نخستین حمله هوایی بریتانیا در سوریه و گذشتن دولت از سد پارلمان

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که ساعاتی پس از این رای‌گیری جت‌های جنگنده تورنادو این کشور اولین حملات خود علیه مواضع داعش در سوریه را انجام داده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه خبری "کانال 4" بریتانیا، پارلمان این کشور پس از حدود 11 ساعت بحث و بررسی فشرده در مورد مداخله نظامی به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه، با ۳۹۷ رای موافق در مقابل ۲۲۳ رای مخالف حملات هوایی در سوریه را تصویب کرد.

به دنبال این رای پارلمان، فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که هواپیماهای بریتانیایی "خیلی سریع" به این عملیات اعزام می‌شوند.

نخست وزیر بریتانیا نیز در توییتر نوشت: به اعتقاد من مجلس عوام تصمیم درستی برای حفاظت از کشور گرفت. اقدام نظامی در سوریه یک جنبه از یک استراتژی کلی‌تر ما است.

بی بی سی گزارش داد که دو فروند از چهار جنگنده نیروی هوایی بریتانیا که پس از تصویب طرح به ماموریت رفته بودند اکنون به پایگاه خود بازگشته‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرد از تصمیم پارلمان بریتانیا برای مداخله نظامی در سوریه استقبال کرد.

او همچنین از تصمیم پیشتر کابینه آلمان برای اعزام نیرو جهت کمک به ائتلاف تحت رهبری واشنگتن برای مبارزه با داعش قدردانی کرد.

بر اساس ارزیابی‌ها ۶۷ نماینده حزب کارگر، بزرگترین حزب مخالف دولت این کشور، در این مورد به طرح دولت رأی مثبت داده‌اند، هرچند یکی از اعضای این حزب شمار این نمایندگان را ۵۷ تن اعلام کرده است.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر نیز در واکنش به رای پارلمان بریتانیا گفت: پارلمان به حمله هوایی به سوریه رأی داد. به فکر پیام‌هایی هستم که در روزهای اخیر از رأی دهندگان حوزه انتخابیه‌ام گرفته‌ام. کسانی که نگران خانواده‌هایشان در سوریه هستند. همچنین به فکر اعضای نیروهای مسلح کشورمان هستم که جانشان در خطر قرار می‌گیرد. واقعیت این است که طرح دیوید کامرون و استدلالهایش متقاعد کننده نبود. نیروی زمینی قابل اعتمادی در سوریه وجود ندارد، برنامه‌ای هم برای توافق دیپلماتیک در کار نیست.

کوربین در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: از روز پنجشنبه گذشته که دیوید کامرون برنامه‌اش برای حمله هوایی در سوریه را مطرح کرد، مخالفت با این برنامه در سراسر کشور، در پارلمان و در حزب کارگر رو به افزایش بوده است. می‌توان نتیجه گرفت که نخست وزیر متوجه شده بود که مخالفت با برنامه فکر نشده‌اش برای ورود عجولانه به جنگ رو به افزایش است و مجبور شد رأی گیری را قبل از آنکه کار از دستش خارج شود برگزار کند. من استدلال کردم و بر آن پافشاری خواهم کرد که ما باید تلاش خود را برای دست یافتن به یک راه حل دیپلماتیک و سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه دو برابر کنیم. نظامیان انگلیس اکنون در معرض آسیب هستند و از دست رفتن جان افراد بیگناه متأسفانه تقریبا اجتناب ناپذیر شده است.

همچنین الکس سالموند، رهبر سابق حزب استقلال اسکاتلند و نماینده پارلمان انگلیس گفت که اکثریت در این رای‌گیری پارلمان "تقریبا همانند" اکثریت در رای گیری حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بود.

او افزود که این رای را "اشتباهی در ابعاد رای عراق نمی‌داند، اما یک استراتژی غلط است."

301301

کد خبر: 561407

وب گردی

وب گردی