مهربانی یعنی همین.../ دست‌گیری  اهالی جنوب شهر  از معتادان محله

با وجود اینکه بیشتر شهروندان از افزایش فاصله‌ها و کم شدن عاطفه‌ها می‌گویند اما در محله‌های  جنوبی تهران هنوز هم شاهد هستیم که سرعت زندگی و تکنولوژی نتوانسته این حس نوع‌دوستی و مهربانی را بین اهالی کمرنگ کند. اینجا هنوز انسان‌ها دست یکدیگر را می‌گیرند و به هم کمک می‌کنند.

زهره حاجیان: شاهد این ادعا گروهی از مردم محله و اعضای هیئت امنای مسجد سیدالشهدا(ع) در محله شهید پالاش در منطقه 18 شهرداری هستند که تصمیم گرفتند از مردانی که به آخر خط زندگی رسیده‌اند حمایت کنند و آنها را به زندگی برگردانند. «سهراب قریشی» شورایار و بسیجی فعال محله که نقش کلیدی در رقم خوردن این مهم داشته برایمان از اتفاقی می‌گوید که تاکنون در هیچ محله‌ای شاهدش نبوده‌ایم.

کارت دعوت برای معتادان و کارتن‌خواب‌ها

انگار این کار سابقه چند ساله دارد، اما نه با این وسعت و گستردگی. آن روز‌ها گاهی فرد معتادی به گروه خادمان محله شهید پالاش معرفی و اقداماتی برای ترک اعتیاد او انجام می‌شد. اما از ماه رمضان امسال کلید این کار به‌طور جدی‌تر خورد. برگزاری مهمانی و پهن کردن سفره افطار برای افرادی که بر سر هیچ یک از سفره‌های شهر جایی نداشتند نخستین قدم برای ابراز این مهربانی بود. قصه از جایی شروع شد که جوانان و جمعی از اهالی محله پالاش تصمیم گرفتند تا چهره محله را زیبا کنند و حامی افرادی باشند که کارتن‌خواب نام گرفته‌اند. افرادی که خمیده و ناتوان قدم‌ برمی‌داشتند و پس از یک روز پرسه زدن در خیابان‌ها و خم شدن در سطل‌های زباله مکانیزه در گوشه‌ای از کوچه‌ و پسکوچه‌های محله پناه می‌گرفتند و شب را به صبح می‌رساندند. عضو شورایاری محله و فرمانده بسیج مسجد سیدالشهدا(ع) در این‌باره می‌گوید: «حضور این افراد با ظاهری ناخوشایند بهانه‌ای شد تا گروه خادمان محله شهید پالاش که متشکل از جمعی از جوانان محله بود کارت‌های دعوتی را برای حضور معتادان و کارتن‌خواب‌ها در مراسم افطاری مسجد محله پخش کنند. این‌طور شد که خادمان محله شهید پالاش هر روز به دنبال دعوت از کارتن‌خواب‌ها در محله می‌چرخیدند و با ارائه کارت دعوت آنها را از برگزاری یک مهمانی خودمانی خبردار می‌کردند.»

روز مهمانی آسیب‌دیدگان در مسجد

«سهراب قریشی» اشاره می‌کند که مراسم افطاری برای کارتن‌خواب‌ها و معتادانی برپا می‌شد که کاملاً معلوم بود روزه نیستند و اصلاً توانایی روزه گرفتن ندارند. او می‌گوید: «از ۳۰ نفری که برای این مهمانی دعوت شدند تنها ۱۵ نفر در روز مقرر به مسجد آمدند. بعد از اهدای لباس‌های نو و حمام کردن، همگی بر سر یک سفره نشستند و مهمانی آغاز شد. گروهی از انجمن معتادان گمنام به این مراسم آمدند و راه رهایی از دام اعتیاد را برای این افراد توضیح دادند. معتادان و کارتن‌خواب‌ها هم که از وضعیت‌شان خسته شده بودند پیشنهاد ترک را پذیرفتند. با توجه به هماهنگی‌هایی که با بهزیستی و ۳ کمپ ترک اعتیاد مستقر در منطقه انجام شده بود ۸ نفر متقاضی ترک اعتیاد به این مراکز معرفی شدند و قرار شد هزینه‌ها با تخفیف زیاد از این افراد دریافت شود. اگر هم توانایی پرداخت نداشتند با کمک خیّران و اهالی محله هزینه‌ها پرداخت شود.» قریشی با بیان این مطلب می‌گوید: «با کمک‌هایی که از اهالی محله و هیئت امنای مسجد سیدالشهدا(ع) جمع شد این افراد در کمپ‌ها بستری شدند. حدود ۲ میلیون تومان برای این ۸ نفر هزینه شد. در طی انجام این مراحل ۱۰ نفر دیگر از معتادان جذب این اقدام شدند. آنها خود را به مسجد سیدالشهدا(ع) معرفی کردند و حالا موفق به ترک شده‌اند.» او ادامه می‌دهد: «بعد از ۲۱ روز مددجویان موفق به ترک شدند و به محله بازگشتند. اهالی با نصب بنر در محله و پخش شربت و شیرینی و تحسین معتادان بهبودیافته خوشحالی خود را ابراز کردند. شاید همین استقبال باعث شد تا آنها در مسیر پاکی باقی بمانند. آنها همیشه در نمازهای جماعت حاضر هستند و عضو فعال محله شده‌اند.»

