امکان گفت‌وگو بین دانشجویان و رییس جمهور در مراسم 16 آذرماه

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با اشاره به برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه صنعتی‌شریف گفت: در مراسم روز دانشجو سعی شده امکان گفت‌وگوی رک و صریح بین دانشجویان و ریاست جمهوری فراهم شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدضیاء هاشمی در نشست خبری که ظهر امروز به مناسبت روز دانشجو در وزارت علوم برگزار شد، با تاکید بر اینکه 16 آذر نمادی از حضور و نقش سازنده دانشجویان است، گفت: گرامیداشت روز دانشجو نماد مشارکت اثرگذار دانشجویان در عرصه ملی و جهانی است. به عقیده ما همه روزها روز دانشجو هستند اما 16 آذرماه مناسبتی برای تکریم دانشجویان است.

او با اشاره به برگزاری برنامه‌های مختلف در دانشگاه‌های سراسر کشور به بهانه 16 آذرماه گفت: امسال به مناسبت 16 آذرماه، برنامه‌های مختلفی در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود. این برنامه‌ها عمدتا توسط تشکل‌ها و مجامع دانشجویی و با مجوز هیات‌های نظارت بر فعالیت تشکل‌ها برگزار می‌شود. برای برگزاری این برنامه‌های از دو ماه گذشته دانشجویان تقاضاهای خود را مطرح کردند و این تقاضاها توسط مسئولان براساس توصیه‌هایی که از دو ماه گذشته به دانشگاه‌ها ارائه کردیم، مورد بررسی قرار گرفته است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم گفت: در این برنامه‌ها شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و علمی حضور دارند و برنامه‌ها قرار است با امنیت و آرامش کامل و با هماهنگی با مجموع نهادهای ذی‌ربط و سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برگزار می‌شود.

حضور رییس جمهور در مراسم 16 آذر در دانشگاه شریف

هاشمی با تاکید بر اینکه مراسم روز دانشجو در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود، گفت: مراسم روز دانشجو در دانشگاه‌های تهران، مانند شهیدبهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علامه‌طباطبایی و دانشگاه علم و صنعت و سایر دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود اما یک آیین نمادین بزرگداشتا روز دانشجو با حضور رییس جمهور در دانشگاه شریف برگزار خواهد شد.

او گفت: در برنامه‌ای که با حضور رییس جمهور به مناسبت 16 آذرماه برگزار می‌شود، همه تشکل‌ها حضور و نقش دارند و این برنامه با مشارکت و حضور گروه‌های مختلف دانشجویی چه به عنوان سخنگو و چه به عنوان مستمع برگزار می‌شود.

چرایی انتخاب دانشگاه شریف به عنوان میزبان مراسم 16 آذرماه

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم در ادامه در مورد دلایل انتخاب دانشگاه شریف به عنوان میزبان مراسم 16 آذرماه گفت: از ماه‌ها قبل دانشگاه‌های مختلف داوطلب میزبانی برنامه 16 آذرماه شدند اما 3 دانشگاه صنعتی‌شریف، تهران و علامه طباطبایی بیشتر از سایر دانشگاه‌ها اصرار به میزبانی این برنامه داشتند. از طرف دیگر نهاد ریاست جمهوری تاکید بر این مساله داشت که حضور رییس جمهور در دانشگاه‌ها به صورت چرخشی باشد. از آنجایی که رییس جمهور در دو سال قبل یک بار در دانشگاه شهیدبهشتی و یک بار در دانشگاه علوم پزشکی ایران حضور داشتند و همچنین از آنجایی که رییس جمهور قبلا به بهانه مناسبت‌های مختلف در دانشگاه تهران حضور داشتند، مشاوران به این نتیجه رسیدند که اولویت با دانشگاه صنعتی‌شریف است.

هاشمی گفت: در واقع هر سه دانشگاه تهران، شریف و علامه به نوعی در اولویت بودند. دلیل این امر این است که دانشگاه تهران، دانشگاه مادر و به تعبیر مقام معظم رهبری نماد آموزش عالی کشور بوده و رخداد 16 آذرماه در دانشکده فنی این دانشگاه اتفاق افتاد. از طرف دیگر دانشگاه علامه دانشگاه تخصصی علوم انسانی است و در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت‌های خاصی داشته است و دانشگاه شریف یکی از دانشگاه‌های بزرگ در عرصه علمی کشور است، اما در جمع‌بندی نهایی و با توجه به اینکه رییس جمهور تاکنون در دانشگاه شریف حضور نداشتند، این دانشگاه به عنوان دانشگاه میزبان برگزیده شد و انتخاب این دانشگاه هیچ ربطی به مسائل حاشیه‌ای ندارد.

