مسئولان و مردم  نسبت به وظایف پزشکی قانونی توجیه نیستند

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در مراسم امضای تفاهمنامه با صلیب سرخ گفت: مسئولان و مردم نسبت به وظایف پزشکی قانونی توجیه نیستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی پزشکی قانونی دکتر احمد شجاعی با اشاره به نقش مهم و اساسی این سازمان گفت:توجیه نبودن مسولان و مردم نسبت به وظیفه پزشکی قانونی ما را در انجام وظایف‌مان دچار دشوار می کند.

شجاعی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که صبح امروز با حضور دکتر شاکریان رییس اداره کل سازمان های بین‌المللی وزارت امور خارجه و اولیویه مارتین رییس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران و جمعی از معاونان و مدیران سازمان برگزار شد، افزود: سازمان پزشکی قانونی کشور بیش از 40 وظیفه بر عهده دارد که تعیین هویت و رسیدگی به اجساد تنها یکی از نقش‌های این سازمان است اما متأسفانه مردم و مسئولان آگاهی و شناخت لازم را از این سازمان ندارند.

او با اشاره به حادثه منا و تلفات ناشی از آن گفت: هر چند حضور کارشناسان پزشکی قانونی در عربستان برای تعیین هویت اجساد به جای مانده در این حادثه بسیار ضروری بود اما در ترکیب تیم های اعزام شده کارشناسان این سازمان حضور نداشتند.

او اظهار امیدواری کرد: در آینده جایگاه پزشکی قانونی هر چه بیشتر به جامعه و مسئولان شناسانده شود و زمینه حضور کارشناسان پزشکی قانونی در عرصه های مختلف بین‌المللی فراهم شود.

صلیب سرخ در بحث تعیین هویت مهاجرین به پزشکی قانونی کمک کند

قائم مقام رییس سازمان پزشکی قانونی کشور نیز در این جلسه با اشاره به موضوع مهاجرین در کشور و تعیین هویت آنان گفت: تعیین هویت مهاجرین، ایرانی بودن و یا مهاجر بودن آنان و تعیین هویت فرزندان مهاجران از جمله وظایف پزشکی قانونی است که از طریق آزمایش‌های DNA انجام می شود و در این حوزه سازمان با مشکلاتی مواجه است که صلیب سرخ می توان در رفع آن کمک کند.

او خواستار همکاری بیشتر صلیب سرخ در برقراری ارتباط میان پزشکی قانونی کشورهای منطقه شود و اظهار داشت: استقرار مرکز منطقه ای پزشکی قانونی در ایران، برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه ها و نیز بهبود ارتباطات آموزشی در برقراری این ارتباط بسیار مفید بوده که امیدواریم ادامه پیدا کند.

دکتر برزگر همچنین از برقراری دوره آموزشی مشترک با صلیب سرخ در آینده ای نزدیک در اصفهان خبر داد.

پزشکی قانونی در پیشگیری از جرم نقش مهمی دارد

در ادامه دکتر شاکریان رییس اداره کل سازمان های بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: دفتر سیاسی وزارت امور خارجه علاقهمند به توسعه همکاری با پزشکی قانونی در زمینه تشخیص هویت است و با آمادگی کامل و بدون هیچ محدودیتی علاقه مندی برای همکاری را اعلام می کند.

او گفت: کار پزشکی قانونی تنها رسیدگی به اجساد و صدمات ناشی از ضرب و جرح و نزاع نیست بلکه حوزه فعالیت بسیار گسترده و مهمی دارد که مهم‌ترین آن نقش پزشکی قانونی در حوزه های پیشگیری از جرم است.

پزشکی قانونی سازمانی کلیدی در ایران است

اولیویه مارتین رییس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران نیز در این نشست پزشکی قانونی را یکی از شرکای صلیب سرخ دانست و گفت: پزشکی قانونی یکی از سازمان های کلیدی در ایران است.

او تصریح کرد: در موضوع منا شاهد نقش قابل توجه پزشکی قانونی در شناسایی اجساد و تلاش این سازمان برای کاهش درد و رنج خانواده ها بودیم که به نوبه خود قابل توجه و مهم است.

اواظهار امیدواری کرد همکاری و نشست‌های مشترک صلیب سرخ با سازمان پزشکی قانونی کشور در آینده هر چه بیشتر توسعه یابد.

این تفاهم‌نامه همکاری به امضای رییس سازمان پزشکی قانونی کشور، رییس اداره کل سازمان‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه، رییس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران و رییس بانک هویت ژنتیک ایران رسید.

105105

کد خبر: 560500

وب گردی

وب گردی