زمان آغاز تبلیغات انتخاباتی اعلام شد

معاون سیاسی وزیر کشور ۲۹ بهمن را آغاز تبلیغات انتخاباتی امسال اعلام کرد.


به گزارش ایسکانیوز، محمد حسین مقیمی در حاشیه همایش منطقه ای اعضای ستاد انتخابات استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: زمان تبلیغات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از 29 بهمن تا بامداد 6 اسفند است.

وی افزود: انتخابات امسال از ساعت 8 صبح هفتم اسفند آغاز می شود.

مقیمی درباره حضور برخی از مقامات در فعالیت های احزاب گفت: استفاده از منابع دولتی و حضور کارمندان دولت در فعالیت های سیاسی در ساعات اداری غیرقانونی است.

وی افزود: اما کارمندان دولت در صورت داشتن مرخصی و خارج از ساعات اداری نه به عنوان فردی حقوقی بلکه به عنوان فردی حقیقی مجاز به فعالیت سیاسی و تبلیغات انتخاباتی هستند.

مقیمی اضافه کرد: مدیران وزارت کشور مجاز به شرکت در فعالیت های سیاسی نیستند مگر اینکه برای رصد و با مجوز باشد.

وی گفت: فرمانداران نیز به سبب مشغولیت های انتخاباتی از همراهی با نمایندگان شهرها در زمان حضور در حوزه انتخابیه شان تا برگزاری انتخابات امسال منع شده اند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه هدف از برگزاری همایش های منطقه ای را آموزش برگزارکنندگان انتخابات در کشور برشمرد و افزود: 11 منطقه برای برگزاری همایش های منطقه ای 31 استان کشور در نظر گرفته شده که تاکنون در 28 استان برگزار شده است.

وی اضافه کرد: اختتامیه این همایش ها که با حضور ستادهای انتخابات و فرمانداران و بخشداران برگزار می شود ، در خوزستان برگزار خواهد شد.

اخلال در همایش قرچک غیرقانونی بود

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: حادثه ممانعت از برگزاری همایش یکی از احزاب در قرچک ورامین که با مجوز فرمانداری برگزار می‌شد استثناء بود.

محمد حسین مقیمی در حاشیه همایش منطقه ای اعضای ستاد انتخابات استان تهران در جمع خبرنگاران افزود: همه احزاب در طول سال آزادند تا فعالیت سیاسی درون حزبی داشته باشند و فقط اطلاع به فرمانداری کافی است.


وی گفت: برای برگزاری همایش های فراحزبی و بزرگتر از محدوده حزب، احزاب باید از فرمانداری مجوز دریافت کنند.


مقیمی افزود: همایش قرچک ورامین با مجوز فرمانداری برگزار می شد و اختلال در این همایش غیرقانونی بود.


وی با بیان اینکه این همایش به صورت کاملا قانونی برگزار شد اما استثنائا با اختلال مواجه شد، گفت: گزارش تخلفات برگزاری همایش قرچک ورامین برای برخورد قضایی به دستگاه قضا ارجاع شده است.


رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه حفظ امنیت فعالیت های حزبی که دارای مجوز قانونی هستند برعهده فرمانداری و نیروی انتظامی است، افزود: نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات موظفند گزارش تخلف های زمان برگزاری انتخابات را برای برخورد قانونی به دستگاه قضایی ارجاع دهند.


معاون وزیر کشور گفت: این‌گونه اختلال ها و ممانعت از برگزاری همایش های قانونی در کل کشور استثناست و به ندرت اتفاق می افتد.


درصورت موافقت شورای نگهبان، یک سوم انتخابات امسال ماشینی برگزار می شود


رئیس ستاد انتخابات کشور از برگزاری یک سوم انتخابات امسال به صورت ماشینی در صورت موافقت شورای نگهبان خبر داد.


محمد حسین مقیمی در حاشیه همایش منطقه ای اعضای ستاد انتخابات استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: سخت افزار و نرم افزار برگزاری انتخابات با تلاش متخصصان جوان داخلی تهیه شده و در صورت بروز مشکل قادر به رفع سریع آن هستیم.


وی افزود: بخش سخت افزاری و صندوق های الکترونیکی مورد تایید شورای نگهبان است و اعلام نظر این شورا درباره بخش نرم افزاری نیز که از اول آذر در اختیار این شورا قرار گرفته است نیز تا دهم آذر اعلام خواهد شد.


مقیمی اضافه کرد: پس از این مرحله باید حوزه های انتخابیه ای که رای گیری به صورت ماشینی صورت می گیرد نیز به تایید شورای نگهبان برسد.


معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه بودجه برگزاری یک سوم انتخابات به صورت ماشینی در هیات دولت تصویب شده است ، گفت: در دوره قبل، انتخابات در 14 حوزه انتخابیه به صورت الکترونیکی برگزار شده بود.


مقیمی افزود: از 25 مرحله انتخابات 23 مرحله ماشینی و تنها دو مرحله رای گیری و شمارش آرا غیرماشینی برگزار می شود.


وی اضافه کرد: با بکارگیری متخصصان ایرانی برای ماشینی کردن انتخابات از امنیت، سلامت و سرعت انتخابات الکترونیک اطمینان داریم.


معاون وزیر کشور گفت: در صورت برگزاری انتخابات الکترونیک باید برخی از مقررات وآیین نامه ها اصلاح شود که این موضوع به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده و در هیات دولت نیز مورد توجه قرار می گیرد.


مقیمی افزود: تمام افرادی که قادر به خواندن و نوشتن باشند به راحتی می توانند در انتخابات ماشینی نیز رای دهند.


وی اضافه کرد: در صورت برگزاری انتخابات ماشینی، آموزش به رای دهندگان نیز در برنامه ها قرار خواهد گرفت.

201/201

کد خبر: 560523

وب گردی

وب گردی