فرصت گفت‌وگوی دانشجویان با رییس جمهور در مراسم 16 آذرماه

او در ادامه از امکان گفت‌وگو بین رییس جمهور و دانشجویان خبر داد و گفت: این مراسم وقت مناسبی برای اظهارنظر دانشجویان است و قرار است گروه‌های مختلف دانشجویی دیدگاه خود را در حضور رییس جمهور مطرح کنند. دانشجویان در این مراسم با زبان گویا، صریح و مودبانه دیدگاه خود را مطرح می‌کنند و رییس جمهور با آغوش باز پذیرنده نظرات این دانشجویان خواهد بود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اینکه حضار و سخنگویان مراسم 16 آذرماه براساس شاخص‌هایی و به صورت منصفانه، بی‌طرفانه و منطقی برگزیده شده‌اند، گفت: سعی می‌شود حداکثر فرصت برای ارائه دیدگاه‌های دانشجویان فراهم شود. برای این مراسم دانشگاه شریف دارای سالن مناسبی است که می‌تواند پذیرای جمعیتی بیش از 1000 نفر باشد. همچنین دانشجویانی که در سالن اصلی حضور ندارند می‌توانند مراسم را در سالن‌های جنبی و از طریق صوت و تصویر دنبال کنند. همچنین بخشی از مراسم نیز توسط صداو سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود.

هاشمی گفت: به دلیل محدودیت‌های مختلف ناچار به ارائه کارت شرکت به دانشجویان هستیم لذا از دانشجویانی که کارت حضور ندارند، خواهش می‌شود مراسم را از طریق رسانه‌ها تعقیب کنند. دانشجویان دانشگاه شریف 30 درصد از دانشجویان حاضر را تشکیل می‌دهند و مابقی دانشجویان از دیگر دانشگاه‌های کشور هستند. این دانشجویان از دانشجویان برجسته در جشنواره و برنامه‌های مختلف دینی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و ... هستند که توسط دانشگاه‌ها شناسایی شده و به آنها کارت دعوت ارائه می‌شود، بنابراین جهت‌گیری خاصی در دعوت دانشجویان وجود ندارد.

سیاست وزارت علوم در مورد برگزاری اردوهای مختلف در دانشگاه‌ها

او در ادامه با اشاره به برگزاری اردوهای مختلط در دانشگاه‌ها گفت: قبلا نیز این مساله مطرح شد که اردوهای مختلط توسط مدیریت دانشگاه‌ها برگزار نشده است، مساله این است که این اردوها توسط خود دانشجویان و بدون دخالت مسئولان دانشگاه‌ها برگزار شده که مسئولان وزارت علوم به دانشجویان توصیه کردند که به ضوابط و شرایط برگزاری اردوها پایبند باشند و اقدام به برگزاری اردوهای مختلط نکنند.

10 درصد حاضران در مراسم 16 آذرماه را مسئولان تشکیل می‌دهند

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با بیان 1250 نفر در مراسم 16 آذرماه حضور دارند، گفت: از تعداد 1250 شرکت کننده، 300 نفر را دانشجویان صنعتی شریف تشکیل می‌دهند. همچنین از وزرای علوم و بهداشت، مسئولان آموزش عالی، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جهاد دانشگاهی و... نیز دعوت شده در این مراسم حضور یابند. با این وجود مسئولان، تنها 10 درصد جمعیت را تشکیل خواهند داد.

هاشمی با اشاره به برگزاری سفرهای علمی در دانشگاه‌ها گفت: برگزاری سفرهای علمی طبق آیین‌نامه موجود مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از برگزاری اردوهای مختلط مستثنی است. این سفرها باید با حضور استاد و تایید شورای آموزش صورت گیرد. با این وجود از طرف وزارت علوم به دانشگاه‌ها توصیه شده است تا حد امکان این سفرها به صورت جداگانه برگزار شده و حداکثر ملاحظات برای حفظ حریم‌ها رعایت شود.

20102

کد خبر: 561995

وب گردی

وب گردی