نیاز بیمارستان‌های کشور به ٢٠٠‌هزار پرستار/اجرای طرح تربیت پرستار بیمارستانی منتفی‌شد

  اجرای طرح تربیت پرستار بیمارستانی که قرار بود با هدف جبران کمبود پرستار عملی شود، درپی اعتراض گسترده جامعه پرستاری منتفی شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند همین چند روز پیش بود که معاونت آموزشی وزارت بهداشت با استناد به کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان‌های کشور، طرحی را در دستور کار قرار داد که براساس آن مقرر شد تا آموزش پرستار دیگر به جای دانشکده‌ها، در بیمارستان‌ها انجام شود، زمان اجرای این طرح هم از اول بهمن‌ماه امسال درنظر گرفته شد. مدت زمان زیادی از اعلام این موضوع ازسوی وزارت بهداشت نمی‌گذشت که گروه‌های پرستاری ازجمله فعالان صنفی و اعضای سازمان نظام پرستاری، نسبت به اجرای آن اعتراض کردند. آنها بر این موضوع اتفاق‌نظر داشتند که سهامداران بیمارستان‌های خصوصی و حامیان این طرح، درپی تربیت نیروی کار ارزان‌قیمت و دراختیارگرفتن بازار کار پرستاری هستند و این مسأله امنیت شغلی پرستاران را به‌ویژه در مراکزدرمانی خصوصی در معرض خطر قرار می‌دهد. انتقاد دیگر اما به فاصله گرفتن از فضای علمی، آکادمیک و تخصصی در تربیت نیروی پرستاران بود که منجر به پایین آمدن سطح کیفی خدمات بهداشتی و درمانی کشور می‌شود. همه این انتقادات اما در نشست مشترک معاون آموزشی وزارت بهداشت با مدیران و نمایندگان پرستاری بررسی شد و درنهایت قرار بر این شد تا طرح تربیت پرستار بیمارستانی منتفی شود. اصغر دالوندی، مدیر گروه پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اعلام این خبر، به نتایج این جلسه اشاره کرد و گفت: «قبلا اعلام شده بود که تربیت پرستار به بیمارستان‌های بخش خصوصی سپرده شود که در نشستی که با معاون آموزشی وزارت بهداشت و مدیران و نمایندگان پرستاری داشتیم، این موضوع تقریبا منتفی شد. همچنین قرار شد تا پذیرش دانشجوی پرستاری تنها از طریق کنکور سراسری و دانشکده‌های پرستاری امکان‌پذیر شود.» منتفی‌شدن اجرای طرح تربیت پرستار ازسوی بیمارستان‌های خصوصی، اما با انتقاد روسای این بیمارستان‌ها همراه شد. دالوندی در پاسخ به این انتقادها تأکید کرد: «بیمارستان‌ها می‌توانند براساس نیازشان به نیروی پرستاری، از طریق دانشکده‌های پرستاری اقدام کنند.» او در ادامه از آمادگی دانشکده‌های پرستاری برای آموزش پرستار در بیمارستان‌ها براساس استانداردهای بورد پرستاری خبر داد.
او به کمبود پرستار در بیمارستان‌ها اشاره کرد: «بررسی‌های علمی نشان می‌دهد ما به حدود ٨٠ تا ٢٠٠‌هزار پرستار درکشور نیاز داریم، شهرهای بزرگ هم مشکل بیشتری دارند، از این‌رو باید زمینه‌های جذب پرستاران را فراهم کرد.» به گفته او، برای جبران این کمبود نیرو، باید جاذبه‌های پرستاری افزایش پیدا کند: «پرداختی نیروهای پرستاری، باید حداقل ٢‌هزار دلار باشد، این پرداختی می‌تواند در قالب تعرفه، کارانه و ... باشد.»
کمبود نیرو دغدغه جامعه پرستاری
حمید اکبری، قائم‌مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت هم درحاشیه نشست مسائل آموزشی پرستاری کشور، کمبود نیروی انسانی را از دغدغه‌های پرستاری عنوان کرد و گفت: «کمبود نیروی پرستاری از معضلاتی است که کشور به صورت جدی با آن مواجه است و در این راستا از پتانسیل بیمارستان‌های غیردولتی یا بیمارستان‌های دولتی غیرآموزشی استفاده می‌شود، بدین صورت که با تفاهمنامه‌ای که بین دانشکده پرستاری، مامایی و بیمارستان منعقد می‌شود، به آموزش پرستاران درعرصه‌های بالینی می‌پردازیم.» قائم‌مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت، برداشت متفاوت از دستورالعمل ابلاغی آموزش پرستاری، درخصوص نحوه پذیرش دانشجوی پرستاری را دغدغه اخیر پرستاران اعلام کرد: «سوءبرداشت از دستورالعمل ابلاغی آموزش پرستاری مبنی بر این‌که پذیرش دانشجو در هر بیمارستانی به صورت آزاد انجام پذیرد، باعث ایجاد نگرانی‌هایی بین پرستاران شده بود. این در حالی است که نحوه پذیرش دانشجو تنها از طریق آزمون خواهد بود و هیچ یک از دانشجویان بدون گذراندن برنامه مصوب آموزش پرستاری فارغ‌التحصیل نخواهند شد و این قانون در مورد همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی اجرا می‌شود، بنابراین در بخش خصوصی نیز هیچ سازمانی مجاز نخواهد بود که دستورالعمل و یا برنامه آموزش پرستاری مجزا داشته باشد.» او با اشاره به کمبود نیروی پرستار در بیماستان‌ها تأکید کرد: «مطالعات نیازسنجی کشور نشان می‌دهد که در خوشبینانه‌ترین حالت به حدود یکصد‌هزار پرستار نیاز داریم و درحالی‌ که دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور حداکثر حدود ٤‌هزار دانشجوی پرستاری در ‌سال تربیت می‌کنند و نیاز به تربیت نیروی پرستاری هنوز وجود دارد.»


