کاهش 42 درصدی مرگ ومیر های ناشی ازبیماری ایدز/ ۸۰ هزار نفر در ایران مبتلا به HIV  هستند

به مناسبت روز جهانی مبارزه با ایدز ،نشست خبری با حضور نماینده سازمان ملل در ایران و مدیر کشوری دفتر برنامه مشترک سازمان ملل متحد در محل خبرگزاری خبر آنلاین برگزار شد.

نیوشا یعقوبی-ایسکانیوز:گری لوییس، نماینده سازمان ملل در ایران در زمینه مبارزه با ایدز گفت: امروزه محققان توانسته اند به کمک علم و دانش روند اپیدمی ایدز را معکوس و با آن مقابله کنند.مرگ های مرتبط با ایدز نسبت به سال 2004به شدت کاهش پیدا کرده است. ما باید روند پاسخ به این بیماری را یک قدم به جلو ببریم و تا سال 2030 به این بیماری پایان دهیم.

او به آمار جهانی اشاره کرد و ادامه داد:طبق آمار جهانی از سال 2000 سالیانه 35 درصد ابتلا به موارد جدید ایدز کاهش پیدا کرده است.از سال 2004 نیز شاهد کاهش 42 درصدی مرگ ومیر های ناشی از این بیماری بوده ایم.از سال 2010 ، 84 درصد از بیماران دسترسی بهتری به داروها دارند و تمامی این موارد به کمک کارمندان بخش سلامت، دولت ها و رسانه ها محقق شده است.

لوییس به اهداف در نظر گرفته شده در رابطه بااین بیماری تا سال 2030 اشاره کرد و گفت: اهدافی که تا سال 2030 برای بیماری ایدز در نظر گرفته ایم 3 دسته هستند:

1-تا سال 2030 ابتلای جدیدی به این بیماری وجود نداشته باشد.

2-تا سال 2030 مرگی ناشی از بیماری ایدز به ثبت نرسد.

3-هیچ گونه تبعیضی بین مردم و بیماران وجود نداشته باشد.

او با اشاره به دیدگاه و برخورد نامناسب با افراد مبتلا به این بیماری ،افزود:2 سال پیش برای یکی از اطرافیانم از ایران یک سوغاتی تهیه کردم که توسط یک فرد مبتلا به ایدز ساخته شده بود.این صنایع دستی بسیار مورد توجه آن شخص قرار گرفت اما هنگامی که فهمید این یادگاری توسط یک فرد مبتلا به ایدز ساخته شده، باانزجار آن را به زمین انداخت. ما باید برای تغییر دیدگاه این افراد اقداماتی انجام دهیم وسعی کنیم این گونه تعصب هایی که از والدین به فرزندان و افراد دیگر منتقل می شود را کاهش دهیم.

لوییس ادامه داد : حدود ۸۰ هزار نفر در ایران مبتلا به بیماری اچ آی وی ( HIV ) هستند. این عدد بزرگ به نظر می رسد زیرا تاکنون فقط ۲۹ هزار بیمار را شناسایی شده و در سیستم بهداشتی ثبت شده اند. هنگام ثبت این آمار در سیستم،88 درصد از مبتلایان را مردان تشکیل می دادند اما طی 5 سال گذشته درصد زنانی که به این بیماری مبتلا هستند، دو برابر شده است.

او به اهداف سازمان ملل با عنوان 90-90-90 اشاره کرد و گفت :این اهداف شامل 3 مورد می شود:

1- 90 درصد از افرادمبتلا به ایدز، از بیماری خود آگاه باشند.

2- 90 درصد بیماران داروی های مربوطه را دریافت کنند.

3- سطح ویروس در بدن 90 درصد از افرادی که تحت درمان هستند،سرکوب شود. این اهداف در بسیاری از کشورها در حال اجرا است برخی کشورها نیز آن را پذیرفته اندو بقیه نیز می خواهند به این اهداف بپیوندند. این اهداف را می توان در آگاهی بیماران از وضعیت بیماری و چگونگی بهبود آن خلاصه کرد.

او افزود: تخمین زده می شود 15 درصد از مبتلایان به HIV به ثبت رسیده و تحت پوشش قرار گرفته اند و ایران در نحوه پاسخ دهی به درمان ایدز، یکی از بهترین کشورها در خاورمیانه است. ایران در راستای کاهش آسیب و پیشگیری، اقدامات مفیدی انجام داده است. بیماری HIV در گروه خاصی از مردم اتفاق می افتد اما باید از انتشار اپیدمی ایدز از راه های جنسی جلوگیری کنیم.

لوییس در پایان به طراحی دوباره برنامه ملی کنترل بیماری ایدز توسط دولت جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت :دولت جمهوری اسلامی ایران توانسته است این بیماری را به گونه ای تدوین کند که هم با استراتژی ایران سازگاری داشته باشد و هم شامل اهداف 90-90-90 شود. چهارمین برنامه ملی مبارزه با ایدز در ایران به شورای عالی امنیت غذایی و سلامت تحویل داده شده است. در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت استانداردهای خود را برای درمان عوض کرده است و طبق این برنامه جدید، تعداد بیشتری از افراد زیر درمان ضد رترو ویروسی قرار می گیرند.

20106

کد خبر: 561750

وب گردی

وب گردی