یک مسئول: درقراردادهای جدید نفتی دوشانس خوب برای بخش خصوصی ایجاده شده است

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، گفت: در چارچوب قراردادهای جدید دو شانس بزرگ برای بخش خصوصی ایران ایجاد شده که این شانس ها تاکنون وجود نداشته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سید مهدی حسینی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر که به موضوع قراردادهای جدید نفتی اختصاص داشت افزود: نخستین فرصت و شانس این است که شراکت بخش خصوصی توانمند کشور با شرکت های بزرگ و بین المللی نفت در عملیات ها برای رشد هر چه بیشتر شرکت های داخلی الزام شده و دومین شانس نیز ایجاد کمپانی مشترک ایرانی و خارجی برای اجرای قراردادهای نفتی است.

حسینی، افزود: هدفمان ظرفیت سازی در بخش خصوصی و ایجاد شرکت های نفتی با ویژگی های مختص به آن است و باید قدر این دو شانس را بدانیم.

وی، درباره چالش تعیین صلاحیت شرکت های داخلی برای شراکت با طرف های خارجی نیز، گفت: وزارت نفت تعیین صلاحیت می کند از این رو حق دارد شرکت هایی را انتخاب کند که صاحب صلاحیت هستند و اما شرکت ها می بایست با در نظر گرفتن فاکتورهای مورد نیاز، خود را به سطح قابل قبولی برسانند.

احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگوی تلفنی با این برنامه از آقای حسینی پرسید: چرا شکل گیری و تکمیل قرارداد تا این روزها که برای خارجی ها آشکار شده است از دید مردم و نمایندگان آنها پنهان مانده بود؟

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در پاسخ به این سؤال، گفت: حرف آقای توکلی درست است این بحث را با شخص ایشان نداشتیم ولی حدود یک سال پیش در جلساتی در مرکز پژوهش های مجلس گزارش آن ارائه شده بود.

حسینی، افزود: البته حدود دو سال پیش نیز همه اجزای اصلی قرارداد در یک هم اندیشی بیان شد و از نظرات عمومی و تخصصی صاحبنظران و مسئولان استفاده شد و در حقیقت موضوع پنهانی نبوده است.

وی در پاسخ به آقای توکلی مبنی بر اینکه الآن دو سال است روی این موضوع کار اما دو هفته پیش گزارش آن در مجلس ارائه شده و ارائه آن نیز توسط این

نماینده مجلس صورت گرفته است،گفت: این طور نبوده به طوری که طی یک سال و نیم گذشته در مجموع بیش از صد جلسه در این خصوص با مسئولان و کارشناسان مختلف برگزار شده و 9 ماه پیش نیز در کمیسیون انرژی مجلس مطرح شده بود.

احمد توکلی در ادامه این بحث افزود: دو سال است که در این باره در کمیته های بسته زحمت می کشند و به صراحت می گویم که دو هفته پیش در مجلس ارائه کردند، البته اطلاعات من و آقای حسینی باهم مطابقت ندارد و می گذارم تا کارشناسان مطلع و مردم قضاوت کنند.

این نماینده مجلس در سؤال دیگری پرسید: شما چرا برای انواع خدمات مورد نیاز این صنعت یک قرارداد تهیه کرده اید در حالی که امکان قراردادهای مختلف وجود داشت.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در پاسخ به این سؤال گفت: زمانی که در کمیته کار را آغاز کرده ایم زمینه هایی که می توانست قرارداد در آن شکل بگیرد را فهرست کردیم که حدود 8 زمینه بود و این سؤال همان موقع مطرح شد که چگونه قرارداد ببندیم؟

حسینی افزود: بعداً به این نتیجه رسیدیم که سه دسته قرارداد ببندیم و روش های بین المللی آن را رصد کردیم.

وی گفت: حال اگر قرار بود چند دسته قرارداد ایجاد می شد، هم ما و هم دنیا به مشکل بر می خورد و گیج کننده می شد.

حسینی در پاسخ به این سؤال که چرا در قراردادها، شرکت های خارجی نفع بیشتری می برند گفت: اینکه گفته می شود ما در قراردادهایمان پاداش می دهیم، چنین چیزی نیست زیرا اصلاً چیزی به نام پاداش نداریم و فقط هزینه های پیمانکار را آن هم با قسط بندی پرداخت می کنیم.

وی افزود: شرکت ها موظف هستند از حداقل 51 درصد ظرفیت های داخل کشور استفاده کنند مگر در مواردی که انتقال با تکنولوژی در زمینه کار با مخزن است که ما فاقد آن هستیم.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی گفت: در بحث تریژرید که تکنولوژی مدرن و سنگین می خواهد ما باید از شرکت های بین المللی استفاده کنیم زیرا چنانچه به آن اهمیت ندهیم ضرر زیادی را متحمل می شویم به طوری که اگر بتوانیم یک درصد به ضریب برداشت از مخازن اضافه کنیم حدود پنج میلیارد بشکه برداشت کرده ایم که رقم آن 500 میلیارد دلار می شود و ما حق نداریم این ثروت ملی را نادیده بگیریم.

401401

کد خبر: 560796

وب گردی

وب گردی