ترویج سنت تعزیه‌خوانی با مستند «میراث من آواز» در سینماحقیقت

 مستند «میراث من آواز» به کارگردانی فاطمه موسوی و با موضوع تعزیه‌خوانی بانوان بوشهری، در بخش مسابقه مستندهای نیمه‌بلند نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد. 

به گزارش ایسکانیوز، موسوی پیرامون موضوع این مستند گفت: «میراث من آواز» روایت زندگی دو خواهر بوشهری است که در مراسم آیینی محرم به جای زنان اهل بیت ایفای نقش کرده و تعزیه اجرا می‌کنند.
وی افزود: در میان شهرهای ایران، بوشهر تنها شهری است که بانوان اجازه دارند در نقش زنان اهل بیت وارد گود تعزیه‌خوانی شده و اجرای مستقل داشته باشند.
این مستندساز درباره نحوه آشنایی با سوژه فیلمش خاطرنشان کرد: از آنجایی که خودم بوشهری هستم، از نزدیک با چنین آئینی آشنایی دارم. در بوشهر برای جزئی‌ترین اتفاق هم یک مراسم برپا می‌شود که موسیقی مربوط به خود را دارد. هدف من از ساخت این مستند، ترویج سنت تعزیه‌خوانی بود که از سال‌ها پیش بدون حمایت هیچ نهادی، نسل به نسل توسط مردم حفظ شده است.
وی در پاسخ به اینکه چرا فقط در بوشهر فضایی برای اجرای تعزیه توسط خانم‌ها فراهم است، اذعان کرد: سالیان سال است که بوشهر فرهنگ‌های مختلف را در خود جای داده و تبدیل به حوزه تلفیق آئین شده است. از طرف دیگر طی تحقیقاتی که برای ساخت این مستند داشتم، دریافتم 5 هزار سال گذشته، ایزد بانوی تمدن عیلام که در کتیبه‌های شوش با عنوان بانوی لیان (بوشهر امروزی) از آن یاد شده، مورد توجه بوده است. این امر نشان می‌دهد از دوران گذشته زنان جایگاه و احترام خاصی در این منطقه داشته‌اند و هویت آنها با این شهر تاریخی ادغام شده است. به همین دلیل است که بوشهر طی سالیان سال پذیرای تعزیه‌خوانی بانوان بوده است.
موسوی درباره‌ی روند پژوهش این مستند خاطرنشان کرد: پژوهش و تولید این مستند 4 سال به طول انجامید و خوشبختانه تصاویر خوبی از اوایل انقلاب اسلامی و دهه 60 در این مستند جای گرفته است.
وی در پایان پیرامون برگزاری نهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» گفت: به عنوان یک مخاطب منتظر دیدن فیلم‌هایی نزدیک به استانداردهای جهانی در این دوره جشنواره هستم. اینکه تعداد کمتری فیلم اما با کیفیت بالا در جشنواره به نمایش درآید، نشان‌دهنده توجه «سینماحقیقت» به مخاطبان فیلم مستند است.
گفتنی است که عوامل تولید مستند 35 دقیقه‌ای «میراث من آواز» عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: فاطمه موسوی/ تحقیق و پژوهش: سیدقاسم یاحسینی/ تصویربرداران: صادق سوری، میثم میرزایی، حمید نجفی‌راد/ صدابردار: رضا ضعیمی/ تدوین: رضا فرهمند.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی (ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.
503

کد خبر: 561409

وب گردی

وب گردی