یک مقام مسئول مطرح کرد: قاچاق خاک کشاورزی به کشورهای حوزه خلیج فارس

مدیرکل دفتر امور آب و خاک معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی، گفت: اگرچه قاچاق خاک‌ بخش کشاورزی به کشورهای حوزه خلیج فارس موضوع تازه‌ای نیست اما باید مانع این کار شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، علیرضا پرستار با بیان اینکه کشور ایران دارای وسعت حدود ۱۶۹ میلیون هکتار است، اظهارداشت: با توجه به اقلیم خشک و نیمه‌خشک حاکم بر این منطقه، همچنین نوع رسوب‌گذاری دریاهای باستانی، متأسفانه کشورمان به لحاظ کمی و کیفی با محدودیت‌های شدید منابع پایه خاک روبه‌رو است.

وی افزود: از ۱۸.۵ میلیون هکتار اراضی واقع در چرخه تولید، ۸.۷ میلیون هکتار جزو اراضی آبی بوده که ۱.۳ میلیون هکتار از این اراضی واقع در کلاس آ بوده و ۷.۴ میلیون هکتار از اراضی آبی دارای یک یا چند محدودیت از قبیل شوری و زهدار شدن هستند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه عدم توجه به میزان حاصلخیزی اراضی کشاورزی که شاخصه آن میزان مواد آلی خاک‌ها است، باعث شده در بیش از ۶۰ درصد اراضی کشاورزی کشور میزان مواد آلی کمتر از یک درصد کاهش یابد.

مدیرکل دفتر امور آب و خاک معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: گزارش میزان تغییر کاربری اراضی شش کلان‌شهر کشور به میزان بیش از ۱۹۶ هزار هکتار حاکی از آن است که ۸۵ درصد از این اراضی قابلیت ۱۰۰ درصد کشاورزی داشته و تغییر کاربری آنها باعث خروج این اراضی از چرخه تولید محصولات کشاورزی شده است.

پرستار تصریح کرد: متوسط فرسایش خاک در جهان چهار تا پنج تن در هکتار ارزیابی شده، متأسفانه این عدد در ایران بیش از ۱۶ تن در هکتار محاسبه شده است.

وی یادآور شد: قاچاق خاک‌های بخش کشاورزی به کشورهای حوزه خلیج فارس موضوع تازه‌ای نیست و انتظار می‌رود تا در جهت جلوگیری از این روند تلاش بی‌شائبه‌ای توسط کلیه مسئولان و دست‌اندرکاران صورت گیرد؛ لذا با توجه به موارد مطرح‌شده، ضروری است حفاظت و صیانت از خاک‌های کشاورزی از اولویت‌های مهم سیاست‌گذاران کشور قرار گیرد.

پرستار تأکید کرد: در همین راستا، کمیته راهبردی خاک که اعضای آن از معاونت‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه‌های تحقیقاتی سازمان تحقیقات و انجمن علوم خاک کشور است، طی جلسات مختلف اقدام به تهیه بسته جامع و کاملی از خاک در برنامه ششم توسعه کشور کرده‌اند، ضمن اینکه طرح جامع خاک ۱۰ ساله کشور مشتمل بر پروژه‌ها و طرح‌های اجرایی درباره حفظ و صیانت از خاک‌های بخش کشاورزی است و این طرح دقیقاً منطبق بر مواد مندرج در لایحه حفاظت خاک است که هم‌اکنون مراحل پایانی تصویب در مجلس را می‌گذراند.

401401

کد خبر: 562173

وب گردی

وب گردی