خالکوبی اش قابل تشخیص نیست فقط می‌توان یک سری خطوط منحنی را تشخیص داد. هنگامی که بازوی دستش را می چرخاند خطوط شبیه اژدهایی می شود که به دور یک انسان پیچیده است و در زیر آن چند کلمه به زبان چینی به چشم می خورد.

او در پاسخ به معنی خالکوبی اش می گوید: من نمیدانم خالکوبی ام چه معنایی می دهدو برایم اهمیتی هم ندارد.مگر همه چیز باید معنا داشته باشد؟ طرح این خالکوبی را در اینترنت پیدا کردم حس قدرت را به من داد و انتخاتش کردم د و نزدیک 14 ساعت طول کشید تا خالکوبی روی بازوی چپم تمام شد و بسیار دردناک بود.

آنیتا در پاسخ به اینکه چرا به جای تحمل این درد، ازبرچسب های موجود در بازار استفاده نکرده است می افزاید: این برچسب ها برای افراد تازه به دوران رسیده است. چنین چیزی در میان هم سن و سال های من باب نیست.دوست نداشتم بار دیگر مورد تمسخر دوستانم قرار بگیرم.یک بار در تولد یکی از دوستان صمیمی ام از این برچسب ها استفاده کردم.آنها به من خندیدند و گفتند «تاتوی موقت خز شده»یا «این چیب بازی ها مال غربتی هاست ، خال کوبیدن جرات می خواد» من هم برای اینکه جرات خودم را به آنها ثابت کنم ، بزرگترین طرحی که می شد را انتخاب کردم تا بیشتر سطح دست چپ مرا بپوشاند.

چه بر سر جوانان ایرانی آمده است

چه بر سر جوانان ایرانی آمده است که حاضرند برای اثبات خود به دیگران ،پوست خود را خراش دهند و ساعت ها درد را تحمل کنند؟ این تقلید های کورکورانه از کجا نشات می گیرد؟

سجاد موسوی روان شناس در پاسخ به این سوال به ایسکانیوز می گوید:جوانان معمولا برای جلب توجه و زیبایی بیشتر اقدام به زدن خالکوبی می کنند.

او با اشاره به اینکه متاسفانه هر روز که می گذرد جوانان بیشتری به سمت خالکوبی کردن بدنشان تمایل پیدا می کنند می گوید: این جوانان فقط به زیبایی خال کوبی فکر می کنند و اکثر این افراد از خطر انتقال بیماری های خطرناک عفونی از این طریق مطلع نیستند.

موسوی تاکید می کند : تحقیقات علمی نشان داده است که به دلیل تماس سوزن با خون در عمل خال کوبی ، خطر ابتلای فرد به ایدز زیاد است و افرادی که خالکوبی می کنند در مجموعه گروه های پرخطر قرار می گیرند.

به گفته موسوی پزشکان تاکید می کنند که حتی با رعایت نکات بهداشتی ، خطر ابتلا به ایدز و دیگر بیماری های عفونی در کسانی که خال کوبی می کنند ، زیاد است و این ادعا که در تاتو از وسایل مخصوص استفاده می شود، به هیچ وجه یک ادعای منطقی و علمی نیست.

او تاکید می کند : افرادی که خالکوبی های نامتعارف روی بدن خود انجام می دهند به نوعی نیاز به مطرح شدن را در خود حس می کنند و تصور می کنند که با این نوع آرایش از مردم عادی متمایز می شوند.

در گذشته معتقد بودند خالکوبی سپید بختی می آورد

مریم 35 ساله در یکی از مناطق غربی تهران سالن زیبایی دارد. به گفته خودش حدود 15 سال است که به صورت حرفه ای تاتو انجام می دهد. او درباره انواع خالکوبی ها می گوید: خالکوبی از سالها پیش در بین مردم مرسوم بوده است. در زمان قدیم برخی معتقد بودند زدن خالکوبی باعث سپید بختی

می شود. مادربزرگ خود من در روز عروسی اش یک خال کوچک در بالای لبش زده بود و اعتقاد داشت که این خال باعث خوشبختی اش خواهد شد.

او در مورد معانی خالکوبی ها می گوید: خال کوبی ها انواع مختلفی دارند و هر کدام دارای معانی خاص خود هستند. مثلا شیر نماد شجاعت است. کسانی که این خالکوبی را انتخاب می کنند افرادی هستند که دوست دارند شجاع تر به نظر برسند. اژدها نماد غلبه بر ترس های افراد است.

قیمت انواع تاتو

طرح‌های کوچک و متوسط با رنگ عادی 200 هزار تومان و با رنگ آمریکایی 300 هزار تومان؛ خالکوبی کل بدن یک فرد با تخفیف، حدود 10 میلیون تومان است.

مریم با بیان این مطلب می گوید: البته کسانی هم هستند که این کار را از کانال های غیر حرفه ای آموخته اند و در ازای خالکوبی متوسط و کوچک مبلغ کمتری را در یافت می کنند به عنوان مثال طرح یک تاج روی بند انگشت 15-20 هزار تومان است که نمی توان به آنها اعتماد کرد چرا که آنها از تجربه کافی برخوردار نیستند و تجهیزات لازم را برای انجام این کار ندارند .

کد خبر: 560393

وب گردی

وب گردی