نگاه مردم باید تغییر کند

این روز‌ها و شب‌ها مسجد سیدالشهدا(ع) واقع در خیابان پالاش حال و هوای دیگری را تجربه می‌کند. قریشی می‌گوید: «در گذشته تعداد افرادی که به این مسجد می‌آمدند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید، اما این روز‌ها افراد زیادی در این مسجد آمد و رفت دارند. البته جلسات «NA» ابتدا در مسجد برگزار می‌شد، اما به خاطر نگاه بد برخی از هم‌محله‌های‌ها و شهروندان مدتی است که در خانه‌های اهالی برگزار می‌شود.» این شورایار با اشاره به اینکه بیشتر این معتادان قبل از ترک، هروئین و‌‌ تریاک مصرف می‌کردند می‌گوید: «خدا را شکر می‌کنم که توانستم پا به پایشان حرکت کنم. دیگران همیشه به من می‌گفتند یا خودت هم مثل آنها گرفتار می‌شوی یا خدا کمک می‌کند و آنها موفق به ترک می‌شوند.» قریشی ۳ فرزند دارد و تا امروز با وجود مشکلات که خودش از هیچ کمکی به معتادان بهبود یافته دریغ نکرده است؛ از پیگیری مشکلات ترک اعتیاد و اشتغالزایی آنان گرفته تا رفع مشکلات خانوادگی و....

مشکل دهان و دندان معتادان جدی است

با مساعدت مسئولان درمانگاه سیدالشهدا(ع) در محله شهید رجایی مبنی بر ارائه خدمات دندانپزشکی نیم‌بها و قسطی، خوشبختانه معتادان بهبود یافته در حال رفع مشکلات دندان هستند. قریشی با بیان این مطلب می‌گوید: «بسیاری از معتادان به مصرف مواد، دچار مشکلات جدی دندان می‌شوند و برای رفع مشکل این عده در محله تعداد زیادی از مردم محله همکاری کردند. مدتی می‌شود که آنها به درمانگاه سیدالشهدا(ع) رفت‌وآمد دارند و مراحل درمان مشکلات دهان و دندان را طی می‌کنند.» قریشی در ادامه می‌گوید: «مهم‌ترین مشکل فعلی آنها اشتغال است. اگر بحث اشتغال رفع شود همه آنها ازدواج خواهند کرد. دندان گرد هم نیستند، به حقوق ماهی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان راضی‌اند. در این مدت به‌عنوان نیروی کار موقت در چندین کارگاه کار کردند، اما کارشان دائمی نبود. تا امروز در بسیاری از مراکز فرم پر کرده‌اند، اما هنوز خبری نیست.»

مهربانی یعنی همین...

محسن ۲۰ سال معتاد بود که موفق به ترک شد و در حال حاضر نامزد کرده است. همسرش از اتفاقاتی که برای او افتاده کاملاً آگاه است و این را پذیرفته که معتادان می‌توانند به چرخه زندگی سالم برگردند. البته برخی از خانواده‌ها فرزندانشان را نمی‌پذیرفتند که با پا در میانی قریشی و اعضای محله دوباره به جمع خانواده بازگشتند. قریشی می‌گوید: «در محله شهید پالاش که در حوزه استحفاظی بسیج است کسی حق ندارد کارتن‌خواب باشد، بیرون از محله هر‌کاری می‌خواهند می‌توانند انجام دهند، اما داخل محله نه. به لطف خدا توانستیم با همکاری نیروی انتظامی تعدادی از فروشندگان موادمخدر را دستگیر کنیم و در نظر داریم در گام‌های بعدی محله را از وجود افراد معتاد پاک‌کنیم و یاریگر آنها در ترک اعتیاد باشیم.» او ادامه می‌دهد: «افرادی که کارت ملی (احراز هویت) داشته باشند می‌توانند از طریق معرفی مسجد سیدالشهدا(ع) به رایگان در کمپ‌های ترک اعتیاد بستری شوند. اگر کسی مشتاق ترک اعتیاد باشد از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد و برای ترک اعتیادش پیشقدم می‌شویم.» به‌رغم اینکه خیلی‌ها معتقدند بین مردم فاصله افتاده و صداقت‌ها از بین رفته اما در محله‌های منطقه ما هنوز مردم مهربانند و به یکدیگر کمک می‌کنند. قریشی ادامه می‌دهد: «ما طبق آیه قرآن معتقدیم که هیچ‌کس نمی‌تواند سرنوشتش را عوض کند، مگر اینکه خودش بخواهد سرنوشت خودش را عوض کند. اعضای مسجد سیدالشهدا(ع)، پایگاه شهید پالاش و اهالی محله شهید رجایی از هیچ خدمتی در این مسیر دریغ ندارند و با وجود مشکلات ریز و درشتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند برای بهبود کارتن‌خواب‌ها و معتادان اقدام خواهند کرد.»

105105

کد خبر: 561038

وب گردی

وب گردی