16 مقام جدید فیفا به اتهام گرفتن رشوه های میلیاردی دستگیر شدند

دستگیری و بازداشت اعضای فاسد فدراسیون جهانی فوتبال همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایسکانیوز، در ادامه تحقیقات مقامات قضایی سوئیس و دپارتمان عدالت آمریکا در خصوص فساد مالی و مدیریتی در فیفا، دو نفر دیگر از مقامات این نهاد که نایب‌رئیس‌های فیفا بوده‌اند، بازداشت شدند. این دو نفر آلفردو هاویت، رئیس کونکاکاف (کنفدراسیون آمریکای شمالی، مرکزی و منطقه کارائیب) و خوان آنخل ناپوت، رئیس کونمبول (کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی) هستند که به اتهام دریافت میلیون‌ها دلار رشوه روز گذشته (پنجشنبه) ‌در هتل «Baur au Lac» واقع در زوریخ، همان مکانی که در ماه مِی 2015 تعدادی از اعضای ارشد فیفا در آن بازداشت شدند، دستگیر شدند.

در بیانیه سازمان فدرال عدالت سوئیس در خصوص دستگیری دو عضو اجرایی فیفا آماده است: افراد دستگیر شده تا زمان استردادشان به کشورهای خود، در بازداشت خواهند بود. طبق اعلام دپارتمان عدالت آمریکا، افراد مذکور به دریافت رشوه‌هایی چند میلیون دلاری متهم هستند. این افراد متهم هستند که در ازای فروش حقوق تجاری و تبلیغاتی فیفا در تورنمنت‌های آمریکای لاتین و نیز بازی‌های مراحل مقدماتی جام‌های جهانی، رشوه‌های چند میلیون دلاری دریافت کرده‌اند و واریز این مبالغ به حساب‌ها آنها از طریق بانک‌های آمریکا بررسی شده است.

فرانکویس کارارد، رئیس کمیته اصلاح فیفا در کنفرانس خبری گفت که این بازداشت‌ها گام مهمی در جهت ایجاد اصلاحات و تغییرات در بالاتری نهاد فوتبالی جهان است و فیفا از این طریق می‌تواند خود را نوسازی کند. فیفا در حال گذر از بحرانی جدی است، بحرانی که فرصتی منحصر به فرد برای ایجاد تغییرات و نوسازی در فیفا است.

فسادهای ادامه‌دار فیفا حالا وارد فاز جدیدی شده است، جایی که دپارتمان عدالت آمریکا 16 مقام این نهاد از جمله شش عضو فعلی و یا پیشین کمیته اجرایی فیفا را به دلیل دریافت مجموعاً 130 میلیون دلار رشوه متهم دانسته و زیرنظر دارد. جک وارنر، نایب رئیس پیشین فدراسیون جهانی فوتبال یکی از این افراد است. او که اخیراً در پی تحقیقاتی که در زمینه فرآیند اعطای میزبانی جام جهانی 2018 و جام جهانی 2022 انجام شد، تا پایان عمر از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم شد، یکی از اتهامات وارد شده به او این است که مبلغ 500 هزار دلار از کمک مالی که قرار بوده به زلزله زدگان هائیتی برسد را برای خود برداشته است.

وارنر که به مدت 21 سال ریاست کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی، مرکزی و حوزه دریای کارائیب (کونکاکاف) را برعهده داشت و یکی از مسئولان ارشد فیفا بود که در ماه مِی 2015 در ژنو سوئیس بازداشت شدند تا تحقیقات FBI بر روی فسادهای این افراد در این نهاد مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

عیسی حیاتو، رئیس موقت فیفا که گفته می‌شود نام او نیز در این فهرست 16 نفره است، هرگونه فساد مالی را رد کرده است. او گفته نه خودش و نه سازمانی که او موقتاً ریاستش را بر عهده دارد، فسادی را مرتکب نشده است. نکته جالب در مورد حیاتو این است که او در جریان کنفرانس خبری اخیر خود چشمانش را بست و چرتی کوتاه مدت زد که همین او را به شدت سوژه رسانه‌ها کرده است.

همچنین روز گذشته (پنجشنبه) اعضای کمیته اجرایی فیفا جلسه‌ای را با محوریت تصویب پیش‌نویس طرح‌‌هایی برای انجام اصلاحات در ساختار مدیریتی فدراسیون جهانی فوتبال و سازماندهی تورنمنت‌های تحت مدیریت این سازمان، در زوریخ برگزار کردند که بحث افزایش تعداد تیم‌های جام جهانی از 32 به 40 تیم نیز در آن مطرح شد. این بحث نتیجه‌ای نداشت و تصمیم‌‌گیری نهایی در خصوص آن به جلسات بعدی موکول شد.

بالاترین نهاد فوتبالی جهان پس از رو شدن رسوایی گسترده اداری و مالی اعضای ارشدش در ماه مِی (اردیبهشت) و بازداشت شماری از آنها برای تحقیقات بیشتر، تحت‌فشار بی‌سابقه‌ای برای ایجاد اصلاحات است. از آن تاریخ تاکنون هر روز پرونده‌ای جدید از فساد مدیران ارشد فیفا رو می‌شود که از آن جمله می‌توان به محرومیت 90 روزه سپ بلاتر، رئیس فیفا و میشل پلاتینی، رئیس یوفا و نایب رئیس فیفا از هر گونه فعالیت فوتبالی از سوی کمیته اخلاق فیفا اشاره کرد. اخیراً هم خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تکمیل تحقیقات و اعلام حکم نهایی در مورد سپ بلاتر ممکن است تا پنج سال به طول بکشد.

قرار است در کنگره فوق‌العاده‌ای که در تاریخ 26 فوریه 2016 (7 اسفند 94) در شهر زوریخ سوئیس و با حضور 209 اتحادیه عضو فیفا برگزار خواهد شد، رئیس جدید فیفا انتخاب شود. بر این اساس پنج کاندیدا به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت تا جانشین سپ بلاتر مشخص شود که عبارتند از شیخ سلمان بن ابراهیم آل‌خلیفه 49 ساله (رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا)، شاهزاده علی‌‌‌بن‌حسین 39 ساله (رئیس اتحادیه فوتبال اردن)، جانی اینفانتینو 45 ساله (دبیرکل اتحادیه فوتبال اروپا)، موسیما گابریل «توکیو» 62 ساله (تاجر اهل آفریقای جنوبی)، ژروم شامپاینه 57 (عضو پیشین فیفا) برای تکیه بر مسند ریاست فیفا به رقابت با هم خواهند پرداخت.

602/603

کد خبر: 561592

وب گردی

وب گردی