جهانگیری: دولت خود را مکلف به پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی می داند

جلسه ی شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.


به گزارش ایسکانیوز، دکتر اسحاق جهانگیری از آسیب های اجتماعی بعنوان موضوعی نگران کننده یاد کرد و گفت: دولت به طور جدی خود را مکلف می داند که در این زمینه ورود کند و ضمن آسیب شناسی و پیشگیری، برای حل آسیب‌ها و معضلات اجتماعی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.
معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: آسیب های مختلف اجتماعی نظیر اعتیاد، طلاق و وجود کودکان خیابانی، همه ی مسئولین نظام را نگران کرده است و مقام معظم رهبری در جلساتی با سران قوای سه گانه، بر لزوم ریشه یابی و برنامه ریزی برای برطرف نمودن آسیب ها و معضلات اجتماعی تاکید کرده اند.
دکتر جهانگیری افزود: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، برگزاری جلسات شورای اجتماعی وزارت کشور در سطحی بالاتر و به ریاست رییس جمهور برگزار می شود تا تصمیمات و سیاست گذاری های این شورا از پشتوانه و توانایی بالاتری برای مقابله با آسیبهای اجتماعی برخوردار باشد.
وی ادامه داد: همچنین قرار است برخی افراد و صاحب نظران مرتبط با مسئل و آسیب های اجتماعی در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور پیدا کنند تا معضلات و آسیب‌های اجتماعی در جلسات این شورا نیز مورد بررسی قرار گیرد و راهکارها و تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه آسیب های اجتماعی واقعیتی است که با آن روبرو هستیم، برلزوم ریشه یابی و شناسایی ضعف ها در این زمینه تاکید کرد و گفت: باید با روش ها و مطالعات اجتماعی دقیق و علمی عوامل موثر در پیدایش و افزایش آسیب های اجتماعی را شناسایی و با آنها مقابله کنیم.
دکتر جهانگیری همچنین با تاکید بر اهمیت توجه به پیشگیری برای مقابله با آسیب های اجتماعی تصریح کرد: خوشبختانه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی اهمیت و اولویت مقوله ی پیشگیری را به خوبی درک کرده و در حال برنامه ریزی برای حمایت از اقشار جامعه از دوران کودکی است تا بتوان با آسیب های اجتماعی در وهله اول از طریق پیشگیری مقابله کرد.
دکتر جهانگیری با یادآوری اینکه کشور از ظرفیت ها و توانمندی های خوبی برای مقابله با آسیب های اجتماعی برخوردار است، خاطرنشان کرد: برای مقابله با اینگونه مسائل، نهادهای حمایتی، اجتماعی و مدنی متعددی در کشور وجود دارند ضمن آنکه مردم کشور نیز همواره نشان داده اند که اگر مسائل و مشکلات به خوبی برای آنان تبیین و تشریح شود، مشارکت سازنده‌ای در حل مشکلات کشور خواهند داشت.
وی ادامه داد: دستگاه های اجرایی نیز هر کدام از توانمندی و ظرفیت های بالایی برای پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی برخوردارند که اگر همه ی این ظرفیت ها با یکدیگر هم افزایی و همکاری داشته باشند، قادر خواهیم بود بخش زیادی از آسیب های اجتماعی را در یک دوره ی زمانی مشخص از بین ببریم.
معاون اول رییس جمهور از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خواست در تدوین برنامه ی ششم توسعه به موضوع آسیب های اجتماعی به عنوان یک موضوع پراهمیت توجه کند و تدابیر لازم را برای برخورد با این پدیده بیاندیشد.
دکتر جهانگیری همچنین با تاکید بر لزوم فقر زدایی در کشور به عنوان یکی از آسیبهای اجتماعی، افزود: برای کشوری که این همه استعداد و ظرفیت در اختیار دارد زیبنده نیست که برخی آحاد جامعه با مسائل اقتصادی و فقر مواجه باشند و باید تلاش کنیم با برنامه ریزی های دقیق شاهد کاهش جمعیت زیرخط فقر کشور در سال های آینده باشیم.
در این جلسه که وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش نیز حضور داشتند، گزارشی از ابعاد فقر کودکان در ایران در زمینه های مختلف نظیر تغذیه، آموزش، مسکن و درآمد و روند این فقر در دهه ی اخیر ارائه شد و سپس به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت موجود و اقدامات دولت یازدهم برای بهبود این وضعیت پرداخته شد.
وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست با بیان اینکه هم اکنون 110 مدرسه ی تک دانش آموز در کشور وجود دارد، این اقدام را در راستای عدالت آموزشی در زمینه ی برخورداری از امکان مدرسه عنوان کرد و گفت: تلاش کرده ایم هیچ دانش آموزی نباشد که به علت نبود مدرسه از تحصیل باز بماند.
دکتر فانی افزود: البته اینکه برخی دانش آموزان از تحصیل باز می مانند ریشه در مشکلات مالی و فقر فرهنگی خانواده ها دارد و یکی از برنامه های دولت در دو سال اخیر این بوده است که با شناسایی این افراد و از ابتدای دولت یازدهم برنامه ای تحت عنوان انسداد مبادی بی سوادی دنبال شده است تا کودکان بازمانده از تحصیل بتوانند به مدرسه باز گردند که در این طرح با مراجعه به خانه های کودکان بازمانده از تحصیل، امکان بازگشت آنها به مدرسه مهیا می شود.
در ادامه ی این جلسه گزارشی از ضرورت های گسترش مراکز پیش دبستانی برای کودکان استان های دو زبانه ارائه شد و اعلام گردید که وزارت آموزش و پرورش با وجود محدودیت های مالی اقدامات و تلاش هایی را برای گسترش مراکز پیش دبستانی برای این کودکان انجام داده است.
در این جلسه همچنین گزارشی از کلیات سند ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان ارائه شد که پس از بحث و تبادل نظر، به تصویب رسید.
گفتنی است این سند در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری و به منظور حمایت اجتماعی، تحقق پیشگیری رشدمدار و تکامل دانش آموزان تدوین شده و همه ی دستگاه های مرتبط، با رویکرد توانمندسازی و همکاری بین بخشی با محوریت مدرسه در آن مشارکت دارند.
در ادامه ی این جلسه به منظور آموزش کودکان محروم در استانهای دو زبانه در مقطع پیش دبستانی، مقرر شد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعتباری بالغ بر 400 میلیارد ریال به این موضوع اختصاص دهد.
همچنین در راستای حمایت از خانواده های دارای فرزند سه قلو و بیشتر، در این جلسه تصمیم گرفته شد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور کمک هزینه‌ای به مبلغ 500 هزار ریال برای هر فرزند در ردیف بودجه ای سازمان بهزیستی کشور اختصاص دهد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در پایان این جلسه با یاد آوری اینکه هم اکنون در هفته ی معلولین به سر می بریم، پیشنهاد تشکیل کمیسیون حمایت اجتماعی از معلولین زیر نظر شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی را مطرح کرد که به تصویب رسید.

201/201

کد خبر: 562546

وب گردی

وب گردی