60 درصد کلاس اولی‌ها دچار پوسیدگی دندان/ سونامی بازنشستگی معلمان مدارس استثنایی‌

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به اعلام آخرین نتایج طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان که در تابستان انجام شده بود پرداخت و گفت: از یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز کلاس اولی مشخص شد 60 درصد دچار پوسیدگی دندان هستند، 4 درصد چاق، 13 درصد دارای اضافه‌وزن و 7 درصد لاغر هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا مجید قدمی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی معلولان ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه امسال سیاست‌هایی را در اولویت داریم گفت: اولویت نخست مدیریت زمان است هرچقدر که بتوانیم معلولیت‌ها را زودتر تشخیص دهیم، ارائه خدمات توانبخشی و جبران بخشی از معلولیت‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

او ادامه داد: سیاست بعدی ایجاد فرصت برابر است. رویکرد شعار امسال روز جهانی معلولان نیز برهمین موضوع و دسترسی همه افراد با هر توانایی و امکانات اشاره دارد. اولویت سوم توسعه ابزارهای تشخیصی برای اختلالات یادگیری است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه هفت گروه آسیب‌دیده بینایی، شنوایی، معلول جسمی حرکتی، اختلالات عاطفی – رفتاری، اختلالات یادگیری، کم‌توانان ذهنی و چندمعلولیتی را داریم، گفت: اختلالات کم توان ذهنی در 3 درصد جمعیت دانش‌آموزی تشخیص داده می‌شود. در اختلالات یادگیری نیز فرد علی‌رغم برخورداری از یک هوش عادی در یک یا دو درس دچار مشکل است.

قدمی ادامه داد: امسال 127 هزار و 950 دانش‌آموز در آموزش و پرورش استثنایی مشغول فعالیت هستند که 54 هزار نفر در سیستم تلفیقی در مدارس عادی و 73 هزار نفر در مدارس خاص تحصیل می‌کنند.

او در ادامه به اعلام نتایج طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان پرداخت و گفت: طرح سنجش امسال به طور الکترونیکی اجرا شد و یک میلیون و 200 هزار نوآموز تحت ارزیابی قرار گرفتند. 861 پایگاه سنجش در سراسر کشور داشتیم و 49 درصد نوآموزان مورد ارزیابی دختر و 51 درصد پسر بودند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: براین اساس مشخص شد 91 درصد نوآموزان راست دست و 9 درصد چپ دست هستند. میانگین جهانی راست دستان 96 و چپ دست‌ها 4 درصد است. همچنین مشخص شد که 8.6 درصد (100 هزار نفر) از والدین دانش‌آموزان بی‌سواد هستند.

قدمی ادامه داد: 86 درصد دانش‌آموزان واکسیناسیون کامل، 14 درصد واکسیناسیون ناقص داشتند که به مراکز مربوط ارجاع شدند. همچنین 4 درصد چاق، 13 دارای اضافه‌وزن و 7 درصد لاغر بودند. 60 درصد کلاس اولی‌ها پوسیدگی دهان و دندان داشتند و در مجموع می‌توان گفت 6739 نفر دانش‌آموز با نیازهای ویژه تشخیص داده شدند که به مدارس ما هدایت شدند.

او با بیان اینکه امسال 29 هزار و 806 دانش‌آموز دیرآموز در طرح سنجش تشخیص داده شدند، گفت: یک دانش‌آموز دیرآموز 15 درصد نمره هوشی‌اش از کودکان عادی پایین‌تر و 15 نمره هوشی از دانش‌آموزان استثنایی بالاتر است. در واقع در میانه قرار دارند . اگر بتوانیم آنها را در طرح فراگیر به مدارس عادی می‌فرستیم و وضعیت آنها را دقیقا رصد می‌کنیم و می‌توانیم اگر افت تحصیلی داشتند به صورت دقیق اعلام کنیم.

آغاز پایلوت سنجش پیش‌دبستانی‌ها 9 ماه زودتر

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه از آغاز پایلوت سنجش پیش‌دبستانی‌ها 9 ماه زودتر از سال‌های گذشته از امروز خبر داد و گفت: در نهایت 70 تا 80 پایگاه در مراکز استان‌ها خواهیم داشت و البته اگر درخواست مجوزی برای راه‌اندازی مرکز باشد صادر می‌کنیم. پیش‌بینی می‌شود بین 100 تا 120 هزار نفر در این طرح مورد سنجش قرار بگیرند. اگر در نهایت نتایج مثبت باشد طرح سنجش را یک سال زودتر اجرا خواهیم کرد.

قدمی به کمبود نیروی انسانی متخصص در مدارس استثنایی اشاره و عنوان کرد: با سونامی بازنشستگی روبرو هستیم و امسال و سال آینده 800 نفر از همکاران ما بازنشسته می‌شوند اما جذب ما از آزمون استخدامی 125 نفر بود و سال آینده هم تعداد محدودی از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل و به مدارس ما خواهند آمد. مکاتباتی با رییس سازمان مدیریت داشتیم تا بتوانیم برای استخدام 800 نفر مجوز دریافت کنیم. کادر تخصصی نیازمند هستیم و باید از این کانال افراد متخصص جذب کنیم تا کلاس‌های ما بدون معلم نمانند.

او افزود: حد نصاب کلاس‌های کم معلولیتی ما در مدارس استثنایی 6 نفر است و در کلاس‌های چند معلولیتی و اوتیسم به ازای هر دو دانش‌آموز یک معلم داریم. کلاسی که جمعیت آن به 11 یا 12 نفر برسد دیگر کارایی‌اش را از دست می‌دهد بنابراین نمی‌توان تراکم جمعیت دانش‌آموزی را در کلاس‌ها به منظور جبران کمبود معلم افزایش داد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه از تصویب تغییر نام سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سازمان آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در شورای این سازمان خبر داد و گفت: در حال گذراندن مراحل اداری برای تغییر نام سازمان هستیم.