سهامداران خصوصی در ماجرای تربیت پرستار بیمارستانی نقش داشتند
محمد شریفی‌مقدم که دبیرکل خانه پرستار است، اما نظر دیگری دارد. او تأکید دارد که ماجرای تربیت پرستار بیمارستانی به سفارش سهامداران بیمارستان‌های خصوصی شکل گرفته است. او در توضیح بیشتر به مهر گفت: «کمبود نیروی پرستاری موضوعی است که طی ۳۰‌سال گذشته ایجاد شده و به‌طور طبیعی مولفه‌های زیادی در آن نقش داشته‌اند که باید علت‌های آن را بررسی کرد.» به گفته او، مسئولان درحالی به دنبال افزایش فارغ‌التحصیلان پرستاری هستند که کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ترکیه، کانادا و آمریکا، بدون کوچکترین هزینه بهترین و کارآمدترین پرستاران ما را جذب کار می‌کنند: «متاسفانه با وجود هزینه‌های سنگین تربیت فارغ‌التحصیلان پرستاری، اما تعداد زیادی از آنها در سایر مشاغل کار می‌کنند.» دبیرکل خانه پرستار با اشاره به وجود بیش از ٦٠‌هزار «کمک بهیار» بیکار گفت: « ٣٠‌هزارنفر از این افراد ازسوی سازمان نظام پرستاری و بیش از ٣٠نفر دیگر ازسوی انجمن پرستاری تربیت شده و آماده کار هستند، مسئولان درحالی موضوع کمبود نیروی پرستاری را مطرح می‌کنند و در صدد جایگزینی «کمک پرستار» هستند که دلایل مهاجرت، تغییر شغل و خانه‌نشینی پرستاران باید بررسی و برطرف شود.»

105105

کد خبر: 561661

وب گردی

وب گردی