تفکر داروخانه های زنجیره ای مطابق با آیین نامه نیست

تاخیر در پرداخت های سازمان های بیمه گر همچنان با مشکلات عدیده ای رو به رو است .همچنین در خصوص مالیات های دارویی سازمان های مربوط راه به جایی نبرده اند و چالش های حوزه دارویی به قوت خود باقی است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آستان دکتر حمید خیری مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران گفت: دریافت مالیات ها به همان شدت قبل است . البته به غیر از این ، مشکلات در حوزه دارویی بحث جدیدی که چالش های فراوانی را به وجود آورده است رشد داروخانه های زنجیره ای است. در حال حاضر داروسازان در جایگاه خود با اقتدار مشغول به عرضه دارو هستند اما متاسفانه تفکر ایجاد داروخانه های زنجیره ای و ارائه برخی برندهای دارویی خاص اختلال عظیمی را در کار داروسازان داروخانه ها ایجاد می کند.

خیری در ادامه افزود: در طرح داروخانه های زنجیره ای آزادی در اجرا صورت نمی گیرد و عده ای سرمایه گذار و برخی شرکت ها دست به چنین اقداماتی زده اند .

او با بیان این که سازمان غذا و دارو در جریان اجرای چنین طرحی قرار دارد گفت: سازمان غذا و دارو به طور کامل در جریان شکل گیری داروخانه های زنجیره ای است و این مسئله را با انجمن داروسازان ایران مطرح کرد، با توجه به اینکه انجمن داروسازان ایران نظر مخالف داشت اما به نحو دیگری تفکر اجرای این طرح همچنان در دست اقدام است.

خیری با اشاره به این موضوع که اجرای طرح داروخانه های زنجیره ای با شرایط جامعه ما مناسبتی ندارد ادامه داد: عملکرد و اجرای کار همه داروخانه ها باید طبق ضوابط و آیین نامه های موجود باشد بنابراین طرح داروخانه های زنجیره ای مطابق با آیین نامه نیست.

او با بیان اینکه داروخانه های خصوصی در این طرح صدمات زیادی را متحمل می شوند افزود: در حال حاضر بالغ بر 50درصد بازار اقتصاد دارویی ایران در سطح داروخانه های دولتی (دانشگاهی ، هلا ل احمر و..) قرار دارد و با اجرای چنین طرحی بسیاری از فارغ التحصیلان دارو سازی و دانشجویانی که مشغول به کار هستند جایگاه خود را از دست می دهند.

دکتر خیری با اشاره به مشکلاتی که در بر سر راه چنین طرحی وجود دارد ادامه داد: لازم به ذکر است که میزان بازار دارویی ایران در حد 12 میلیارد تومان به مدت 4 سال است که ثابت مانده است با توجه به اینکه در طول مدت 4 سال گذشته تعداد زیادی از دانشجویان داروسازی فارغ التحصیل و وارد بازار کار شده اند ،50 درصد بازار دارویی در اختیار (عرضه دارو) داروخانه های دولتی است به نظر می رسد که آینده درخشانی در این راستا در چشم انداز نخواهد بود.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران گفت: البته انجمن داروسازان ایران در قالب طرح توانمند سازی داروخانه ها صرفا باید در اختیار شایستگان این رشته حول دو محور اقدام کند. نخستین گام در جهت رسیدن به اهداف ابتدا استانداردسازی فرآیند داروخانه ها در جهت ارتقای خدمات به بیماران مراجعه کننده و محور دوم افزایش بهره وری اقتصادی به منظور ارتقای توان رقابتی داروخانه های خصوصی است .بنابراین یکی از پیشنهاداتی که انجمن در این راستا مد نظر داشت تامین داروخانه های مشارکتی توسط داروسازان است و عملا این طرح اثر بخش تر خواهد بود.

105105

کد خبر: 560881

وب گردی

وب گردی