قدمی همچنین درباره کمبود فضای آموزشی نیز گفت: در برخی مناطق کشور وضعیت ما از لحاظ فضای آموزشی زرد است، زیرا از زمانی که به سمت طرح تلفیقی حرکت کرده‌ایم نیاز به فضا کمتر شده است، اما به هرحال در استان‌هایی برای کودکان آسیب دیده ذهنی که تا پایان ابتدایی تحصیل می‌کنند و می‌خواهند به مقاطع بالاتر بروند نیاز به مدارس با امکانات ویژه‌تر است. درصدد هستیم با مشارکت خیرین این مشکل را حل کنیم.

او افزود: آغاز سال تحصیلی امسال برای هر کودک استثنایی 25 هزار تومان سرانه به مدارس واریز کردیم البته جمع اعتبارات ما بالغ بر 60 میلیارد تومان است و اگر میانگین را در نظر بگیریم به ازای هر دانش‌آموز استثنایی 6 میلیون تومان به مدارس اختصاص می‌یابد. امیدواریم اعتبارات ما به صورت کامل محقق شود.

فعال کردن تعاونی‌های دانش‌آموزی با رویکرد جدید

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همچنین از تفاهمی با وزارت رفاه به منظور فعال کردن تعاونی‌های دانش‌آموزی با رویکرد جدید خبر داد و گفت: قصد داریم نقش اولیا را در این تعاونی‌ها برجسته‌تر کنیم و در نوبت دوم مدارس، با ایجاد تعاونی‌ها برای فارغ‌التحصیلان امکانی فراهم شود تا بتوانند با عرضه تولیداتشان درآمدزایی داشته باشند.

قدمی در پاسخ به پرسشی درباره طرح آتیه برای دانش‌آموزان استثنایی که چند سال گذشته اجرا می‌شود، گفت: قصد نداریم مجدد طرح آتیه را اجرا کنیم اما به جای آن طرح خدمات حمایتی دانش‌آموزان را از سال جاری طراحی و به اجرا در آوردیم که دستورالعمل آن به استان‌ها ارسال شده و در حال شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات لازم هستیم و اطلاعات ما تا پایان این ماه تکمیل خواهد شد.

پرداخت هزینه دارویی دانش‌آموزانی که به صورت مستمر از دارو استفاده می‌کنند

او با اشاره به اینکه 97 نوآموز که نیازمند کاشت حلزون بودند شناسایی شدند و درصدد هستیم این عمل را به صورت رایگان برای آنها انجام بدهیم، ادامه داد: بر اساس طرح خدمات حمایتی هزینه دارویی دانش‌آموزانی که به صورت مستمر از دارو استفاده می‌کنند پرداخت خواهد شد. در مراحل بعدی تهیه سمعک، خدمات توانبخشی و... با اولویت مناطق محروم انجام خواهد شد. برای این طرح 3 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پاسخ به پرسشی درباره سختی کار معلمان استثنایی گفت: اینکه معلم استثنایی ما بیش از 25 سال خدمت کند اما سختی کار بین 100 تا 120 هزار تومانی دریافت کند به هیچ وجه نمی‌تواند جاذبه داشته باشد بلکه جاذبه معنوی آنها را بر سر کارشان نگه داشته است. به دنبال تصویب نظام جامع حرفه‌ای معلمان استثنایی هستیم تا این مشکل حل شود.

قدمی ادامه داد: همچنین در رابطه با محاسبه سنوات ارفاقی همکاران در سال 86 تا 91 مشکلاتی در سال‌های گذشته پیش آمده بود که مشکل معلمان برای سنوات ارفاقی از سال 86 تا 87 حل شده و احکام در حال صدور هستند و برای مابقی سال‌ها نیز در حال پیگیری هستیم.

وی همچنین درباره تامین همیار معلمان در مدارس استثنایی نیز گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که داریم، کمبود همیار است. متاسفانه معلولان جسمی – حرکتی ما برای انجام امور خود نیازمند کمک هستند اما پدر و مادرها معمولا شاغل هستند و نمی‌توانند در مدارس حضور پیدا کنند. 10 روز گذشته جلسه‌ای تشکیل شد تا اعتباری 200 میلیون تومانی در اختیار مدارس قرار بگیرد که بتوانند به صورت حق‌الزحمه‌ای نیروی کمک یار جذب کنند. امسال این اعتبار را پیش‌بینی نکرده بودیم اما درصدد هستیم سال آینده اعتبار ویژه‌ای برای این امر تخصیص دهیم.

معاون وزیر آموزش وپرورش همچنین درباره برنامه‌های این سازمان برای دانش‌آموزان استثنایی بی‌سرپرست نیز اظهار کرد: 3800 دانش‌آموز بی‌سرپرست و ایتام داریم که برنامه ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته‌ایم. با چند موسسه حمایتی نیز هماهنگ هستیم تا در مناسبات مختلف کمک‌هایی را به استان‌ها تزریق کنیم.

قدمی همچنین درباره مراکز اختلال یادگیری نیز گفت: در حال حاضر 400 مرکز دولتی و 60 مرکز غیردولتی اختلالات یادگیری در کشور راه‌اندازی شده است. در آخرین نرم‌های جهانی آمده است 10 تا 15 درصد کودکان با نوعی اختلال یادگیری مواجه می‌شوند که برای پیشگیری لازم است در هر منطقه یک مرکز اختلال یادگیری دایر شود.

105105

کد خبر: 561756

وب گردی

وب گردی